Industria cinematografică a parcurs un an excepțional. Dacă în primele două luni galele își desemnau laureații cu mare fast, până la finalul lui decembrie multe au fost amânate sau anulate ori susținute online, au fost înregistrate pierderi imense pentru box office și studiourile de film, care au fost nevoite să își suspende activitatea. Sute de mii de oameni au rămas fără locuri de muncă, numeroase organizații au făcut apeluri pentru ajutorarea angajaților din industrie, iar în prezent filmările, puține, au loc cu măsuri stricte pentru a evita contaminarea cu SARS-CoV-2. Nimeni nu e încrezător că în 2021 lucrurile vor intra pe un făgaș aproape de normalul cunoscut până anul acesta, dar toți cineaștii speră ca în următoarele 12 luni să își poată relua munca într-un fel sau altul.
Înainte de jumătatea lunii martie, când conceptul de distanțare fizică a apărut peste tot în lume și au fost impuse inclusiv restricții de mobilitate, industria mondială a cinematografiei era concentrată pe un an în care marile studiouri aveau în plan să lanseze producții cu bugete uriașe și în care ar fi trebuit să fie înregistrat un record de box office. Pe lângă toate astea, proiecte importante se aflau în programul lor, arată news.ro.
Nimic nu a decurs conform planului
Anunțul făcut din Australia de actorul american Tom Hanks și soția lui, actrița și cântăreața Rita Wilson, pe 11 martie, că au fost infectați cu SARS-CoV-2 a fost preluat de presa din întreaga lume. Au fost primele vedete de la Hollywood care au dezvăluit acest lucru.
La scurt timp, după ce noul coronavirus s-a răspândit, peste tot în lume au fost luate măsuri restrictive. Cinematografele au fost închise, producțiile suspendate și alți reprezentanți ai industriei divertismentului au anunțat, pe rând, de-a lungul anului, că au fost contaminați.
„Tenet” al lui Christopher Nolan a fost singura producție majoră lansată (cu întârziere, oricum), după prima perioadă de izolare, însă cu greu a reușit să acumuleze încasări peste bugetul de 200 de milioane de dolari. Warner Bros., de teama altor pierderi, a decis ulterior ca toate filmele programate pentru 2021 să fie lansate și online, pe HBO Max. Această mutare a stârnit un val de critici, cineaștii văzând-o ca pe o trădare a sălilor de cinema.
CITEȘTE ȘI Cerințele de raportare DAC6 pot viza evenimente diverse, uneori banale, nu doar tranzacții complexe. Riscurile neraportării sau raportării incomplete sunt semnificativeDisney a decis, la fel, să se folosească în anumite cazuri de platforma Disney+, iar pe Netflix și HBO au ajuns mai multe producții care, inițial, erau programate pentru premiere în cinema.
Festivalurile au avut de suferit, la fel ca toate evenimentele care presupuneau public și invitați. Fără Cannes în stilul consacrat și cu limitări la Veneția și San Sebastián, anul 2020 a fost - per ansamblu - unul tensionat. Dacă cinematografia a trecut prin dificultăți în timpul războaielor, situația dată este inedită. Incertitudinea i-a făcut pe cei mai mulți dintre cineaști să își pună întrebări legat de viitor, i-a demoralizat, pe alți, totuși, situația i-a stimulat și au reușit să scrie diverse proiecte.
Multe dintre festivaluri au ales varianta hibrid - offline, cu limitări, și online -, iar altele au amânat edițiile pentru 2021, deși nu este sigur că anul viitor vor putea avea loc în maniera sperată.
CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!Studiourile de la Hollywood au schimbat de mai multe ori programul lansărilor, astfel că multe producții vor ajunge pe marile ecrane cu întârzieri mai mari de un an.
ACADEMII și ASOCIAȚII DIN INDUSTRIE
„Parasite” al sud-coreeanului Bong Joon-ho, recompensat cu Palme d’Or în 2019, a fost omniprezent în sezonul premiilor, cu patru trofee Oscar, gală la care a făcut istorie, cu un trofeu Golden Globe, două BAFTA, unul din partea Sindicatului actorilor americani și altul din partea Sindicatului scenariștilor americani, un premiu César, unul David Di Donatello și două din partea Hollywood Critics Association, între altele. Lungmetrajul vorbește despre inegalitatea socială. Are în centru o familie care face eforturi financiare și aspiră la o viață mai bună. Este o comedie violentă despre conflictul dintre clase sociale și despre lăcomie.
Prima gală a anului a fost cea a premiilor acordate de Asociația Presei Străine de la Hollywood (HFPA). Lungmetrajele „1917”, regizat de Sam Mendes, și „Once Upon a Time... in Hollywood”, de Quentin Tarantino, au primit principalele trofee la cea de-a 77-a gală a premiilor Globurile de Aur, unde serialele „Succession” și „Fleabag” și miniseria „Chernobyl” s-au impus între programele de televiziune.
CITEȘTE ȘI Cum arată un cadou premium pentru bărbații preocupați de imaginea personalăPentru interpretarea rolurilor principale au fost premiați Joaquin Phoenix („Joker”), Taron Egerton („Rocketman”), Renée Zellweger („Judy”) și Awkwafina („The Farewell”).
Sindicatele producătorilor și actorilor americani au acordat, la scurt timp după, premiile anuale, iar „1917” și „Parasite” și serialele „Succession” și „The Crown” au fost marile câștigătoare.
Drama de război „1917”, regizată de Sam Mendes, a primit trofeul Producers Guild of America pentru cel mai bun film. La gala premiilor Sindicatului actorilor americani (Screen Actors Guild, SAG), ajunsă la a 26-a ediție, distribuția filmului sud-coreean „Parasite” (r. Bong Joon Ho) a devenit prima a unui film într-o limbă străină care a primit principalul trofeu.
Joaquin Phoenix a fost desemnat cel mai bun actor pentru rolul principal din „Joker”, iar Renée Zellweger a fost premiată pentru rolul principal din „Judy”.
Pentru Brad Pitt, acesta a fost cel mai bun sezon de premii de până acum. Recompensat cu Glob de Aur pentru rolul secundar din „Once Upon a Time in Hollywood” al lui Tarantino, el a primit trofeul pentru interpretare și din partea SAG, apoi trofeul Oscar. Același parcurs l-a avut și Laura Dern, pentru rolul secundar din „Marriage Story”.
CITEȘTE ȘI Designerul internațional Karim Rashid semnează colecția de obiecte sanitare DALET Color din portofoliul Delta StudioGala premiilor Sindicatului regizorilor americani (Directors Guild of America, DGA) de anul acesta a avut loc pe 25 ianuarie, la Los Angeles. Cineastul englez Sam Mendes a câștigat marele trofeu, pentru drama de război „1917”. Între producțiile de televiziune s-au remarcat serialele „Watchmen” și „Barry”.
„Parasite”, scris de Bong Joon Ho, „Jojo Rabbit”, adaptat de Taika Waititi, și serialele „Succession” și Barry” au fost marile câștigătoare ale premiilor Sindicatului scenariștilor americani, care au fost acordate în februarie.
Lungmetrajul „Dolor y gloria”, scris și regizat de Pedro Almodóvar, s-a impus la gala premiilor Goya, care a avut loc la finalul lunii ianuarie. Producția s-a impus la șapte categorii ale premiilor Academiei spaniole de film, între care „cel mai bun film”, „cea mai bună regie”, „cel mai bun scenariu” și „cel mai bun actor în rol principal” - Antonio Banderas, care anul acesta a fost și prima dată nominalizat la Oscar.
În luna februarie, „1917” al lui Sam Mendes a fost marele câștigător al galei premiilor Academiei britanice de film, care a avut loc la Royal Albert Hall din Londra. Drama de război a cineastului englez a primit șapte trofee BAFTA, inclusiv pentru cel mai bun film, cel mai bun film britanic, regie, imagine și scenografie. Și aici, Joaquin Phoenix, Renée Zellweger, Brad Pitt și Laura Dern s-au impus la categoriile de interpretare.
CITEȘTE ȘI Chiar dacă nu călătorești, vin brandurile celebre la tine - harta stării de bineLa finalul lunii februarie, la ceremonia de acordare a premiilor César - care a fost marcată de proteste ale feministelor față de nominalizările, 12 la număr, primite de filmul „ J’accuse” al lui Roman Polanski - principalul trofeu a fost obținut de revelația Ladj Ly și „Les misérables”. Totuși, spre nemulțumirea multora dintre cei prezenți, „J’accuse” a primit trei trofee - pentru regie, scenariu adaptat și costume.
„Il Traditore” al lui Marco Bellocchio a fost ales de Academia italiană cel mai bun film și s-a impus, între altele, la categoriile regie, actor principal (Pierfrancesco Favino) și actor în rol secundar (Luigi Lo Cascio).
Lungmetrajul sud-coreean „Parasite” a fost marele câștigător al celei de-a 92-a ediție a galei premiilor Oscar, care a avut loc la Los Angeles pe 9 februarie. Producția, care a primit șase nominalizări, s-a impus la categoriile „cel mai bun film”, „cel mai bun regizor”, „cel mai bun lungmetraj internațional” și „cel mai bun scenariu original”.
Drama de război „1917” a lui Sam Mendes a primit trei trofee, cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, „Once Upon a Time... in Hollywood”, a primit două, la fel și „Joker” al lui Todd Phillips și „Ford v Ferrari” al lui James Mangold.
„Parasite” este primul film într-o limbă străină care a câștigat marele premiu al galei.
Pentru 2021, Academia americană de film a stabilit ca dată de decernare a premiilor 25 aprilie.
Gala premiilor Academiei germane de film a fost prima organizată online anul acesta. Ea a avut loc în luna aprilie și a fost transmisă live de la Berlin, cu câțiva invitați în studio, iar câștigătorii au participat prin sistem de videoconferință. Producția „System Crasher”, dramă socială scrisă și regizată de Nora Fingscheidt, a fost marea câștigătoare, cu opt trofee.
CITEȘTE ȘI FOTO Cunoscuta revistă Pif a revenit la chioșcurile din FranțaPremiile Academiei Europeane de Film au fost acordate anul acesta într-o serie de evenimente online, pe parcursul a patru seri. Pe 12 decembrie, au fost anunțați principalii câștigători. Lungmetrajul „Another Round/ Druk” al lui Thomas Vinterberg s-a impus la a 33-a ediție, la care „colectiv”, propunerea României pentru o nominalizare la Oscar 2021, a fost desemnat documentarul european al anului. Tot la categoria documentar european a fost nominalizat și „Acasă”, debutul lui Radu Ciorniciuc, care a fost premiat la începutul anului, pentru imagine, la festivalul Sundance.
FESTIVALURI
Documentarul românesc „Acasă” a fost premiat la festivalul Sundance pentru imaginea semnată de regizorul Radu Ciorniciuc împreună cu Mircea Topoleanu. Lungmetrajul parțial autobiografic „Minari”, regizat de cineastul de origine coreeană Lee Isaac Chung, și documentarul american „Boys State”, de Jesse Moss și Amanda McBaine, au fost marile câștigătoare ale festivalului.
La a 70-a ediție a Festivalului de Film de la Berlin, „There Is No Evil”, de Mohammad Rasoulof , a primit trofeul Ursul de Aur, iar Cristi Puiu a fost desemnat, pentru lungmetrajul „Malmkrog”, cel mai bun regizor din competiția Encounters, aflată la prima ediție.
România a fost reprezentată, la ediția din acest an, de trei producții: „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, și „Ieșirea trenurilor din gară”, de Radu Jude și Adrian Cioflâncă, selectate în competiția Forum, și „Malmkrog”, de Cristi Puiu, în competiția Encounters.
O anchetă comandată de organizatorii Berlinalei a confirmat că fondatorul evenimentului, Alfred Bauer, a avut legături strânse cu regimul nazist. Trofeul „Alfred Bauer” pentru noi perspective în arta cinematografică a fost eliminat din palmaresul festivalului.
Anul viitor, Berlinala va avea loc în două etape - un eveniment virtual dedicat profesioniștilor din industrie, între 1 și 5 martie, și proiecții pentru public, în luna iunie.
CITEȘTE ȘI FOTO Topul celor mai scumpe vile din BucureștiCannes 2020 a fost amânată până când organizatorii au decis ca filmele selectate pentru această ediție să fie prezentate în alte mari festivaluri care aveau să aibă loc în toamnă. Lungmetraje semnate de Wes Anderson, François Ozon și Naomi Kawase se numără între filmele selectate pentru a purta eticheta „Cannes 2020”. Selecția a fost anunțată la începutul lunii iunie, iar filmele au fost prezentate la Veneția, San Sebastián și Roma, între altele.
Deși nu au fost acordate principalele trofee, în toamnă, în cadrul unor evenimente restrânse, au fost premiate producții din competiția Cinéfondation și a fost acordat Palme d’Or pentru scurtmetraj.
Scurtmetrajul românesc „Contraindicații”, de Lucia Chicoș, a fost recompensat cu premiul al treilea în secțiunea Cinéfondation a Festivalului de Film de la Cannes, iar regizorul egiptean Sameh Alaa a fost recompensat cu trofeul Palme d'Or pentru scurtmetrajul „I Am Afraid To Forget Your Face”.
La finalul lunii octombrie, Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes, a dezvăluit că există trei planuri de urgență pe care organizatorii le au în vedere pentru ediția din 2021, programată să aibă loc în luna mai. Totul va depinde de evoluția epidemiei.
Edițiile unor festivaluri precum cele de la Karlovy Vary și Locarno au fost anulate, unele au fost înlocuite cu serii de evenimente online, însă, la finalul lunii august, Sarajevo Film festival și-a desemnat câștigătorii, în urma unei ediții virtuale. Documentarele românești „Tatăl nostru”, de Andrei Dăscălescu, și „Acasă”, de Radu Ciorniciuc, au fost între filmele premiate.
Primul eveniment major care a avut loc în format fizic în pandemie a fost Festivalul de Film de la Veneția, în luna septembrie. Au fost prezenți până la 350 de invitați, proiecțiile au avut loc în săli (la o capacitate redusă) și în aer liber. Selecția a cuprins multe titluri italiene, dar și din întreaga lume, precum Ungaria („Pieces of a Woman”, de Kornel Mundruczo), Mexic („Nuevo Orden”, de Michel Franco), SUA („The World to Come”, de norvegianca Mona Fastvold) și Japonia („Wife of a Spy”, de Kiyoshi Kurosawa).
Cineastul american Abel Ferrara, cunoscut pentru filme ca „The Funeral”, „Mary” și „Pasolini”, a fost recompensat cu trofeul onorific Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker Award. Actrița britanică Tilda Swinton și regizoarea Ann Hui din Hong Kong au primit trofee Leul de Aur onorifice pentru întreaga carieră.
CITEȘTE ȘI FOTO Samsung prezintă un televizor cu MicroLEDAici s-a impus lungmetrajul „Nomadland”, regizat de Chloe Zhao, cu Frances McDormand în rol principal, favoritul celei de-a 77-a ediții. El s-a remarcat și la festivalul necompetițional de la Toronto, unde a primit premiul publicului.
La finalul lunii septembrie, la San Sebastián au fost prezenți, între alții, Johnny Depp, Matt Dillon și Viggo Mortensen.
Depp a fost în calitate de producător al documentarului „Crock of Gold: A Few Rounds with Shane MacGowan”, regizat de Julien Temple, care spune povestea liderului trupei The Pogues. Acest film a fost recompensat cu premiul special al juriului.
Matt Dillon a revenit la San Sebastián, după 14 ani de când a primit trofeul onorific Donostia, pentru a-și promova „El gran Fellove” (în afara competiției), pe care îl semnează.
Acest trofeu, cea mai importantă distincție onorrifică a festivalului, a fost acordat anul acesta lui Viggo Mortensen, actor și regizor, care și-a prezentat lungmetrajul de debut regizoral, „Falling”.
Un eveniment nesperat l-a reprezentat excluderea din festival a cineastului francez Eugène Green, originar din Statele Unite, după ce a refuzat să poarte corect masca sanitară în timpul proiecției filmului său „Atarrabi et Mikelats”, inclus în competiția Zinemira.
Lungmetrajul georgian „Dasatskisi/ Beginning”, de Dea Kulumbegashvili, a fost marele câștigător al celei de-a 68-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la San Sebastián, unde a obținut patru trofee, inclusiv pentru cel mai bun film și pentru regie.