Gorenje România a pierdut definitiv procesul declanșat împotriva inspectorilor Consiliului Concurenței, prin care încerca să anuleze o amendă primită în martie 2014. Sancțiunea a fost aplicată cu argumentul că subsidiara grupului sloven Gorenje ar fi încheiat, alături de alte 13 companii, înțelegeri anticoncurențiale în cadrul campaniilor de tip buy-back.
În martie 2014, Consiliul Concurenței a sancționat cu amenzi în sumă de 56,5 milioane de lei un număr de 14 companii cu operațiuni de vânzare de electronice și electrice, cu acuzația de încheiere de înțelegeri anticoncurențiale în cadrul campaniilor de tip buy-back.
Cea mai mare amendă a fost aplicată companiei Arctic – 24,01 milioane de lei, urmată de Electrolux Romania – 9,89 milioane de lei și Philips România – 5,03 milioane de lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Celelalte compani care au primit amenzi sunt Whirlpool România – 3,39 milioane de lei, Agis Computer – 3,19 milioane de lei, Scop Computers - 3,01 milioane de lei, Indesit Company Magyarorszag Kft – 2,66 milioane de lei, Gemini SP SRL – 1,44 milioane de lei, BSH Electrocasnice – 1,41 milioane de lei, Gorenje România – 1,04 milioane de lei, Maguay Impex - 756.710 lei, Candy Hoover România - 440.426 lei, Panasonic Marketing Europe GmbH Wiesbaden Germania - 209.597 lei și CG&GC Intelligent Technology - 13.500 lei.
Cele 14 companii sunt membre ale asociațiilor Rorec și Ecotic, iar sancțiunile au fost aplicate în cadrul investigației pe piețele comercializării de echipamente electrice și electronice (EEE) și a gestionării deșeurilor acestora (DEEE).
Astfel, opt companii membre Rorec au fost amendate pentru fixarea în comun a discounturilor și controlul vânzărilor produselor lor în campaniile de buy-back prin alocarea bugetului aferent proporțional cu cotele de piață preexistente ale companiilor membre ale asociației.
În acest fel, susține Consiliul Concurenței, nu s-ar fi urmărit maximizarea numărului de deșeuri colectate, ci ar fi fost menținute cotele de piață ale companiilor prin subvenționarea discounturilor.
În cadrul aceleiași investigații, șase companii membre ale asociației Ecotic au fost sancționate pentru stabilirea unei înțelegeri anticoncurențiale prin crearea unui mecanism similar cu cel al asociației Rorec în cadrul campaniilor de tip buy-back inițiate în februarie 2009.
CITEȘTE ȘI Dezvoltatorul de produse și platforme digitale Qualitance ia în calcul emiterea de obligațiuni pe bursă de până în 2,5 milioane de euro pe trei ani"Consiliul Concurenței a constatat că, în cadrul întâlnirilor Rorec, opt companii fondatoare ale asociației au stabilit și au practicat aceleași discounturi de 15% în cazul electrocasnicelor mari și de 20% în cazul electrocasnicelor mici, la comercializarea produselor lor, în cadrul campaniilor de tip buy-back derulate în perioada 2008-2009. De asemenea, ele au stabilit ca din încasările din timbrul verde să fie alocate procente proporționale cu cotele de piață ale fiecărei companii pentru finanțarea discounturilor din acțiunile de buy-back", se arăta într-un comunicat al Consiliului Concurenței dat publicității în ianuarie 2014.
Conform legislației în vigoare, timbrul verde este aplicat la comercializarea unui EEE nou și are un nivel fix pe categorie de produse. Nivelul timbrului verde este independent de marcă, greutate, volum sau preț de vânzare și depinde de capacitatea de reciclare a echipamentului respectiv.
Potrivit directivelor europene în domeniul mediului, toți producătorii și importatorii care introduc pe piață echipamente electrice și electronice sunt obligați să organizeze colectarea, valorificarea și reciclarea deșeurilor acestora fie individual, utilizând propriile resurse, fie prin transferarea acestor responsabilități, pe bază de contract, către operatorul economic legal constituit.
CITEȘTE ȘI Fost șef IT al Hidroelectrica, recrutat de Urgent CargusOperatorul este organizație colectivă, autorizată în acest scop de Comisia de Evaluare si Autorizare a Organizatiilor Colective, din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Mediului, Ministerului Economiei și Agenției Naționale pentru Protecția Mediului.
Cu afaceri de 16,8 milioane de lei în 2018, de la 77,6 milioane de lei în anul precedent, potrivit www.termene.ro, Gorenje Romania desfășoară activități de comerț cu amănuntul al articolelor și aparatelor electrocasnice, în magazine specializate.