Aproape jumătate din totalul celor 304 de instituții publice și companii de stat verificate de inspectorii Guvernului au apelat, în intervalul iulie 2012-decembrie 2015, la case de avocatură, cărora le-a plătit cumulat 149,8 milioane de lei, 70% dintre aceste instituții având proprii angajați de specialitate juridică. În 2012, Guvernul a decis că instituțiile și companiile de stat nu pot cumpăra servicii de avocatură decât în cazuri justificate, în care activitățile nu pot fi asigurate de către personalul propriu.
Pentru astfel de servicii, Primăria București a plătit 50,4 milioane de lei, Ministerul Finanțelor - 18,3 milioane de lei, Ministerul Tineretului și Sportului - 6,9 milioane de lei, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului – 6,39 milioane de lei, Ministerul Fondurilor Europene - 5,8 milioane de lei, Ministerul Mediului - 4,1 milioane de lei, Ministerul Transporturilor - 2,5 milioane de lei, Poșta Română - 1,9 milioane de lei, Opera Națională București - 1,6 milioane de lei, Spitalul Universitar de Urgență București - 1,3 milioane de lei, Societatea Opcom - 1,3 milioane de lei.
Cu excepția Spitalului Universitar de Urgență București și a Opcom., toate celelalte entități au avut personal propriu de specialitate juridică. Primăria București a avut 53 de consilieri juridici, iar Ministerul Finanțelor Publice, între 46 și 58 de consilieri juridici.
Guvernul va analiza acum varianta modificării legii prin introducerea obligației ca oportunitatea achiziționării unor servicii de asistență juridică să fie avizată în prealabil de Ministerul Finanțelor Publice, pentru achizițiile efectuate de autorități centrale și companii de stat, și de prefecți, pentru autoritățile locale, iar casele de avocatură să fie angajate doar în principal prin licitație deschisă.