Valoarea totală raportată a pieței de publicitate online din România, pentru întreg anul 2016, a fost de aproximativ 41 de milioane euro, înregistrând o creștere de 22% față de anul anterior, conform celei mai recente ediții a studiului ROADS, realizat de IAB România cu sprijinul PwC România.
Semestrul II al anului trecut a înregistrat o valoare raportată de aproximativ 24 de milioane de euro, cu 36% mai mult față de semestrul anterior al anului 2016 și cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului 2015 - ambele procente exprimate like-for-like, adică ținând cont de același eșantion al companiilor care se regăsesc în ultimele două ediții ale studiului.
“Cifrele anului 2016 arată îmbucurător, însă nu spun toată povestea. Cu cât vom fi mai mulți participanți, cu atât ROADS va fi un instrument de business mai puternic si mai eficient in a creste si mai mult investițiile în online. Pe aceasta cale fac apel către agenții si publisheri sa participe cu date. Avem numai de câștigat.” a declarat Gabriel Patru, președinte al Asociației IAB Romania.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Pe fondul unei creșteri economice robuste la nivel de țară, alimentată de consum, piața publicității online din România a înregistrat o creștere puternică anul trecut, confirmând potențialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbește de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluție favorabilă, publisherii trebuie însă să vină cu conținut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nișe de piață”, a declarat și Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanță pentru Management, PwC România.
Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investițiilor in publicitatea digitală rămân aceleași. Liderul incontestabil de 7 ani - industria Telecom (6 milioane de euro), urmată anul acesta de Finanțe (3,5 milioane de euro - în urcare de pe pozitia a 4-a în 2015), Cosmetice și produse de toaletă (3,4 milioane de Euro - în urcare de pe pozitia a 5-a), Băuturi (3 milioane de Euro - a scăzut o poziție față de anul trecut) și Online Retail ( 2,9 milioane euro - care anul trecut ocupa poziția a 2-a).
Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent daca sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân în top în ceea ce privește formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanță semnificativă de Interruptive formats (orice format care intrerupe experienta de navigare - de la interstitiale pana la pop-up-uri) - aproximativ 4 milioane de Euro, Content (zone de conținut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) - aproximativ 3 milioane de euro și Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstitiale, paid-for search si reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil) - aprox 3,4 milioane de Euro. Estimarea IAB este ca tendința pentru anul viitor este ca formatele interuptive să fie surclasate de Content Sponsorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll și post-roll) acumulează aproximativ 1,4 milioane de Euro, în creștere constantă de la un semestru la altul.
Începând cu anul 2016, studiul (sau ROADS) a inclus între tipurile de formate măsurate și achiziția de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacționate astfel atingând 17% din total în primul an de măsurare.
În ceea ce evoluția pieței europene, România are rata de creștere cea mai pronunțată (36,9% - procent calculat like for like și la valoarea bruta) fiind în concordanță cu dinamica zonei CEE - regiune cu un potențial mare de dezvoltare. Deși, ca valoare totală, România este încă sub media europeană, ritmul de creștere indică potențialul mare de creștere, care este nevoie sa fie susținut atât prin educație, cât și prin bune practici ale industriei locale