Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în primele șapte luni s-a adâncit la 12,864 miliarde de euro, mai mare cu 2,858 miliarde de euro decât cel înregistrat în perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2020, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).
Astfel, în perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2021, exporturile FOB au însumat 42,511 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 55,376 miliarde de euro. În primele șapte luni din acest an, exporturile au crescut cu 24,5%, iar importurile au crescut cu 25,4%, comparativ cu perioada 1 ianuarie -31 iulie 2020, scrie Agerpres.
În luna iulie 2021, exporturile FOB au însumat 6,361 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 8,547 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,186 miliarde de euro. Față de luna iulie 2020, exporturile din luna iulie 2021 au crescut cu 14,6%, iar importurile au crescut cu 24,3%.
În perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2021, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor sunt deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (47,5% la export și 36,4% la import) și alte produse manufacturate ) (30,5% la export și 30,2% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie -31 iulie 2021 a fost de 31,347 miliarde de euro la expedieri și de 40,424 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 73,7% din total exporturi și 73,0% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în primele șapte luni din acest an a fost de 11,164 miliarde de euro la exporturi și de 14,952 miliarde de euro la importuri, reprezentând 26,3% din total exporturi și 27,0% din total importuri.
CITEȘTE ȘI Wizz Air introduce noi rute din RomâniaINS precizează că soldul balanței comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între acestea. Soldul negativ al balanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent.
Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.