Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a devenit mai îngăduitoare cu asigurătorii după plafonarea tarifelor RCA și aplică amenzi relativ mici în raport cu veniturile obținute în caz de abateri, iar anumite drepturi obținute de asigurați în urma aplicării legii RCA nu sunt bine promovate și aplicate, a declarat, pentru News.ro, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean.
Guvernul a aprobat, în noiembrie, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanță de Urgență care impune înghețarea prețurilor RCA pentru șase luni, prin fixarea unor prețuri maxime de către ASF.
Practic, în acest moment, prețurile sunt înghețate de trei luni, jumătate din perioada stabilită de Guvern.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Însă reprezentanții service-urilor, care depind într-o proporție mare de piața asigurărilor și resimt imediat orice schimbare în funcționarea pieței, consideră că autoritatea a devenit mai îngăduitoare cu firmele de asigurare după înghețarea prețurilor, iar efectele pot fi grave.
”ASF nu mai supraveghează la fel de bine piața ca înainte și dă amenzi mici pentru încălcarea regulilor, ceea ce instigă la nerespectarea lor”, a afirmat Muntean, pentru News.ro.
ASF a amendat, în luna ianuarie a acestui an, liderul pieței asigurărilor obligatorii RCA din România, Asirom, cu 200.000 de lei, precum și patru membri din conducerea companiei, după ce a descoperit nereguli la un control asupra modului în care au fost soluționate dosarele de daună.
Președintele ASSAI a avertizat că, deși are această obligație, ASF nu promovează cum trebuie anumite drepturi obținute de consumatori după aplicarea OUG privind RCA, precum dreptul de a închiria un automobil pe perioada în care mașina asiguratului este în reparații.
În plus, lipsa unor norme clare de aplicare împiedică consumatorii să beneficieze de anumite prevederi ale legii.
”Nu pot fi aplicate corespunzător anumite drepturi precum decontarea directă între asigurători și posibilitatea suspendării poliței RCA pentru anumite perioade, drepturi prevăzute în legea RCA, din cauza lipsei unor norme clare de aplicare”, a menționat Muntean.
În cazul compensării directe, trebuie înființată o casă de compensare care să primească fonduri de la asigurători și care să plătească rapid daunele către proprietarii de automobile, a explicat președintele asociației service-urilor.
Potrivit OUG privind RCA, publicată în luna septembrie a anului trecut în Monitorul Oficial, în baza unei clauze contractuale, asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obținerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate.
Un alt drept al consumatorilor care nu are norme clare de aplicare este cel legat de posibilitatea suspendării contractului RCA în anumite conditiții.
”Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA în următoarele situații: pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului conform prevederilor legale; pe perioada imobilizării vehiculului”, se arată în textul OUG.