Producătorul de frigidere Arctic Găiești a pierdut definitiv procesul împotriva unei amenzi aplicată de Consiliul Concurenței în martie 2014, pentru că ar fi încheiat, alături de alte 13 companii, înțelegeri anticoncurențiale în cadrul campaniilor de tip buy-back.
În martie 2014, Consiliul Concurenței a sancționat cu amenzi în sumă de 56,5 milioane de lei un număr de 14 companii din domeniul vânzării de electronice și electrice, pentru încheierea de înțelegeri anticoncurențiale în cadrul campaniilor de tip buy-back.
Cea mai mare amendă a fost aplicată Arctic – 24,01 milioane de lei, urmată de Electrolux Romania – 9,89 milioane de lei și Philips Romania – 5,03 milioane de lei.
Compania a înaintat recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), dar acțiunea a fost respinsă.
Cele 14 companii sunt membre ale asociațiilor Rorec și Ecotic, iar sancțiunile au fost aplicate în cadrul investigației pe piețele comercializării de echipamente electrice și electronice (EEE) și a gestionării deșeurilor acestora (DEEE).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV UPDATE Poșta confirmă că își bagă în insolvență brokerul de asigurăriAstfel, opt companii membre Rorec au fost amendate pentru fixarea în comun a discounturilor și controlul vânzărilor produselor lor în campaniile de buy-back prin alocarea bugetului aferent proporțional cu cotele de piață preexistente ale companiilor membre ale asociației.
În acest fel, susține Consiliul Concurenței, nu s-a urmărit maximizarea numărului de deșeuri colectate, ci s-au menținut cotele de piață ale companiilor prin subvenționarea discounturilor.
În cadrul aceleiași investigații, șase companii membre ale asociației Ecotic au fost sancționate pentru stabilirea unei înțelegeri anticoncurențiale prin crearea unui mecanism similar cu cel al asociației Rorec în cadrul campaniilor de tip buy-back inițiate în februarie 2009.
"Consiliul Concurenței a constatat că, în cadrul întâlnirilor Rorec, opt companii fondatoare ale asociației au stabilit și au practicat aceleași discounturi de 15% în cazul electrocasnicelor mari și de 20% în cazul electrocasnicelor mici, la comercializarea produselor lor, în cadrul campaniilor de tip buy-back derulate în perioada 2008-2009. De asemenea, ele au stabilit ca din încasările din timbrul verde să fie alocate procente proporționale cu cotele de piață ale fiecărei companii pentru finanțarea discounturilor din acțiunile de buy-back", se arăta într-un comunicat al Consiliului Concurenței dat publicității în ianuarie 2014.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Elefant Online a inițiat negocieri cu retaileri și companii mari de curierat, ținta fiind extinderea de două sau trei ori a rețelei de pick-up pointConform legislației în vigoare, timbrul verde se aplică la comercializarea unui EEE nou și are un nivel fix pe categorie de produse. Nivelul timbrului verde este independent de marcă, greutate, volum sau preț de vânzare și depinde de capacitatea de reciclare a echipamentului respectiv.
Potrivit directivelor europene în domeniul mediului, toți producătorii și importatorii care introduc pe piață echipamente electrice și electronice sunt obligați să organizeze colectarea, valorificarea și reciclarea deșeurilor acestora fie individual, utilizând propriile resurse, fie prin transferarea acestor responsabilități, pe bază de contract, către operatorul economic legal constituit.
Operatorul este organizație colectivă, autorizată în acest scop de Comisia de Evaluare si Autorizare a Organizatiilor Colective, din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Mediului, Ministerului Economiei și Agenției Naționale pentru Protecția Mediului.
Cu afaceri de 2,2 miliarde de lei în 2017, Arctic este cel mai mare producător local de frigidere.