O asociație din Timișoara și mai multe firme de taximetrie au dat în judecată subsidiara din România a companiei americane Uber pentru concurență neloială, demersul fiind similar unui litigiu pe care taximetriștii din Cluj-Napoca l-au inițiat împotriva companiei și în care au avut, în vară, câștig de cauză.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Printre reclamanți se află Asociația Banat Taxi, Escort Regal SRL, Favorit Pro Drive SRL și Lucky Taxi SRL. Uber Systems România SRL, Raiser Operations BV și Uber BV, ultimele două cu sediul în Olanda, au calitatea de pârât.
Contactat de Profit.ro, președintele Asociației Banat Taxi, Dorinel Nistor, a declarat că demersul inițiat în instanță este motivat de o prevedere din contractul de gestiune delegată a serviciului de transport public de persoane în regim de taxi, pe care fiecare taximetrist, fie persoană fizică sau juridică, îl încheie cu primăria unei localități.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Primăria din Timișoara, prin acest contract, se obligă să protejeze persoanele fizice sau juridică care practică taximetria de concurența neloială din partea altor prestatori de servicii de transport persoane, autorizați sau nu", a spus șeful asociației, constituită în iulie 2018 și care numără 160 de membri, plus 500 de simpatizanți.
În Timișoara, potrivit lui Nistor, numărul celor autorizați de primărie să practice taximetria se ridică la 2.000, din care jumătate sunt PFA-uri și întreprinderi individuale.
În luna iunie, Profit.ro a anunțat că Tribunalul comercial Cluj a dispus ''încetarea și interzicerea practicilor de concurență neloială'' ale Uber. Compania a anunțat că va depune apel.
Procesul a fost intentat de Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania, pe ideea de "acțiune în concurență neloială",
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Poșta pierde definitiv în litigiul cu fostul său șef, căruia i-a cerut despăgubiri de 50.000 de euro pentru postări negative pe FacebookJudecătorii UE au decis totodată că un astfel de serviciu precum cel al Uber trebuie exclus din domeniul de aplicare al liberei prestări a serviciilor în general.
Uber a fost înființată în 2009 în Statele Unite ale Americii, ca o companie de transport în sistem ridesharing. Din februarie 2015, Uber este prezent și în România, în București și, din 2016 și la Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara.
CITEȘTE ȘI Utopia continuă în Parlament: Guvernul este obligat prin lege să construiască Autostrada Unirii, de peste 300 kilometri, în 4 ani, plus un pod nou peste PrutAnul trecut, Uber România a avut afaceri de 6,9 milioane lei și un profit net de 453.554 lei, recent lansând și serviciul Uber Eats.
Pe plan global, Uber a avut anul trecut pierderi de până la 4,5 miliarde dolari, de la 2,8 miliarde dolari în 2016, la o cifră de afaceri de 7,4 miliarde dolari.
Concurentul Uber pe piața locală este starta-ul estonian Taxify, aplicație operațională în 3 orașe, în București (din 2016), în Cluj- Napoca (din iunie 2018) și în Timișoara (din octombrie 2018).
În România, ca și în alte țări, Uber se confruntă cu "furia" taximetriștilor locali, dar și cu modificările pregătite de autorități.
În aprilie 2017, transportatorii și taximetriștii care fac parte din Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) au organizat proteste în fața sediului Guvernului împotriva Uber, nemulțumiți că pierd clienți.
CITEȘTE ȘI Euroweb România trebuie să-și reangajeze fostul director financiar. Compania a susținut în fața instanței că a avut pierderi excesive deoarece condițiile de concurență au devenit extrem de dificilePe acest fond, primarul general a anunțat, la începutul lunii decembrie, intenția de a modifica regulile de desfășurare a transportului în regim de taxi în Capitală. Gabriela Firea afirma, după o întâlnire cu reprezentanții taximetriștilor, că vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează in prevederile legale, aceștia reclamând, printre altele, "concurența neloială practicată prin sistemele de aplicații online ce oferă servicii ilegale de taximetrie". Aceasta în condițiile în care, în mai multe rânduri taximetriștii din București, dar și cei din alte orașe, și-au exprimat nemulțumirea față de serviciul de transport UBER, la sfârșitul lunii noiembrie, în Capitală, zeci de taxiuri mergând în coloană prin zonele aglomerate ale orașului, în semn de protest.
Uber a reacționat atunci spunând că serviciile de carsharing, de taxi și transportul în comun constituie, împreună, soluții care pot duce la reducerea aglomerației, a poluării și pot rezolva problema parcărilor din București. Uber mai spunea că dialogul este cea mai bună cale pentru a oferi bucureștenilor cele mai bune servicii de transport.
În luna aprilie a acestui an, Profit.ro a prezentat un proiect care prevede că serviciile de ridesharing, precum Uber, vor trebui autorizate de către primăriile localităților unde sunt intermediate aceste tipuri de servicii. Autorizația va fi emisă pe perioadă nedeterminată, pentru o taxă de 50.000 lei. Această sumă va trebui plătită anual de platformele de ridesharing, în caz contrar autorizația urmând a fi anulată. Intermedierea de servicii ridesharing fără autorizație va fi sancționată cu o amendă reprezentând 5% din cifra de afaceri a companiei respective.
Recent, Uber a obținut o nouă licență de operare în Londra, dar doar pe termen de 15 luni, după ce o solicitare anterioară i-a fost respinsă anul trecut, dar poate rămâne fără licență în Turcia.