Camera Deputaților a adoptat, decizional, proiectul care aprobă ordonanța de urgență 174/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul pensiilor private. Printre prevederile propunerii legislative se numără faptul că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va analiza periodic posibilitatea elaborării de reglementări privind investirea activelor fondurilor de pensii administrate privat și pensii facultative. Legea merge la promulgare.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea ordonanței de urgență a Guvernului nr.174/2022 prin care se instituie modificarea și completarea Legii nr.411/2004, a Legii nr.204/2006, precum și a Legii nr.187/2011, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Principalele modificări vizează:
- stabilirea de principii privind regulile de investire și atribuțiile directorilor de investiții din cadrul administratorilor;
- stabilirea unui procent de 3% în situația în care statul român are dețineri sau participații în cadrul entităților de private equity, respectiv 5% în cazul în care fondurile de investiții private de capital în care se investește sunt finanțate atât din fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și ale statului român;
- stabilirea atribuțiilor structurii de management al riscului în cadrul administratorilor și principiile privind modul de evaluare a activelor fondurilor și responsabilitatea administratorilor;
- suplimentarea activităților privind administrarea unui fond de pensii;
- stabilirea obligației administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;
- instituirea obligației de constituire la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membrii independenți (care va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire), precum și a unui comitet de remunerare;
- stabilirea obligațiilor aflate în sarcina conducerii administratorilor de fonduri de pensii de a defini și supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă și prudentă a acestora;
- stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe;
- introducerea obligației respectării, în orice moment, pe parcursul activității, a condițiilor de autorizare și a celor de funcționare;
- completarea cerințelor de raportare și transparență;
- stabilirea dreptului imprescriptibil al participanților și al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private;
- introducerea posibilității ca, în cazul declanșării procedurii de administrare specială, A.S.F. să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii drept administrator special, în condițiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranță a sistemului de pensii private, în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplinește cerințele legale în acest sens.
„ASF analizează periodic posibilitatea elaborării de reglementări privind investirea activelor fondurilor de pensii administrate privat, de pensii facultative care să contribuie la flexibilizarea cadrului de investire, în scopul încurajării diversificării corespunzătoare a activelor fondurilor de pensii pentru a obține randamente investiționale echitabile ajustate în funcție de risc”, conform unui amendament admis la proiectul adoptat marți de către deputați.
Inițiativa de lege mai prevede obligația administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, obligația de constituire la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membrii independenți, care va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire, precum și a unui comitet de remunerare.
Proiectul stabilește și obligații în sarcina conducerii administratorilor de fonduri de pensii de a defini și supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă și prudentă a acestora, obligația respectării, în orice moment, pe parcursul activității, a condițiilor de autorizare și a celor de funcționare.
Este stabilit, prin propunerea legislativă, un comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe, precum și la stabilirea dreptului imprescriptibil al participanților și al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private.
Totodată, este introdusă posibilitatea ca, în cazul declanșării procedurii de administrare specială, ASF să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii drept administrator special, în condițiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranță a sistemului de pensii private, în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplinește cerințele legale în acest sens.
„Administratorul investește activele fondului de pensii în investiții private de capital sub forma acțiunilor la societăți din România, din state ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiții private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparținând Spațiului Economic European, în procent de până la 1% din valoarea totală a activelor fondului de pensii. În situația în care statul român deține acțiuni sau participații în cadrul acestor entități, administratorul poate investi în aceste instrumente financiare în procent de până la 3%. Acest procent poate fi majorat până la 5% în situația în care statul român deține acțiuni sau participații în cadrul acestor entități, fondurile de investiții private de capital în care se investește sunt finanțate din fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență și domeniile în care se realizează investiția sunt supuse aprobării Autorității de Supraveghere Financiară și a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene”, mai indică proiectul de lege.
Camera Deputaților a adoptat, decizional, propunerea legislativă și astfel legea merge la promulgare.