Piața de media din România a crescut cu 10% în 2016 comparativ cu 2015, până la valoarea de 366 milioane de euro, potrivit datelor actualizate ale raportului Media Fact Book, realizat de agenția Initiative. Această evoluție depășește estimările raportului lansat în luna mai, care indicau un avans de 6% anul acesta, similar cu cel din 2015.
„Cea de-a doua parte a anului a adus o creștere peste așteptări a pieței de media, care a fost determinată în special de investițiile impresionante în publicitatea TV, în timp ce evoluția celorlalte canale a fost în linie cu estimările noastre din Media Fact Book-ul lansat în luna mai. Aceste rezultate pozitive vor fi susținute și anul viitor, când estimăm că piața va crește cu 6%, până la valoarea de 389 milioane de euro”, spune Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.
Creștere cu 12% în online, scădere de 10% în presa tipărită
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, investițiile în publicitatea TV vor totaliza anul acesta 240 milioane de euro, în urma unei creșteri spectaculoase de peste 10% față de 2015. Însă televiziunea nu este singurul canal care a înregistrat creșteri în 2016 – online-ul s-a majorat chiar cu 12%, până la valoarea totală de 64 milioane de euro, în timp ce radioul este așteptat să ajungă la 20 de milioane de euro, valoare cu 5% mai mare decât cea din 2015.
De asemenea, piața de OOH se menține la valoarea de 28 de milioane de euro, în timp ce presa tipărită înregistrează o scădere de 10%, până la 14 milioane de euro, cu tot mai mulți publisheri închizând edițiile din print ale publicațiilor. Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieței românești de media și publicitate, ghid editat anual de agenția Initiative, începând din 1997. Evenimentul Zilei a închis edițiile de sâmbătă, Burda nu mai scoate revista Esquire, tabloidul gratuit Ring a fost închis pe 1 iulie, iar Adevărul Holding a operat schimbări majore în aproape toate departamentele, potrivit raportului Media Fact Book.
Avans mare în online și în 2017
În ceea ce privește evoluția pieței de media în 2017, Initiative estimează că cea mai mare creștere va fi înregistrată în online (+14%, până la 74 milioane de euro). Investițiile în TV vor crește și ele cu 5%, până la 252 milioane de euro, iar radioul, cu 7%, până la aproximativ 22 milioane de euro. Spre deosebire de anii precedenți, și piața de OOH va cunoaște în 2017 o creștere, de 4%, ajungând la 29 milioane de euro, în timp ce presa tipărită va continua să scadă cu 10%, până la 13 milioane de euro.
La nivel global, potrivit analizei Inflation Report lansate în luna noiembrie de MAGNA, companie din grupul IPG MediaBrands din care face parte și Initiative, se estimează o inflație de cost TV semnificativă pentru televiziunea liniară (+6,4%), tendință ce se va reflecta și la nivel regional, în Europa (+6%) și în Europa Centrală și de Sud-Est (+9%). În piețele mature, această inflație TV este determinată de scăderea audiențelor și a rating-urilor, fragmentarea obiceiurilor de consum și emergența platformelor de digital și OTT.
Diditalul depășește TV-ul anul viitor
Totodată, online-ul rămâne canalul cu cea mai mare creștere în piața de media (+12,5% în 2017), deși va înregistra un ritm mai scăzut în următorii ani. Astfel, dacă în 2016, digitalul a atras 36% din bugetele de publicitate la nivel mondial, apropiindu-se de cota de 37% a TV-ului, în 2017 acesta este estimat să depășească TV-ul și să devină principalul canal de advertising.
Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieței românești de media și publicitate, ghid editat anual de agenția Initiative, începând din 1997.