Piața restaurantelor și cafenelelor din București s-a dinamizat puternic în ultimul an, odată cu creșterea consumului, tendința fiind confirmată de evoluția numărului de tranzacții și de multitudinea de concepte noi dezvoltate, potrivit firmei de consultanță DTZ Echinox.
Astfel, în câteva luni, în Capitală s-au deschis cinci cafenele operate de antreprenori tineri: Coffeeshop, prima zonă din România a grupului austriac operată în franciză în Piața Dorobanți, primul Boutique du Pain Jr., din AFI Park 2, 5 To Go de pe strada Ion Câmpineanu, restaurantul Uno și cafeneaua Tucano, unități ce vor fi deschise la începutul lunii mai la parterul clădirilor de birouri AFI Park 4&5.
Departamentul de retail al DTZ Echinox a intermediat închirierea celor cinci spații, cu o suprafață cumulată de 655 de metri pătrați și o chirie medie de 26 de euro/metri pătrați lunar.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Investițiile cumulate în deschiderea celor cinci unități menționate sunt estimate la circa 800.000 de euro, dar planurile acestor antreprenori vizează deschiderea unor noi unități.
Referitor la interzicerea fumatului în spații publice, inclusiv în cafenele și restaurante, DTZ spune că măsura se resimte în special în vânzările operatorilor din interiorul mallurilor, unde este mai dificilă amenajarea unor spații speciale pentru fumători. Astfel, noile unități trebuie sa fie adaptate legislației în vigoare, iar pentru cafenele posibilitatea amenajării unei terase a devenit un „must”.
Ce spun antreprenorii care au dezvoltat aceste restaurante și cafenele
Restaurantul UNO
”Sectorul de restaurante din București va continua să crească din două motive: oamenii nu mai au timp să gătească acasă, cum aveau părinții noștri, în timp ce veniturile vor continua să crească. Intenționam inițial să deschidem o cafenea, după care am început să dezvoltăm Uno, un concept de restaurant cu specific italienesc, o bucătărie extrem de populară în București. Targetăm doar piața din București și vizăm în mod special proiectele de real estate complexe, care acomodează clădiri de retail, office, dar și de rezidențial”, spune George Srour, Acționar și Manager, UNO Restaurant
El a afirmat că primii doi ani vor fi de test, iar în al treilea vor o a doua zonă, iar în anii 4 și 5 să alte două sau trei unități.
Absolvent al Facultății de Construcții din București, George Srour, 26 de ani, a activat inițial în construcții, domeniu în care tatăl său controlează o companie de mici dimensiuni. Pentru dezvoltarea conceptului Uno s-a asociat cu un manager român de 36 de ani care lucrează în industria IT.
Suprafața restaurantului va fi de 300 de metri pătrați cu o capacitate interioară de 120 de locuri, în timp ce în exterior va fi amenajată o terasă cu 70 de locuri. Restaurantul se adresează atât angajaților care își desfășoară activitatea în proiectul AFI Park, cât și familiilor din cartierele Drumul Taberei, Militari și Cotroceni, printre cele mai populate din București.
Tucano AFI Park
Tot în proiectul AFI Park 4&5 și tot în luna mai va fi deschisă a treia cafenea Tucano din București, o investiție de aproape 150.000 de euro a lui Sorin Stroian, un tânăr antreprenor care alături de tatăl său administrează o firmă de construcții cu o tradiție de 20 de ani. Conceptul Tucano este deținut de un antreprenor din Republica Moldova, Ruslan Cojocaru, care deține lanțul internațional de cafenele Tucano Coffee, prezent în România deocamdată în trei spații: două dintre ele în București și una în Brașov (Coresi Mall).
„Prin deschiderea spațiului Tucano Coffee Madagascar în parcul AFI 4&5, în vecinătatea unui centru comercial atât de mare și de atractiv, ne propunem să facem din Tucano Coffee un brand mai cunoscut. În funcție de felul în care va prinde acest concept la public, într-un an vom analiza daca investim sau nu în a doua zonă”, a arătat Natalia Brașovean, Manager Tucano Coffee Madagascar - AFI Park 5.
Cafeneaua Tucano din AFI Park 5 va avea o suprafață de 120 mp, aproximativ 50 de locuri și va beneficia de o terasă cu 32 de locuri.
Boutique du Pain Jr.
Într-un alt spațiu de la parterul proiectului de birouri AFI Park, în clădirea 2, ocupată integral de Electronic Arts, Radu Stoica, un antreprenor cu o experiență de peste 15 ani în sectorul HoReCa, a deschis în luna decembrie într-un spațiu de 64 de metri pătrați un bistro Boutique du Pain Junior, un „frate” mai mic al conceptului Boutique du Pain lansat în 2009 în centrul Capitalei, la parterul clădirii de birouri Excelsior Center.
”Conceptul nostru se adresează oamenilor care apreciază produsele de calitate, dar care nu au timp să le facă. Mi-a placut zona din AFI deoarece este un proiect nou, populat, iar spațiul de pe colț îmi amintește de prima zonă, având o luminozitate sporită și posibilitatea de a amenaja o terasă pe două laturi. Acesta este un concept care cred că până la finalul anului va mai fi extins cu un spațiu. Nu ne uităm către zonele de food-court ale mallurilor, ci către clădirile de birouri populate din zona de nord, Piața Victoriei și centru.”, spune Radu Stoica, Acționar și General Manager, Boutique du Pain.
Coffeeshop Dorobanți
Pe lângă parterele clădirilor de birouri, o altă zonă extrem de populară pentru industria cafenelelor din București este Piața Dorobanți, unde Talal AbdulBaki, un antreprenor de 35 de ani, a deschis prima unitate din România a brandului austriac Coffeeshop în sistem de franciză. AbdulBaki a decis să investească în HoReCa dupa ce timp de 20 de ani, în perioada 1991 – 2011, familia sa a controlat importurile brandurilor Renault și Dacia în Siria, dar războiul izbucnit în urmă cu cinci ani a înghețat această afacere și l-a determinat să se stabilească în Europa.
”După ce s-a intensificat războiul, am plecat cu familia în Belgia, la Bruxelles, iar de doi ani ne-am stabilit în România deoarece oamenii sunt mai calzi, mai prietenoși. În urmă cu o lună am deschis cafeneaua Coffeeshop din Dorobanți deoarece ne-a plăcut zona și spațiul. În septembrie vom începe să căutăm și a doua zonă deoarece în următorii cinci ani ne propunem să ajungem la cinci cafenele. Pentru extindere analizăm și varianta închirierii unor insule în cadrul mallurilor din București.”, a declarat Talal Abdulbaki, acționar și general manager Coffeeshop/Mazzaj for Trading and Services.
Coffeeshop este un brand austriac de cafenele lansat în 1999 și care a ajuns în prezent la o rețea de 300 de unități cu un design modern, combinând elemente americane și vieneze. Cafeneaua Coffeeshop din Dorobanți, de pe strada Puțul lui Zamfir, are 120 de metri pătrați distribuiți pe două etaje și o terasă în curs de amenajare.
5 To Go
Un alt concept de cafenele, cu un format mai mic, dar cu o viteză mai mare de expansiune este 5 To Go, rețeaua lansată la începutul lunii ianuarie 2015 de Radu Savopol și Lucian Bădilă și care a ajuns în doar 15 luni la 17 zone în București și în țară și continuă să se extindă.
”Avem în prezent 500 de cereri de franciză și cred că vom încheia 2016 cu 40 de unități, iar anul viitor vom mai deschide 80 de zone. Nu ne gândeam la momentul lansării că afacerea se va dezvolta atât de repede, ținând cont că inițial nici nu pregătisem sistemul de franciză. În prezent, din 17 zone, 12 sunt în franciză. Ca profil, francizații noștri au o medie de vârstă de 30 de ani, sunt extrem de dinamici, deoarece este un business care se schimbă de la o lună la alta și provin fie din corporații, fie au experiența unor alte francize”, arată Lucian Bădilă, Co-Fondator, 5 To Go.
Lucian Bădilă are 25 de ani și o experiență de aproape un deceniu ca barman de club și bar manager, industrie în care a intrat la 16 ani. Spațiile 5 To Go au suprafețe între 10 și 40 de metri pătrați, iar pentru ca afacerea sa fie pe break-even, trebuie să aibă minimum 100 de clienți pe zi.
Bădilă spune că, administrată ca o afacere de familie, o zonă 5 To Go poate genera un profit lunar cuprins între 1.000 si 2.000 de euro.
Pe lista de francizați 5 To Go a intrat din septembrie 2015 și Matei Poleanu, un tânăr de 20 de ani, student la jurnalism, care a investit 14.000 de euro într-o zonă de 27 de metri pătrați de pe strada Ion Câmpineanu, din zona Universitate. Pentru a se lansa în această afacere, tânărul a luat cu împrumut o parte din bani de la mama sa, iar diferența a acoperit-o printr-un credit bancar.
” Îmi doresc să continui ce am început, să ajut la dezvoltarea brandului și anul acesta să îl închei cu încă 2 cafenele deschise. Cafeneaua mea, din zona Universității, a avut un început promițător, cu încasări destul de bune încă din prima zi, acum ajungând să aibă în jur de 200 de clienți pe zi, aceștia venind din toate mediile (bussiness - în zonă fiind foarte multe clădiri de birouri -, studenți, cât și profesori universitari, elevi, actori, etc.)”, spune Matei Poleanu.
Departamentul de retail al DTZ Echinox, care include și divizia de închiriere de spații comerciale stradale, cuprinde în prezent opt consultanți și a intermediat anul trecut închirierea unor spații comerciale cu o suprafață de peste 15.000 de metri pătrați, colaborând cu majoritatea retailerilor activi în piața locală.
”Piața cafenelelor și restaurantelor din București este extrem de dinamică, atât din motive obiective, precum creșterea consumului, cât și din cauze externe, precum necesitatea relocării unor afaceri profitabile care își desfășurau activitatea în clădiri improprii. Vedem activitate atât din partea marilor lanțuri, care caută să-și extindă rețeaua, cât și din zona tinerilor care au activat în alte domenii și decid să investească într-un sector cu potențial. Deși preluarea unei francize este o opțiune mai sigură, unii antreprenori, români și nu numai, vor să se impună cu concepte proprii de restaurante sau cafenele”, a declarat Bogdan Gubandru, Business Development Manager, DTZ Echinox.