Prețul motorinei standard a depășit pragul de 8,5 lei/l, deocamdată doar în 12 dintre cele 20 de stații OMV din capitală, iar cel al benzinei standard se situează peste 7 lei/l în toate stațiile OMV, dar și în mai multe stații MOL și Rompetrol, în urma majorărilor de prețuri efectuate vineri și sâmbătă dimineață. Ultima dată când prețul benzinei s-a situat peste 7 lei/l în unele stații din capitală a fost la milocul lunii septembrie, iar prețuri similare l-a motorină au fost înregistrate la începutul lunii august, relevă date analizate de Profit.ro.
Sâmbătă, liderul pieței, OMV Petrom, a scumpit atât benzina, cât și motorina cu 4 bani/l, mișcări similare, dar de mai mică amploare, efectuând și concurența. Lukoil a majorat prețurile cu 3 bani/l, iar MOL și Rompetrol cu 2 bani/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceasta este cea de-a 11-a scumpire efectuată de OMV Petrom în ultimele săptămâni. Începând cu 7 octombrie, când trendul de ieftinire a a carburanților s-a inversat, motorina s-a scumpit cu 51 de bani/l, iar benzina cu 40 bani/l.
În cele 3 luni precedente, după introducerea reducerii de 50 de bani pe litru convenită de Guvern cu companii, carburanții se ieftiniseră cu 1,3 lei/l (sau 14%), respectiv, cu 2 lei/l (sau 23%).
În urma majorării prețului benzinei și motorinei cu câte 4 bani/l efectuate sâmbătă de OMV Petrom, benzina standard se putea cumpăra în stațiile OMV din capitală cu 7,02-7,05 lei/l, în timp ce diesel-ul cu 8,48-8,51 lei/l.
Evoluția prețului carburanților de la începutul lunii octombrie
În stațiile Petrom, de obicei cele mai ieftine, benzina costa 6,91-6,97 lei/l, iar motorina 8,40-8,43 lei/l.
Motorina a ajuns la un preț de 8,38-8,41 lei/l în stațiile Lukoil din capitală și la 8,43-8,47 lei/l în cele operate de MOL și Rompetrol, iar benzina la unul de 6,87-6,92 lei/l în stațiile Lukoil și la 6,97-7,01 lei/l în cele MOL și Rompetrol.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
Țțițeiul Brent, de referință pe piața europeană, a închis ziua de vineri la o cotație de 93,6 dolari/baril, în creștere, totuși sub nivelul maxim din urmă cu 10 zile, când se situase la aproape 99 dolari/baril. Recent, OPEC+ a decis o tăiere semnificativă a producției de petrol, în pofida presiunilor din partea SUA, iar, în mai puțin de 2 luni, va intra în vigoare embargoul impus importului maritim de țiței rusesc, iar pe 5 februarie cel impus importului de produse petroliere. România este importator net de motorină.
În plus, cererea regională, cel puțin de motorină, este influențată de cea ucraineană, țară rămasă fără capacități de rafinare, bombardate de ruși, și care și-a majorat de 12 ori importurile, inclusiv din România. O parte din motorina importată de România este reexportată în Ucraina, țară care recent a reintrodus accizele la carburanți.
CITEȘTE ȘI Biden cere companiilor petroliere: Folosiți-vă profiturile record pentru a crește producția, nu pe dividendele acționarilor. Cea mai semnificativă răscumpărare de acțiuni din aproape un deceniuAstfel, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a ajuns la un nivel record de 1,5 lei/l, au relevat date analizate de Profit.ro.
Explicația evoluției divergente a celor două prețuri: dacă România își acoperă consumul de benzină din producția internă, în ceea ce privește combustibilul diesel este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte state din UE.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
”După anunțul OPEC de scădere a producției, a urmat o creștere a prețului. Am văzut asta, după care am văzut o stabilizare a prețului barilului de petrol și astăzi sau de două zile observ o ușoară scădere. Dar asta e legat de prețul petrolului care are o influență la noi în țară legat de prețul benzinei, în mod special. La motorină avem și cotațiile internaționale, fiind importatori de motorină. Cotațiile nu au scăzut”, a declarat recent ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Oficialul a precizat că dacă se putea produce mai multă motorină, acest lucru se făcea deja, având în vedere cererea de pe piață.