Peste 14,6 milioane de apeluri au fost înregistrate anul trecut la numărul de urgență 112, aproape 60 la sută fiind apeluri false, în timp ce în luna ianuarie a acestui an au existat aproape două milioane de apeluri, din care peste 46 la sută au fost false, potrivit Serviciului de Telecomunicații Speciale. Instituția precizează că din cele peste 6 milioane de apeluri reale înregistrate anul trecut, cele mai multe au fost transferate către Ambulanță, respectiv peste 3,7 milioane.
Într-un comunicat de presă publicat sâmbătă, de Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) spune că România este printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanțe în utilizarea numărului unic de urgență 112, aflându-se pe primele locuri în UE în ceea ce privește informarea și educarea populației, scrie News.ro.
Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale arată că la numărul unic de urgență 112 au fost primite și tratate 14.600.440 apeluri. Dintre acestea 8.552.087 (58,57%) au fost false și 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanță - 3.781.205 (60,28%), Poliție - 1.364.808 (21,76%), ISU-SMURD – 933.62 (14,88%) și Jandarmerie – 184.606 (2,94%).
Potrivit sursei citate, timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde și a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanțelor europene în materie.
În ceea ce privește apelurile false, județele Covasna, Mureș si Gorj ocupă primele locuri ca procent din totalul apelurilor.
Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46.03% ) au fost reale și 647.424 (53.97%) false.
STS precizează că 15.847 de cetățeni au fost sancționați pentru apeluri false și abuzive către numărul 112 (anul 2016 și ianuarie 2017), cele mai multe sancțiuni fiind aplicate în Teleorman, București și Prahova.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ultima oră în falimentul Carpatica Asig. Fostul administrator al lui Dinamo și două dintre numele grele din lumea insolvențelor, propuneri pentru poziția de lichidatorSursa citată mai spune că în urma campaniilor de educare și informare desfășurate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30 % și se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.
Numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991, iar în aprilie 2005 Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) 112 a devenit operațional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene.
Din octombrie 2015, în România este funcțional serviciul de anunțare a urgențelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate și accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca înregistrate 2367 de persoane, iar activitatea continuă. De la darea in folosință a facilitații SMS 113, au fost primite 94 de solicitări.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje false la 113 constituie contravenție, amenzile fiind de la 500 la 1000 de lei.