Dosarul amenzii aplicate Vodafone în 2011 de inspectorii Concurenței, trimis spre rejudecare pentru a doua oară, ca în urmă cu 3 ani

Dosarul amenzii aplicate Vodafone în 2011 de inspectorii Concurenței, trimis spre rejudecare pentru a doua oară, ca în urmă cu 3 ani
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 22 mar 2017

Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a hotărât trimiterea spre rejudecare, pentru a doua oară, a dosarului în care Vodafone România a contestat o amendă de 120,3 milioane de lei, aplicată de Consiliului Concurenței în 2011. O decizie similară a fost adoptată în aprilie 2014.

În ianuarie 2016, Curtea de Apel București a hotărât reducerea amenzii cu peste 50 milioane, la 69,7 milioane de lei. Consiliul Concurenței a înaintat recurs în iunie 2016.

Urmărește-ne și pe Google News
Orange nu scapă de amenda Concurenței de peste 140 milioane lei pentru abuz de poziție dominantă, dar mai are speranța unui recurs CITEȘTE ȘI Orange nu scapă de amenda Concurenței de peste 140 milioane lei pentru abuz de poziție dominantă, dar mai are speranța unui recurs

În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) pentru abuz de poziție dominantă.

În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei și a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.

La Vodafone România, sancțiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei.

În iunie 2013, CAB a respins ca neîntemeiată acțiunea Vodafone Romania, cu posibilitate de recurs.

Un an mai târziu, ÎCCJ a retrimis spre rejudecare dosarul în care Vodafone România a contestat amenda din 2011. O decizie similară a fost hotărâtă de instanță și în cazul Orange Romania, în iunie 2014.

“Decizia nr. 1.841/08.04.2014. Admite recursul declarat de Vodafone România împotriva sentinței civile nr. 1.922/11.06.2013 și a încheierii din 19.03.2013 ale Curții de Apel București. Casează hotărârile recurate și trimite cauza spre rejudecare aceleiași instanțe. Irevocabilă. Pronunțată, în ședință publică, 08.04.2014”, potrivit datelor instanței.

Penitenciarele nu reușesc să cheltuiască banii ANCOM pentru sistemul de blocare a comunicațiilor în zona acestora. Două licitații au fost anulate din lipsă de oferte CITEȘTE ȘI Penitenciarele nu reușesc să cheltuiască banii ANCOM pentru sistemul de blocare a comunicațiilor în zona acestora. Două licitații au fost anulate din lipsă de oferte

În cadrul investigațiilor declanșate în 2006, în urma unor plângeri depuse de către Netmaster Communications SRL, Consiliul Concurenței a constatat că Orange și Vodafone au refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la rețele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator.

Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange și Vodafone.

Interconectarea rețelelor operatorilor și implicit achiziția de către aceștia a serviciilor de terminare a apelurilor permite abonaților din rețele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin rețelele altor operatori (Netmaster în acest caz) și livrarea lor la punctul final de destinație (utilizatorii finali ai rețelelor Orange și Vodafone).

Potrivit instituției, abuzurile Vodafone și Orange s-au manifestat pe piețele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile rețele de telefonie, piețe pe care fiecare dintre acești operatori deține o poziție de monopol.

Conform legislației în domeniul concurenței, în absența unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziție dominantă pe piața de acces.

Veniturile Vodafone România au crescut cu 2,8% în al treilea trimestru, la 178,7 milioane de euro CITEȘTE ȘI Veniturile Vodafone România au crescut cu 2,8% în al treilea trimestru, la 178,7 milioane de euro

Orange și Vodafone aveau nu numai obligația de a acorda accesul Netmaster la rețelele lor în vederea terminării apelurilor, dar și pe aceea de a respecta reglementările autorității din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective (indiferent de locul de inițiere a acestora, în afara sau în interiorul României).

Din analiza efectuată de Consiliul Concurentei a rezultat că, până la data de 1 ianuarie 2007, Vodafone și Orange și-au stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internațional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.

Cele două companii nu au acordat Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internațional și a celor originate în rețelele altor furnizori din România pentru pentru o perioadă de  1 an și jumătate în rețeaua Vodafone și 2 ani și 4 luni în rețeaua Orange.

De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii au limitat terminarea apelurilor naționale provenite din rețeaua Netmaster.

"Veniturile suplimentare obținute de cele două companii pe această piață reprezintă, de fapt, cheltuieli suplimentare ale operatorilor care au terminat apeluri în rețelele Vodafone și Orange. Acest lucru se traduce prin plata unor tarife mai mari de către consumatorii finali”, declara președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, într-un comunicat din februarie 2011.

Primele cifre ale insolvenței operatorului 2K Telecom al fratelui lui Sebastian Ghiță: datorii de peste 60 milioane euro către aproape 150 de creditori CITEȘTE ȘI Primele cifre ale insolvenței operatorului 2K Telecom al fratelui lui Sebastian Ghiță: datorii de peste 60 milioane euro către aproape 150 de creditori

Netmaster a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intrați pe piață începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia.

În prezent, firma nu mai există, fiind radiată (fuziune prin absorbție) din august 2008.

Firma a fost cumpărată de New Com Telecomunicații, care și-a vândut la rândul său baza de clienți către RCS&RDS și Telekom Romania Communications (fosta Romtelecom), pe fondul unor probleme financiare generate de recesiune.

viewscnt
Afla mai multe despre
vodafone
instanta
consiliul concurentei
amenda