Publicația maghiară nepszava.hu relatează pe larg cum Academia de fotbal fondată de Viktor Orbán în localitatea Felcsút nu reușește să demonstreze nimic, în timp ce Academia de fotbal fondată de Gheorghe Hagi, deși se susține din bani privați, s-a impus în piață și continuă să înregistreze performanțe.
Sub titlul: „Academia lui Gheorghe Hagi umilește Academia lui Viktor Orbán”, publicația maghiară arată că prima reușește minuni fără să aibă la dispoziție „miliarde din bani publici”, așa cum are Academia înființata la Felcsút, Ungaria., arată G4Media.ro
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Academia Puskás a devenit una dintre cele mai remarcabile academii de tineret din lume”, declara Lőrinc Mészáros în decembrie anul trecut, la banchetul de recepție a instituției din Felcsút. Președintele PFLA, cel mai bogat om din țară, făcea această apreciere pornind de la faptul că trei dintre studenții săi sunt și în echipa națională. Deși fondatorul Viktor Orbán a prezis după deschiderea Academiei, în 2005, că 40-50 de maghiari vor juca în curând în primele ligi din Europa, nu s-a întâmplat nimic. Singurul jucător de la Felcsút care a ajuns în Bundesliga este Roland Sallai, scrie nepszava.hu.
Publicația maghiară semnalează că între 2011 și 2023, centrul de pregătire din Felcsút a primit 38,12 miliarde de forinți numai din subvenții de la stat. Rezultatul acestei infuzii de fonduri este că, astăzi, în echipele care joacă în Campionatul Național (NB1) abia dacă se regăsește vreun jucător de la Academie.
Potrivit Transfermarkt, un specialist în tranzacționarea jucătorilor, Felcsút a vândut până în prezent, jucptori pentru suma de 3,3 milioane de euro (Sallai a fost plătit de mai multe ori), ceea ce înseamnă aproape 1,3 miliarde de forinți la cursul de schimb de astăzi. În schimb, a cumpărat fotbaliști pentru 3,4 miliarde (8,9 milioane de euro).
Publicația maghiară lansează o comparație cu Academie lui Gheorghe Hagi, deschisă în 2009 în satul Ovidiu din județul Constanța. În ultimul deceniu și jumătate, aceasta a vândut fotbaliști pentru 17,6 miliarde de forinți (45,31 milioane de euro) și nu funcționează pe spatele statului, ci pe baza sistemului de pregătire instituit și al pieței. Este adevărat că, atunci când cineva își riscă averea privată, încearcă să se descurce bine: „Gheorghe Hagi, fondatorul, sportivul în vârstă de 59 de ani, supranumit Maradona al Carpaților și cunoscut în țara sa drept Regele de către presa sportivă, care și-a început cariera la Constanța, unul dintre puținii care au îmbrăcat tricourile lui Real Madrid și Barcelona și 124 de ori jucător al echipei naționale a României, a înființat instituția ca întreprindere privată și o conduce foarte bine de atunci. Potrivit datelor publice, investiția inițială a fost de ordinul a 10 milioane de euro”.
Pe lângă averea provenită din cariera sa, Hagi a luat un împrumut de 3,5 milioane de euro și 665.000 de euro de la Banca Română de Dezvoltare (BRD) în 2010, când a vândut o vilă din Constanța ambasadei Chinei pentru 4 milioane de euro. Instituția obținuse deja un mare succes în 2015, echipele sale de tineret câștigând mai multe titluri și vânzând jucători la cluburi din Europa de Vest. „Puștii lui Hagi” au primit șansa de a juca la Viitorul Constanța, fondată de proprietar în 2009, iar clubul a ajuns în vârf de la zero cu o viteză record, câștigând titlul de campioană în 2017 și Cupa și Supercupa doi ani mai târziu. În iunie 2021, clubul a fuzionat cu Farul Constanța, deținută tot de fostul internațional Ciprian Marica.
Academia lui Hagi a continuat să crească și să aibă succes. În prezent, sponsorul principal al academiei este OMV Petrom, cu un contract de sponsorizare anual de 2,4 milioane de euro (934 milioane HUF) semnat în 2020 și reînnoit în fiecare an de atunci. Această sumă acoperă jumătate din operațiuni și arată progresul înregistrat în comparație cu 2015. De când a devenit sponsorul principal al OMV, Academia și-a dublat numărul de copii înscriși (până la 300), a creat echipe de fotbal feminin, a achiziționat echipament sportiv și medical și a construit un nou teren de antrenament cu gazon artificial. Se intenționează să se utilizeze în continuare banii de la OMV pentru a crește numărul de copii și pentru a îmbunătăți infrastructura. Deși cea mai mare bancă comercială din România, Banca Transilvania, precum și Pepsi, Nike și MAN, se numără printre sponsorii săi, compania sportivă continuă să se împrumute. La sfârșitul anului 2020, s-a anunțat că a contractat și un împrumut de 3,5 milioane de euro de la BRD, pentru educația postliceală și funcționarea unei echipe de fotbal de primă ligă.