Benzina s-a scumpit cu 5,7%, iar motorina cu 10,33% în ultimul an în România, în principal ca urmare a evoluției prețului petrolului pe piețele internaționale și a deprecierii monedei naționale în raport cu dolarul.
Petrolul Brent, de referință la nivel global, s-a apreciat în aceași perioadă cu nu mai puțin de 50%, de la 37 dolari pe baril la peste 55 dolari pe baril, în special în ultima parte a anului, ca urmare a acordului semnat de cartelul OPEC și alte state exportatoare de petrol de reducere a producției, acord care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2017.
Dacă pe 4 ianuarie 2016, un litru de benzină Euro ’95 se vindea în România, potrivit datelor Eurostat, cu 4,904 lei, iar unul de motorină cu 4,683 lei, pe data de 19 decembrie, litrul de benzină putea fi achiziționat cu 5,185 lei, iar cel de motorină cu 5,167 lei.
Evoluția prețului carburanților în 2016
Dacă raportăm la moneda euro, scumpirile au fost similare, 4,95% la benzină, și 10,34% la motorină, ceea ce arată o evoluție relativ stabilă a cursului de schimb leu/euro.
Scumpirile carburanților din România au fost destul de timide până în prezent, cu atât mai mult cu cât, pe lângă aprecierea cu 50% a prețului petrolului Brent, un alt element care afectează evoluția prețurilor benzinei și motorinei, cursul de schimb leu/dolar a avut la rândul său o influență negativă. Astfel, în ultimul an, leul s-a depreciat cu aproximativ 5% în raport cu dolarul.
Evoluția petrolului Brent din ultimul an
Cel mai ieftin preț al carburanților în 2016 a fost înregistrat în luna februarie a acestui an, când un litru de motorină putea fi achiziționat cu 4,39 lei (0,981 euro), iar unul de benzină cu 4,47 lei (0,999 euro).
Cum era și normal în urma aprecierii constante a prețului petrolului și a deprecierii leului în raport cu dolarul, cel mai mare preț al carburanților din acest an este cel înregistrat în prezent, 5,185 lei/l în cazul benzinei și 5,167 lei/l în cazul motorinei.
Evoluția cursului de schimb leu/dolar
De la 1 ianuarie însă, dacă nu se va schimba Codul Fiscal, carburanții s-ar putea ieftini cu aproximativ 40 de bani pe litru, în urma eliminării supraaccizei de 7 eurocenți și a reducerii TVA de la 20 la 19%. Asta în cazul în care companiile decid să transfere integral efectele măsurilor fiscale în prețuri.
În schimb, pe plan internațional, și implicit, și național, tendința de majorare a prețurilor carburanților va continua foarte probabil și în prima parte a anului viitor, mai ales dacă statele membre OPEC se vor ține de cuvânt și își vor reduce producția. Analiștii consideră că, în primul trimestru al anului viitor, prețul internațional al petrolului ar putea depăși nivelul de 60 de dolari pe baril.
În plus, companiile din România nu au inclus probabil încă în preț în totalitate efectele majorării prețului petrolului din ultima lună (decembrie), majorare de 10 dolari pe baril, de la 45 la 55 dolari pe baril (o creștere procentuală de 22%). Efectele reducerii TVA și a eliminării suprataxei ar putea fi astfel, practic anulate de evoluțiile prețului petrolului și a cursului leu/dolar, șoferii români urmând a achita un preț similar cu cel din prezent pe benzină și motorină și în primele luni ale anului viitor.