Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a anunțat joi că, în cinci ani de la înființare sa, au existat 1.500 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri începând cu 1 martie 2016, din care 1.300 s-au încheiat cu acordul părților, iar în total, consumatorii au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri.
CSALB a fost înființat ca urmare a unei directive europene prin care se urmărește diminuarea litigiilor în instanțe între consumatori și firme și soluționarea lor prin conciliere sau arbitraj. Centrul este finanțat de bănci și cererile din partea consumatorilor sunt soluționate de unul din cei circa 20 de conciliatori specialiști în drept. Procedura funcționează doar dacă băncile sau instituțiile financiare nebancare acceptă să participe.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În total, în 5 ani, consumatorii au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri. Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de franci elvețieni sau 44.600 de euro, iar unele cazuri și-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro și 20% în franci elvețieni.
Până la începutul lunii septembrie centrul înregistrează 1.900 de cereri pe anul 2020 și peste 5.800 în toți anii de activitate.
"În primul rând ne așteptăm ca cererile respinse de bănci să nu depășească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB să devină prima opțiune a oricărui consumator care are o nemulțumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanțele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamațiile către ANPC vor continua să scadă, iar educația financiară a consumatorilor se va îmbunătăți. Ne așteptăm ca IFN-urile să devină cel puțin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori", afirmă Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB și directorul juridic al BNR.
Costul plătit de comercianți pentru soluționarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, iar beneficiul mediu obținut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro (în creștere de la 2.150 de euro în 2019).