Producători chinezi își suspendă producția și își îndreaptă atenția către piețe alternative, pe măsură ce impactul tarifelor impuse de Statele Unite devine tot mai vizibil, potrivit companiilor și analiștilor, transmite CNBC.
Cameron Johnson, partener senior la firma de consultanță Tidalwave Solutions din Shanghai, a declarat că mai multe fabrici din domenii precum jucării, articole sportive și produse low-cost au trimis jumătate din angajați acasă și au oprit cea mai mare parte a producției, în special în huburile de export din Yiwu și Dongguan.

Conform estimărilor Goldman Sachs, între 10 și 20 de milioane de muncitori chinezi sunt implicați în afaceri de export către SUA. După impunerea de către SUA a unor tarife suplimentare de peste 100% în această lună, China a răspuns cu măsuri reciproce, deși Beijingul neagă existența unor negocieri comerciale în curs, scrie News.ro.
Ash Monga, CEO al Imex Sourcing Services, afirmă că impactul tarifelor recente este ”mult mai mare” decât cel resimțit în timpul pandemiei COVID-19, iar pentru întreprinderile mici, creșterea bruscă a tarifelor ar putea fi fatală.
Strategii alternative: Livestreaming și piața internă
Companii precum Woodswool, producător de îmbrăcăminte sportivă din Ningbo, și-au mutat rapid vânzările online prin platforme de livestreaming pentru a compensa pierderile. În prima săptămână, Woodswool a primit peste 30 de comenzi prin platforma de e-commerce a Baidu, folosind vânzători virtuali generați de inteligența artificială.

JD.com și Meituan au anunțat sprijin pentru exportatorii afectați, JD.com promițând investiții de 200 miliarde de yuani (aproximativ 27,22 miliarde de dolari) pentru achiziția produselor destinate anterior exportului.
Cu toate acestea, această sumă reprezintă doar 5% din valoarea totală a exporturilor Chinei către SUA în 2024 (524,66 miliarde de dolari).
Provocări pe piața internă
Produsele dezvoltate pentru consumatorii americani suburbani nu se potrivesc întotdeauna direct pieței chineze, ceea ce complică tranziția. Companiile au apelat la rețelele sociale chineze, precum Xiaohongshu și Douyin (versiunea chineză a TikTok), pentru a solicita sprijin din partea consumatorilor locali, însă oboseala în rândul publicului începe să se resimtă, avertizează Ashley Dudarenok de la agenția de marketing ChoZan.
Căutarea de piețe externe
Tot mai puține companii chineze consideră posibilă redirecționarea exporturilor către SUA prin alte țări, din cauza controalelor sporite asupra reexporturilor. Multe firme își diversifică producția către India și Asia de Sud-Est, iar altele își reorientează exporturile către Europa și America Latină.
De exemplu, compania Beijing Mingyuchu, care vinde produse de baie în Brazilia, a raportat că, deși se confruntă cu provocări legate de cursurile valutare și costurile ridicate de transport, comerțul cu Brazilia nu este afectat major de tensiunile cu SUA. Exporturile Chinei către Brazilia s-au dublat între 2018 și 2024.
În Ghana, compania Cotrie Logistics, fondată în timpul pandemiei pentru a facilita comerțul cu China, a ajuns să genereze venituri anuale de până la 1 milion de dolari, potrivit CEO-ului Bright Tordzroh.