Salonul auto de la Geneva va găzdui săptămâna viitoare mixul obișnuit de automobile sport, vehicule de teren și mașini de familie, cu marea diferență că acestea ar putea deveni mai scumpe și mai dificil de produs din cauza Brexitului, transmite Reuters, citat de News.ro.
Dacă Marea Britanie va ieși pe 29 martie din Uniunea Europeană fără un acord de retragere, orice este posibil să se întâmple cu sistemul de producție ”just-in-time” (la momentul potrivit) pe care se bazează industria auto europeană sau cu cererea de vehicule de pe continent.
Situația s-a complicat și mai mult săptămâna trecută, când premierul Theresa May a ridicat posibilitatea unei scurte amânări a Brexitului, care ar putea perturba planurile producătorilor auto pentru eventualitatea unei separări fără acord.
”Sunt sigur că vorbesc aproape în asentimentul întregii țări când afirm că vrem să se facă. Dorim să știm unde ne aflăm și să mergem mai departe”, a declarat Andy Palmer, directorul general al producătorului britanic de automobile sport Aston Martin.
Aston Martin a anunțat că va cheltui până la 30 de milioane de lire sterline (40 milioane dolari) pentru pregătirea pentru un Brexit dezordonat, prin stocarea mai multor componente și subansamble, dacă porturile vor fi blocate.
Miza este ridicată. Marea Britanie este al doilea mare cumpărător de automobile și al patrulea mare producător din Europa, ceea ce înseamnă că perturbarea livrărilor și introducerea unor posibile tarife de până la 10% între Marea Britanie și Uniunea Europeană pot avea repercusiuni asupra industriei.
La mai puțin de o lună până la termenul de intrare în vigoare a Brexitului, May încearcă să renegocieze acordul de retragere pe care parlamentarii britanici au refuzat până acum să îl aprobe.
Momentul este foarte nepotrivit pentru industria auto: economia Chinei, cea mai mare piață auto din lume, încetinește, cererea de vehicule diesel este în scădere puternică, iar companiile fac investiții mari în vehicule electrice și autonome.
Industria auto britanică înregistrează deja scăderi ale vânzărilor, investițiilor și producției, cea mai mare lovitură venind din partea Honda, care își va închide fabrica britanică.
Producătorii britanici nu își pot opri însă planurile la care au lucrat ani de zile. McLaren va prezenta la Geneva automobilul Speedtail, Bentley modelul Bentayga Speed, iar Aston Martin conceptul vehiculului de teren Lagonda.
Întrew timp, Toyota a început producția noii versiuni Corolla la fabrica sa ddin Anglia.
Alți producători au decis să nu participe la salonul de la Geneva, între aceștia aflându-se Jaguar Land Rover (JLR), cel mai mare producător auto din Mare Britanie, care face economii, și producătorul amercan Ford, care își reorganizează operațiunile europene.
JLR a snunțat că va înregistra un impact de 1,2 miliarde de lire sterline asupra profitului în eventualitatea unui Brexit fără acord care ar implica tarife de până la 10% pentru automobile și de 2%-4% pentru componente și motoare.
Ford, care nu fabrică automobile în Marea Britanie dar produce motoare, a avertizat că Brexitul fără acord ar costa compania până la 1 miliard de dolari. Compania este îngrijorată că ar putea suporta întârzieri și tarife, înainte ca motoarele să poată fi montate pe vehicule în Germania, Turcia, Statele Unite și alte țări.
Între producătorii auto, Ford are cea mai expusă fabrică din străinătate, cea din Koln, de la care aproape una din trei mașini are destinația Marea Britanie, a treia mare piață a companiei, potrivit analiștilor firmei LMC Automotive.
Șapte din 10 fabrici care au cele mai mari exporturi în Marea Britanie sunt în Germania, care este și ea în pragul recesiunii.
O amânare a Brexitului ar afecta unele planuri de compensare.
JLR, Honda și mărcile Mini și Rolls-Royce , care reprezintă circa 55% din producția auto din Marea Britanie, au anunțat că în aprilie vor opri activitatea de la o săptămână la o lună, în cazul unui Brexit fără acord.
Aceste opriri ale producției sunt organizate de obicei cu luni de zile înainte, pentru ca angajații să își poată planifica vacanțele, iar furnizorii să își ajusteze volumul producției, reprogramarea lor fiind dificilă.
Din cauza incertitudinilor, producătorii auto trebuie să rezolve o serie de posibile probleme, de la recertificarea modelelor la investiții în paleți de transport pentru motoarele fabricate în Germania.