Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), un patronat important din sectorul transporturilor rutiere, a anunțat, luni dimineață, că se opune înființării unui dispecerat comun de taxi gestionat de primăria Capitalei, proiect care ar însemna o formă de naționalizare a afacerilor private care funcționează legal.
"Înființarea unui dispecerat comun nu este oportună pentru taximetriștii din București și nici nu va rezolva problema pirateriei, așa cum se pretinde. Este doar o formă de naționalizare a afacerilor noastre private, care va genera haos pe piața în care activăm și va scoate în șomaj circa 1200 de angajați ai dispeceratelor", se precizează în comunicatul COTAR.
În prezent, marile companii de taximetrie au dispecerate proprii, iar mulți clienți pot comanda taxiuri prin diverse aplicații gratuite, ce pot fi instalate pe smartphone, scrie News.ro.
"Cum să faci un dispecerat și să mă obligi să mă duc acolo? Naționalizează afacerile noastre. Din raportul de specialitate care ne-a fost prezentat nu reiese așa ceva. Nu se poate face un dispecerat prin care să ne impui să fim acolo în mod obligatoriu. Nu înțelegem ce înseamnă „obligatoriu, dar nu exclusiv”, pentru că odată înființat acest dispecerat, noi vom fi nevoiți să ne desființăm dispeceratele și să dăm afară oamenii", a declarat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
Reprezentanții companiilor de taximetrie din București au cerut sprijinul Primăriei Capitalei pentru a se rezolva problema concurenței neloiale pe care o fac firmele neautorizate, problemă la care Primăria nu a venit cu o soluție, acuză patronatul din transporturi.
"În loc să se găsească o soluție de eliminare a acestor operatori neautorizați și a concurenței neloiale, PMB a venit cu o propunere care ar falimenta companiile private care funcționează corect. În acest moment, companiile private de taxi au propriile aplicații pe care le plătesc și nu primesc subvenții de ninciun fel, deci nu sunt abonate la banii din bugetul primăriei. În schimb, crearea unui dispecerat al PMB ar presupune un efort financiar suplimentar din banii bucureștenilor, care nici nu este justificat, nici nu este legal", mai arată comunicatul.
În prezent, companiile private de taximetrie gestionează în București 37 de dispecerate care funcționează legal, cu circa 1200 de angajați.
Primăria Capitalei vrea să înființeze o societate comercială pe acțiuni care să se ocupe de dispecerizarea activității de transport de persoane în regim de taxi, proiectul de hotărâre urmând să fie supus aprobării în ședința de marți a Consiliului General al Municipiului București.
CITEȘTE ȘI Experții în fiscalitate îi atrag atenția lui Dragnea că are erori grave în proiectul cu TVA 0% la livrarea de locuințeMunicipalitatea motivează înființarea acestei societăți comerciale prin faptul că dispecerizarea activității de transport de persoane în regim de taxi se desfășoară, în prezent, în 37 de dispecerate cu tarife unice stabilite la nivelul acestora, tarife cuprinsa între 1,39 și 3,5 lei pe kilometru.
În expunerea de motive se mai arată că, în urma unui raport al Consiliului Concurenței s-a constatat că ar putea exista o înțelegere de împărțire a pieței în ceea ce privește rutele de la sau către Aeroportul "Henri Coandă”.
De asemenea, inspectorii au mai constatat că tariful de transport a fost același pentru cea mai mare parte a firmelor de taxi, dar acesta s-a schimbat în ultimii ani, într-un interval scurt sau simultan.
Dacă proiectul de hotărâre va fi aprobat, primarul Capitalei, Gabriela Firea, va fi mandatată să înființeze această societate comercială pe acțiuni, care ar urma să "promoveze concurența” între operatorii de transport.
Primăria Capitalei vrea să înființeze și alte 18 societăți comerciale proprii care să se ocupe, printre altele, de furnizarea energiei electrice și termice, iluminatul public, administrarea spitalelor, construirea de baze sportive și terenuri de sport, promovarea orașului, administrarea parcurilor, administrarea spațiilor publicitare, de pază și de consolidarea clădirilor cu risc seismic.