Guvernul a aprobat, joi seară, printr-un memorandum, acordarea a câte unui ajutor pentru companiile aeriene Tarom și Blue Air, pentru compensarea efectelor pandemiei. Alocarea efectivă a ajutoarelor urmează să fie realizată ulterior, printr-o hotărâre, timp în care ar urma să fie încheiate și discuțiile cu oficialii Comisiei Europene în acest sens.
Problema Blue Air a fost explicată de CEO la Profit TV.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Surse guvernamentale au declarat pentru Profit.ro că discuțiile cu Comisia Europeană nu s-au încheiat încă, dar Guvernul va ține cont de observațiile Bruxelles-ului la adoptarea hotărârii de acordare a ajutoarelor.
Potrivit acelorași surse, ajutorul ar urma să fie de până la 64 milioane euro pentru Tarom, respectiv de până la 62 milioane euro pentru Blue Air.
Tarom a primit deja acordul pentru un ajutor de stat, de 37 milioane euro, dar ministrul spune că acești bani nu pot fi folosiți decât pentru plata leasing-urilor.
Solicitarea pentru acest credit de salvare a fost deja depusă la Guvern, cu argumentul că va asigura operatorului aerian lichiditatea necesară menținerii capacității de zbor și a locurilor de muncă în această perioadă dificilă.
"În caz contrar, piața pe care nu o vom mai putea deservi noi, o companie românească, va fi preluată de operatori străini care nu vor contribui la bugetul de stat al României și nu vor lua decizii având în minte interesul românesc", a fost mesajul Blue Air.
CITEȘTE ȘI Ryanair: Avioanele companiei nu vor zbura dacă va fi obligată să lase libere locurile din mijloc pentru distanțare socialăCifrele oficiale arată că, la nivel european, traficul aerian a scăzut cu 91% în martie, comparativ cu aceași perioadă a anului trecut. În cazul României, scăderea este de 94%.
Blue Air a fost înființată în 2004 și s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaționale în România, Cipru, Italia și Marea Britanie.
Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la șase ani și trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac - Arad, în care a fost înregistrat un prejudiciu de 1,2 miliarde de lei în dauna CNADNR, a unei bănci și a unei firme de construcții din Spania.
La acest moment, controlul este asigurat de Rada Cristian și Marius Puiu Mihail (director general), ambii cu câte 45%.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Bonificație de 10% pentru toate firmele care achită impozitul pe profit la termen în T II și III. Stimulentul se aplică și la venitul microîntreprinderilorÎn 2016, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, depășind în premieră compania de stat Tarom după numărul de pasageri transportați. Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino. Compania țintește afaceri anuale de 400 milioane euro și aproximativ 5 milioane de pasageri transportați.
În 2018, cu circa 1.240 de angajați, compania a avut afaceri de 1,9 miliarde lei (403 milioane euro), dar cu o pierdere de 149 milioane lei, la un provizion de 49,7 milioane lei.
CITEȘTE ȘI Proiectul lui Dragnea de a interzice exportul de lemne pe 10 ani - adoptat de Parlament. Interdicția, aplicată la exportul de bușteanLa rândul său, Tarom estima pierderi de 171,37 milioane lei pentru anul trecut, la venituri totale de 1,51 miliarde lei. Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
În 2018, Tarom a avut pierderi de 182,77 milioane lei și venituri totale de 1,38 miliarde lei.
Compania are peste 1.900 de angajați. Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a fost stabilit la 7.835 lei.