Autoritatea reglementare în comunicații a dezbătut și adoptat, într-o ședință a Consiliului Consultativ din data de 16 noiembrie, o decizie care va crește calitatea informațiilor de localizare transmise către apelul de urgență 112 (Sistemul național unic pentru apeluri de urgență - SNUAU).
Astfel, administratorul SNUAU, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), va putea stabili cu o mai bună acuratețe poziția celor care solicită ajutor la numărul de urgență 112, ceea ce ar putea contribui la scăderea semnificativă a timpilor de intervenție.
Localizarea apelurilor efectuate din rețelele de telefonie mobilă
În condițiile deciziei ANCOM, furnizorii de rețele publice mobile de telefonie vor avea obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a permite transmiterea de către echipamentul terminal către administratorul SNUAU, în maxim 20 de secunde de la momentul inițierii apelului, a informației de localizare, respectiv latitudinea și longitudinea poziției geografice în care se află echipamentul terminal al apelantului, cel puțin pentru apelurile de urgență 112 inițiate de pe terminale mobile care au capabilitățile necesare.
Astfel, spre exemplu, pentru terminalele cu sistem de operare Android existente pe piață, începând cu Android 2.3 (Gingerbread) este posibilă activarea unor funcționalități care să permită acest lucru.
“În plus față de îmbunătățirea informațiilor de localizare primară, aferente rețelei celulare și a introducerii datelor de longitudine, latitudine, generate de telefonul mobil inteligent, odată cu adoptarea acestei decizii, furnizorii vor putea transmite către operatorul 112 și apelurile inițiate pe o conexiune de date prin intermediul altor rețele de acces la internet, atunci când apelantul se află într-o zonă în care nu există semnal de la nicio rețea mobilă, de exemplu un subsol/demisol fără acoperire GSM/3G/4G, dar cu acces la internet WiFi. În aceste cazuri, se va transmite către operatorul 112 cea mai recentă informație de localizare primară cunoscută a terminalului, împreună cu marcajul temporar corespunzător”, a explicat Eduard Lovin, director executiv Reglementare în cadrul ANCOM.
În egală măsură, pentru a îmbunătăți capacitatea SNUAU de a determina informația de localizare în cazul apelurilor de urgență în curs de soluționare, furnizorii de rețele publice mobile de telefonie vor pune la dispoziția acestuia orice alte informații pe care le dețin sau pe care le pot obține prin utilizarea sistemelor și echipamentelor din rețea pentru determinarea cât mai exactă a localizării apelantului, în condițiile stabilite prin decizie.
ANCOM va colabora cu STS în vederea stabilirii unui set de parametri cu privire la realizarea unor statistici referitoare la calitatea informațiilor de localizare a echipamentelor terminale obținute de către administratorul SNUAU, precum și stabilirea unei proceduri de analiză a acestor informații.
Condițiile tehnice de localizare a apelurilor
Date fiind evoluțiile tehnologice recente la nivelul rețelelor și terminalelor de telefonie mobilă, decizia ANCOM completează metoda de localizare “cell-ID” cu metode de localizare mai precise care să permită dispeceratelor de urgență poziționări cât mai apropiate de realitate ale celor care solicită ajutorul prin apel de urgență la 112.
Astfel de soluții de localizare avansate includ, de exemplu, funcționalitatea Advanced Mobile Location (AML), disponibilă deja pe unele terminale, care permite localizarea apelantului cu acuratețe sporită, pe baza informațiilor generate de sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), de punctele de acces de tip WiFi și/sau de metoda “cell-ID”.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației.
Serviciul de Telecomunicații Speciale este operatorul SNUAU, cunoscut și sub denumirea serviciul de urgență 112.
În urma unei investiții de 40 milioane de euro, SNUAU a fost lansat la nivel național în aprilie 2005 și a avut ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, care a livrat aplicația software și echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor și agențiile dispecer.