Ucraina a decis să renunțe la o măsură care a ajutat-o să evite instaurarea unei penurii generalizate a carburanților și să-i permită continuarea războiului împotriva invadatorului rus, cea a eliminării accizei la benzină și motorină adoptată în luna martie. Decizia Președinției ucrainene de a semna legea votată de Rada ucraineană vine într-un moment delicat, cu 2 luni înaintea intrării în vigoare a embargoului impus de UE importului maritim de petrol rusesc.
De ce este important: În urma bombardării de către Rusia a principalelor rafinării ucrainene, consumul este acoperit integral din importuri. Iar printre principalii exportatori, dacă nu chiar cel mai important, este România.
Mai este important: România este importator net de motorină, ceea ce înseamnă că cel puțin diesel-ul exportat în Ucraina are o altă proveniență. Iar datele Oil Terminal din prima jumătate a anului confirmă acest lucru. În pofida faptului că cererea internă a scăzut, România a importat de 2,5 ori mai multă motorină pe cale maritimă, surplusul ajungând în Ucraina. Potrivit unor surse din piață, în luna septembrie, cantitatea de motorină importată prin Oil Terminal s-a majorat de 5 ori comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aripa de trading elvețiană a grupului Lukoil, Litasco, este principalul client extern al Oil Terminal.
“În prezent, importăm 95% din benzină și 72% din motorină din state UE. Liderii aprovizionării sunt România, Lituania, Slovacia, Grecia, Bulgaria și Polonia”, a declarat recent prim-vicepremierul ucrainean și ministru al Economiei, Iulia Sviridenko.
Numai că, cel puțin în cazul României, carburanții exportați în Ucraina nu sunt produși în rafinăriile autohtone (poate doar o parte din benzină), ci sunt la rândul lor importați, foarte probabil din Rusia. Odată cu intrarea în vigoare a embargoului UE impus importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și mai ales a celui impus importului de produse petroliere rusești, pe 5 februarie, Ucraina ar putea avea surpriza că importurile din România se vor diminua, dacă nu chiar dispărea cu totul.
CITEȘTE ȘI Interesul românilor pentru locurile de muncă remote atinge cel mai ridicat nivel de anul acesta. „Dacă și-a imaginat cineva că vremea remote-ului a trecut și că există o dorință la unison a angajaților și a angajatorilor de a reveni la birou..."Situația este similară în cazurile Bulgariei și Slovaciei, care, deși sunt scutite de la aplicarea embargoului, nu pot utiliza producția rezultată din procesarea țițeiului rusesc decât pe piețele interne, fiindu-le interzis exportul acesteia. Astfel, și importurile Ucrainei de carburanți din Bulgaria și Slovacia ar putea suferi.
Iar în ultima jumătate de an, importurile de carburanți ale Ucrainei s-au majorat de 12 ori. Dacă în martie 2022 Ucraina importa 58.800 tone de carburanți, în mai nivelul acestora a ajuns la 380.000 tone, pentru ca în august acesta să atingă 709.500 tone.
Iar motorina, a cărei producție este deficitară atât la nivel european, cât și în România, este principalul produs importat de Kiev, reprezentând 80% din volumele totale de carburanți care au intrat în Ucraina.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Creșterea prețurilor gazelor de pe BRM îi determină pe maghiari să prefere Austria ca țară de tranzit. Va importa România iar gaze din Ungaria în această iarnă, deși este al doilea cel mai mare producător din UE?„Dacă în martie am importat în medie 827 de tone de benzină și 1.400 de tone de motorină pe zi, în august volumele au ajuns la 4.200 tone benzină, respectiv 16.900 tone motorină pe zi. Pe piață se vede creșterea treptată a rezervelor de produse petroliere din cauza creșterea constantă a volumelor de import. De aceea astăzi nu există un exces de cerere de combustibil, nu există cozi la benzinării, iar prețurile nu prezintă o tendință de creștere rapidă. Conform previziunilor de consum din septembrie-decembrie, Ucraina are nevoie de 500-550 de mii de tone de combustibil în fiecare lună. Importăm volume mai mari, ceea ce ne permite să răspundem pe deplin nevoilor Forțelor Armate, precum și a serviciilor de urgență și comunale, a fermierilor și a transportului public”, susține oficialul ucrainean.
Sviridenko explica pe 2 septembrie și măsurile care au condus la impulsionarea importurilor: “Acciza la produsele petroliere a fost eliminată, TVA a fost redusă de la 20 la 7%. Reglementarea prețurilor la carburanți a fost, de asemenea, suspendată pentru a permite operatorilor să-și completeze stocurile mai rapid. Toate acestea au făcut posibilă creșterea volumului importurilor de 12 ori”.
La nici 3 săptămâni, însă, Rada Supremă a Ucrainei a adoptat o lege de reintroducere a accizelor la combustibili. Decizia a fost susținută de 255 de parlamentari.
Astfel, accizele se vor situa la valoarea de 100 de euro la 1.000 de litri pentru benzină și motorină, de 52 de euro la 1.000 de litri de gaz lichefiat, butan și izobutan și de 100 de euro la 1.000 de litri de combustibili alternativi și biocombustibil. TVA-ul pentru toate tipurile de combustibil rămâne la 7%.
Legea a fost trimisă la Președinție spre semnare pe 26 septembrie și a fost returnată deja semnată pe 28 septembrie.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Efectul OUG 119: Gazul din România - mai scump decât cel de pe piața austriacă pentru prima dată în ultimele 4 luniNu atât nivelul accizelor, cât birocrația va îngreuna suplimentar importurile. Și asta pentru că accizele se plătesc nu de consumatori, ci de producători/importatori înainte ca bunurile sa fie efectiv vândute, când ies pe poarta rafinăriei sau din vamă. Ele sunt apoi transferate în prețul final.
Dincolo de foamea de bani la buget, afectat de război, nu este exclus ca autoritățile ucrainene să fi decis reintroducerea accizelor la carburanți înaintea intrării în vigoare a embargoului UE pentru ca populația să-și reducă cererea ca urmare a creșterii prețurilor și astfel să rămână o cantitate mai mare de carburanți la dispoziția forțelor armate.