Valoarea pieței tichetelor de masă și cadou din România a crescut anul trecut cu 10%, la 1,2 miliarde euro, și va avea un trend similar și în acest an, estimează Elena Pap, directorul general al companiei Up România, emitentul tichetelor Chèque Déjeuner, al treilea jucător de pe această piață. Peste 85% din piață, împărțită de Sodexo, Edenred și Up România, este reprezentată de tichetele de masă.
”Am văzut mai multe direcții anul trecut: sunt companii care opriseră în criză acordarea de tichete de masă și le-au reluat, sunt unele firme care au început acordarea de tichete de masă direct prin carduri electronice. (…) Una din două companii din portofoliul nostru acordă tichete cadou, iar din acest an nu mai sunt impozitate, iar utilizarea lor a fost extinsă. De 8 martie creșterea pe tichetele cadou a fost de 30% față de 2015, iar de Paști ne așteptăm la un plus de 20%”, a declarat Elena Pap, directorul general al companiei.
Din datele publicate la Ministerul Finanțelor reise că, după 2008, an de vârf pentru cei trei emitenți de tichete, au urmat câțiva ani de scădere abruptă a cifrelor de afaceri, chiar și la jumătate, cum este cazul Edenred, având în vedere că multe companii au tăiat în criză bugetele pentru beneficiile angajaților. Din 2012 afacerile acestora au început să-și revină și pare că 2015 a fost un an bun pentru cele trei companii.
CITEȘTE ȘI Vânzările de tichete cadou vor crește cu 20% de PașteGradul de penetrare al tichetelor de masă este de 56% din cei circa 4,5 milioane de angajați din România, având în vedere că bugetarii nu primesc acest beneficiu, cu excepția celor din sistemul sanitar.
”Lucrăm în mai multe direcții: vrem să creștem gradul de penetrare al acestui produs, creșterea valorii nominale a tichetului de masa, de 9,41 lei în prezent. Și pachetul pe care angajatul și-l ia de acasă costă mai mult. În ultima vreme, au fost discuții pe această temă, semnalele sunt pozitive și argumentele destule. Din studiile noastre valoarea unui tichet de masa ar trebui să fie de 10-11 lei, iar a treia direcție este migrarea către cardul electronic”, a mai spus Elena Pap.
Potrivit Elenei Pap, Up România are o cotă de 25% din piața locală a emitenților de tichete.
În contextul creșterii pieței, Up România a obținut anul trecut o cifră de afaceri de 11,2 milioane euro, în creștere cu peste 11% comparativ cu 2014, iar pentru acest an și-a bugetat un avans de 4-5%.
Tichetele emise de companie ajung la 700.000 de utilizatori, numai anul trecut fiind adăugați 50 - 60.000 noi angajați.
Tichetele de masă reprezintă de asemenea 85% din afacerile companiei, restul fiind împărțit între tichetele cadou, cele de vacanță și cele de creșă. Valoarea tichetelor emise anul trecut de Up România s-a ridicat la 280 milioane euro.
Up România este parte a grupului francez Up, deținut de 700 dintre angajații săi și ale cărui produse ajung la 26 de milioane de persoane din 17 țări.
Până anul trecut toate tichetele cadou se supuneau impozitului pe venit de 16%, începând cu acest an acestea vor fi neimpozabile în cuantum de 150 de lei pentru fiecare persoană, dacă sunt oferite cu ocazii precum 8 martie, 1 Iunie, Paște și Crăciun sau sărbători similare ale altor culte religioase. Totodată, pentru aceste evenimente sunt scutite și de contribuțiile sociale obligatorii.
O altă noutate a Codului Fiscal este creșterea pragului de deductibilitate a cheltuielilor sociale, în categoria cărora intră și tichetele cadou pentru salariați, acestea fiind deductibile la calculul impozitului pe profit până la 5% din fondul de salarii.