Două tipuri diferite de roboți, cu construcție și sarcini diferite, dar cu același tip de învățare la bază, demonstrează cât de rapid se pot perfecționa aceștia, devenind progresiv din ce în ce mai buni la sarcinile care le sunt atribuite.
Facebook, care își bazează o bună a parte a infrastructurii proprii pe inteligența artificială, în special pe ramura de învățare mecanică a acesteia, este și una dintre companiile care aplică aceste tehnologii în domeniul roboticii.
În robotică, experții de la FAIR (Facebook AI Research) se bazează foarte mult pe învățarea autodidactă, un proces prin care AI-ul se perfecționează singur, pe baza datelor culese.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai specific, în cadrul învățării autodidacte există subramura învățării consolidate, care se aplică foarte eficient în cazul roboților. Învățarea consolidată înseamnă că AI-ul se folosește de instrumentele pe care le are la dispoziție, în principiu senzori, pentru a învăța prin încercare și eroare.
Un exemplu în acest sens este robotul cu șase picioare creat de experții FAIR cu scopul ca acesta să deprindă singur mersul fără niciun fel de ajutor exterior. Mișcarea este considerată de experți una dintre cele mai dificile sarcini în zona roboticii.
Cu fiecare picior mișcat, robotul învață legat de mediul care-l înconjoară și de felul în care poate ocoli eventualele obstacole pe care le are de înfruntat. Fiecare greșeală și fiecare mișcare corectă generează date din care hexapodul învață.
Folosind aceste tehnici de învățare mecanică, robotul cu șase picioare a învățat să se deplaseze în doar câteva ore, în loc de câteva zile.
Al doilea robot autodidact al celor de la FAIR este, de fapt, o mână robotică, care, la fel, trebuie să învețe singură să opereze.
Acest al doilea robot a început având ca singură aptitudine susținerea mâinii. Din acest punct, robotul a trebuit să învețe să îndeplinească sarcinile la care a fost supus - să se deplaseze și să miște degetele.
Specialiști vor ca, montând senzori tactili pe robot, să-l învețe pe acesta să “simtă” obiectul pe care-l atinge, în sensul de a înțelege ce este, ce caracteristici are și din ce este făcut.
A simți, în acest caz, este un proces intermediar care ajută robotul să interacționeze cu obiecte despre care nu știa nimic înainte.
Astfel, arma robotică a făcut cunoștință și a învățat să opereze un joystick și a reușit să identifice și să rotească în poziția corectă un zar cu 20 de fețe.