Curtea de Apel București (CAB) a respins cererea de anulare a unei amenzi de 2,66 milioane de lei aplicată producătorului de electrocasnice Indesit Company Magyarorszag (Ungaria) de Consiliul Concurenței în martie 2014, pentru că a încheiat, alături de alte 13 companii, înțelegeri anticoncurențiale în cadrul campaniilor de tip buy-back. Decizia poate fi atacată cu recurs la instanța superioară.
“Respinge acțiunea ca nefondată. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Pronunțată în ședința publică din data de 22 iunie 2016”, se arată pe pagina web a instanței.
Indesit (Italia) este parte a grupului american Whirpool, în urma unei tranzacții de un miliard de dolari din 2014.
În martie 2014, Consiliul Concurenței a sancționat cu amenzi în sumă de 56,5 milioane de lei un număr de 14 companii din domeniul vânzării de electronice și electrice, pentru încheierea de înțelegeri anticoncurențiale în cadrul campaniilor de tip buy-back.
Cea mai mare amendă a fost aplicată Arctic – 24,01 milioane de lei, urmată de Electrolux Romania – 9,89 milioane de lei și Philips Romania – 5,03 milioane de lei.
Celelalte compani care au primit amenzi sunt Whirlpool România – 3,39 milioane de lei, Agis Computer – 3,19 milioane de lei, Scop Computers - 3,01 milioane de lei, Gemini SP SRL – 1,44 milioane de lei, BSH Electrocasnice – 1,41 milioane de lei, Gorenje România – 1,04 milioane de lei, Maguay Impex - 756.710 lei, Candy Hoover România - 440.426 lei, Panasonic Marketing Europe GmbH Wiesbaden Germania - 209.597 lei și CG&GC Intelligent Technology - 13.500 lei.
În cazul Electrolux Romania, instanța a anulat amenda în decembrie 2015, iar pentru Philips Romania a redus sancțiunea de cinci ori, la un milion de lei, la începutul lunii aprilie a acestui an. În aceeași lună, CAB a respins producătorului de frigidere Arctic cererea de anulare a amenzii.
Cele 14 companii sunt membre ale asociațiilor Rorec și Ecotic, iar sancțiunile au fost aplicate în cadrul investigației pe piețele comercializării de echipamente electrice și electronice (EEE) și a gestionării deșeurilor acestora (DEEE).
CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței are dubii că proiectul cu 51% produse românești în magazine poate funcționaAstfel, opt companii membre Rorec au fost amendate pentru fixarea în comun a discounturilor și controlul vânzărilor produselor lor în campaniile de buy-back prin alocarea bugetului aferent proporțional cu cotele de piață preexistente ale companiilor membre ale asociației.
În acest fel, susține Consiliul Concurenței, nu s-a urmărit maximizarea numărului de deșeuri colectate, ci s-au menținut cotele de piață ale companiilor prin subvenționarea discounturilor.
În cadrul aceleiași investigații, șase companii membre ale asociației Ecotic au fost sancționate pentru stabilirea unei înțelegeri anticoncurențiale prin crearea unui mecanism similar cu cel al asociației Rorec în cadrul campaniilor de tip buy-back inițiate în februarie 2009.
"Consiliul Concurenței a constatat că, în cadrul întâlnirilor Rorec, opt companii fondatoare ale asociației au stabilit și au practicat aceleași discounturi de 15% în cazul electrocasnicelor mari și de 20% în cazul electrocasnicelor mici, la comercializarea produselor lor, în cadrul campaniilor de tip buy-back derulate în perioada 2008-2009. De asemenea, ele au stabilit ca din încasările din timbrul verde să fie alocate procente proporționale cu cotele de piață ale fiecărei companii pentru finanțarea discounturilor din acțiunile de buy-back", se arăta într-un comunicat al Consiliului Concurenței dat publicității în ianuarie 2014.
Conform legislației în vigoare, timbrul verde se aplică la comercializarea unui EEE nou și are un nivel fix pe categorie de produse. Nivelul timbrului verde este independent de marcă, greutate, volum sau preț de vânzare și depinde de capacitatea de reciclare a echipamentului respectiv.
Potrivit directivelor europene în domeniul mediului, toți producătorii și importatorii care introduc pe piață echipamente electrice și electronice sunt obligați să organizeze colectarea, valorificarea și reciclarea deșeurilor acestora fie individual, utilizând propriile resurse, fie prin transferarea acestor responsabilități, pe bază de contract, către operatorul economic legal constituit.
Operatorul este organizație colectivă, autorizată în acest scop de Comisia de Evaluare si Autorizare a Organizatiilor Colective, din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Mediului, Ministerului Economiei și Agenției Naționale pentru Protecția Mediului.