Comisia Europeană a anunțat miercuri că a propus un pachet de măsuri, printre care și extinderea protecției consumatorilor în mediul online, menit să garanteze că toți consumatorii europeni beneficiază pe deplin de drepturile conferite de legislația Uniunii Europene (UE).
Acestea vor permite unor autorități să efectueze acțiuni de reprezentare în numele consumatorilor și vor conferi autorităților de protecție a consumatorilor din statele membre competențe consolidate pentru aplicarea de sancțiuni, arată news.ro.
”Totodată, ele vor extinde protecția acordată consumatorilor în mediul online și vor clarifica faptul că legislația UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care induc în eroare consumatorii”, se arată în comunicat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Comisarul european Věra Jourová, responsabil pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, consideră că aceste măsuri echilibrează balanța, în contextul în care marile companii au un avantaj mare în fața consumatorilor individuali.
”Într-o lume globalizată în care marile societăți comerciale au un avantaj imens în fața consumatorilor individuali, trebuie să echilibrăm balanța. Acțiunile de reprezentare, în accepțiunea europeană a conceptului, vor duce la mai multă echitate pentru consumatori, nu la mai multă muncă pentru cabinetele de avocatură. Totodată, sancțiunile mai severe legate de cifra de afaceri anuală a companiilor vor oferi în sfârșit autorităților de protecție a consumatorilor mijloace pentru a-i pedepsi aspru pe cei care trișează. A trișa nu poate fi rentabil”, a declarat Jourová, în cadrul comunicatului.
Printre rezultatele așteptate de CE se numără consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul online, prin asigurarea unei transparențe mai mari în acest mediu, inclusiv în ce privește rezultatele căutărilor pe platformele online, dar și noi drepturi ale consumatorilor pentru serviciile digitale ”gratuite”.
În plus, aceste măsuri vor înlesni punerea la dispoziția consumatorilor a unor instrumente prin care să se asigure că le sunt respectate drepturile și să obțină despăgubiri, cum ar fi acțiunile de reprezentare și o mai bună protecție împotriva practicilor comerciale neloiale.
CITEȘTE ȘI După informațiile Profit.ro, Ministerul Agriculturii anunță că verifică, în Germania, Olanda și Belgia, alimente din Lidl, Kaufland și Mega ImageTotodată, CE vizează introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările legislației UE privind protecția consumatorilor și abordarea produselor de consum cu dublu standard de calitate, o primă măsură fiind actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale.
Măsurile vizează condiții îmbunătățite pentru companii, prin eliminarea sarcinilor administrative inutile și o mai multă flexibilitate în comunicarea comercianților cu consumatorii. Propunerile CE vor fi discutate de Parlamentul European și de Consiliu.
În toamnă, președintele Comisiei Europene, Jean Claude-Juncker. a avertizat că nu poate să accepte ca cetățenilor din Europa Centrală și de Est să li se vândă - sub aceeași marcă - alimente de o calitate mai proastă decât în restul UE.
Autoritățile și consumatori din Ungaria, Slovacia, România și alte țări foste comuniste și-au exprimat frustrarea față de faptul că alimentale vândute de către mărci internaționale în țările lor conțin adesea ingrediente de o calitate mai proastă decât cele vândute în restul UE.
La acel moment, autoritățile române au început să investigheze calitatea produselor din Occident, un document prezentat de Profit.ro relevând că, pentru România, problema a fost catalogată ca severă, iar susceptibile la falsificare sunt produsele din carne, lactatele, pâinea, dar și multe altele, inclusiv produsele ecologice și cele tradiționale.