Miniștrii Apărării din Franța, Germania și Spania vor semna luni, salonul aeronautic de la Paris, un acord oficial de cooperare pentru construirea unui prototip de avion de luptă european până în 2026, cu intenția ca aeronava să devină operațională până în 2040.
Cu această ocazie nu vor fi anunțate acorduri de finanțare sau contracte pentru viitorul sistem de luptă aerian, iar un oficial de la Palatul Elysee a spus că pactul va fi un nou semnal al hotărârii Europei de a-și unifica capabilitățile de apărare, relatează France 24, citat de News.ro.
”Dorim ca Europa să fie mai puternică, capabilă să asigure în totalitate protecția cetățenilor ei și de a interveni în comun”, a spus oficialul francez.
În privința aeronavelor comerciale, salonul de la Paris este umbrit de scăderea comenzilor, problemele de producție, presiunile din partea autorităților de reglementare și perspectiva unui număr mai mic de avioane.
Din aceste motive, diferența este foarte mare comparativ cu ediția de acum doi ani a evenimentului, când companiile aviatice din toată lumea erau optimiste în legătură cu perspectivele lor și plasau comenzi pentru avioane noi.
Cei doi mari producători de avioane, Airbus și Boeing, s-au confruntat în ultimele luni cu anularea unor comenzi pentru zeci de avioane, reușind să vândă doar câteva aaeronave.
În timp ce Airbus ar putea recupa teren prin lansarea avionului A321XLR la salonul din Le Bourget, la nord de Paris, viitorul Boeing este umbrit de cele dou accidente fatale care au dus la consemnarea la sol a popularelor avioane 737 MAX.
Cu aceste anulări ”ne aflăm în teritoriu negativ în acest an, iar Airbus are șansa să salveze parțial situația, dar Boeing nu”, a spus Richard Aboulafia, analist la firma Teal Group, în Fairfax, Virginia.
În opinia sa, încetinirea creșterii traficului de pasageri la nivel mondial, la 4,3% în aprilie, de la 6,5% în intervalul similar al anului trecut, îngrijorează operatorii aerieni.
Declinul traficului reflectă încetinirea creșterii economice pe fondul tensiunilor comerciale dintre Statele Unite, Europa și China, trei piețe uriașe pentru călătoriile aeriene.
Aboulafia a notat că traficul de mărfuri, care este un bun indicator pentru traficul de pasageri, a avut în ultimele două luni o tendință și mai proastă.
Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene a raportat că traficul de mărfuri a fost pe o pantă negativă de la începutul anului.
CITEȘTE ȘI România coboară 10 poziții într-un clasament al destinațiilor pentru outsourcing, dar punctează puternic la "atractivitare financiară"Boeing și Airbus au totuși un nivel solid al comenzilor, după o creștere puternică a veniturilor consemnată anul trecut, când au livrat în total peste 1.600 de avioane. Iar dominația lor s-a consolidat pe fondul problemelor principalilor lor doi rivali, compania canadiană Bombardier, care a desființat mii de locuri de muncă, și compania braziliană Embraer, ca își vinde divizia de avioane comerciale grupului Boeing.
Cei doi mari producători de avioane se află pe o poziție puternică să profite de creșterea anticipată a traficului de pasageri, înspecial în Asia, cel puțin până când compania chineză de stat Comac va livra primul său avion, în 2021.
Potrivit analiștilor, aproape 40.000 de avioane vor fi în serviciu până în 2038, număr dublu față de cel actual.
Un al factor de risc este reprezentat de reglementările mai stricte ale guvernelor legate de emisiile poluante ale avioanelor.