"Omida" care ne spune că economia mondială este aproape de recesiune

"Omida" care ne spune că economia mondială este aproape de recesiune
Adrian Panaite
Adrian Panaite
scris 21 nov 2015

Vânzările celui mai mare producător de utilaje din lume, Caterpillar, raportează scăderi anualizate ale vânzărilor de la 10% până la o treime.

De 35 de luni consecutive raportează vânzări în scădere și nu a făcut excepție nici la finele acestei săptămâni. Cel mai mare producător de utilaje pentru construcții, infrastructură și industria extractivă, Caterpillar - în traducere "omidă" - este considerat un indicator credibil pentru mersul economiei. Dacă firma vinde, înseamnă că în lume se contruiește și economia o duce bine, este axioma pe care o învață investitorii pe Wall Street.

Acum ar fi motive să se teamă. Caterpillar afișează scăderi anualizate ale vânzărilor cu 8% în SUA, de 13% în Europa și Orientul Mijlociu, în timp ce în America Latină contracția este de 38%. Mai îngrijorătoare este dinamica pentru zona Asia-Pacific (în special China), unde căderea este de 28%, față de declinul anualizat de 17%, consemnat numai cu o lună înainte. Potrivit Wall Street Journal, compania își asigură acționarii că va primi până la ultimul bănuț sumele datorate de companiile din China, țară unde industria minieră este deja în mare suferință. "Avem reprezentare legală în toate provinciile din China", spune Kent Adams, președintele CAT Financial Services, compania de leasing din cadrul grupului.

Urmărește-ne și pe Google News

Licitația groazei

Că vânzările de utilaje noi nu mai sunt de căutare, este de înțeles. Cele deja vândute și operaționale abia își mai găsesc utilizarea. Un exemplu cutremurător vine din Australia. Trustul media ABC, preluat de Zero Hedge, a făcut deja o radiografie a crizei pe care o traversează sectorul minier din această țară. Pulsul a fost luat foarte bine la o licitație recentă de utilaje și echipamente pentru industria minieră realizată de compania Big Rim, din provincia Noua Galie de Sud, care tocmai și-a închis operațiunile.

Mașinile gigantice puse în vânzare au fost vândute la prețuri de 20 de ori sau chiar de 60 de ori mai mici decât cele de listă ale producătorilor. "La acest moment asistăm, probabil, la cea mai gravă întoarcere negativă a pieței din ultimii 25 de ani", a declarat Chris Hassall, reprezentantul companiei care a ținut licitația.

Peter Turner, reprezentant al Turner Engineering, a venit să cumpere utilaje în executare de la compania cu care altădată se afla în competiție. "Sunt interesat să cumpăr la prețuri mai mici cu 50% din ce este aici și văd că sunt 100 de mașini", declara el.

S-a dovedit, însă, că pentru cumpărători lucrurile au mers mult peste așteptări. Contextul de piață este explicat de Hassall: "Avem 20 de camioane în Hunter Valley care acum 18 luni valorau, probabil, câte 600.000 de dolari fiecare. Acum doar am tăiat pierderea și le-am vândut pentru 40.000 de dolari."

Licitația de la Big Rim a oferit discounturi uriașe. Pentru vânzători a fost "o baie de sânge", comentează ABC.


Un buldozer-excavator Caterpillar 992C care înainte se livra pentru 2,9 milioane dolari a fost vândut pentru 15.000 de dolari, un preț echivalent cu cel al unui automobil de clasă medie.


Un excavator hidraulic Hitachi EX1200 care înainte costa 1,4 milioane dolari, s-a vândut pentru 50.000 dolari.

Un buldozer pe șenile Caterpillar D11N care nou valora 2,7 milioane dolari, a fost adjudecat la licitație pentru 46.000 de dolari, preț marginal peste cel al unei limuzine.

O basculantă Caterpillar 775D al cărei preț era de 900.000 de dolari, s-a vândut pentru 47.500 dolari.

O baracă metalică dotată cu rezervor de apă care costa 200.000 înainte de criză, s-a vândut pentru 2.000 de dolari, preț de 100 de ori mai mic.

 

 

viewscnt
Afla mai multe despre
caterpillar
utilaje
recesiune
sua
australia
america
china