Prima replică a autobuzului etajat "Marta", fabricat la Arad în urmă cu un secol, va circula cu turiști de anul viitor, licitația pentru realizarea șasiului fiind câștigată de o companie din Lipova, iar autovehiculul va fi unul electric.
Viceprimarul Aradului Ilie Cheșa a anunțat că șasiul autobuzului electric va fi construit până la finalul acestui an, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Dorim să realizăm o replică a autobuzului supraetajat Westinghouse-MARTA, fabricat în Arad, la începutul secolului XX. Autobuzul va circula în Arad pe trasee turistice și va fi mândria arădenilor, dar și bucuria celor care ne vor vizita orașul! Consiliul Local Municipal Arad a aprobat proiectul propus de noi, iar săptămâna trecută s-a reușit definitivarea procedurii de achiziție publică pentru șasiul pe care va fi construit autobuzul și pentru serviciile de cercetare și proiectare. Firma câștigătoare este ROBAC INDUSTRIES din Lipova. Practic, s-a început reconstrucția autobuzului. În acest proiect, HUB mARTA, împreună cu Primăria Arad îi are ca parteneri pe Universitatea Aurel Vlaicu, prin Facultățile de Inginerie și de Design, firma LEONI, ONG-ul investitorilor germani din Arad - Asociația Germano-Română DRW, precum și alți investitori din Arad", a transmis viceprimarul.
El a adăugat, pentru AGERPRES, că vor fi construite două autobuze electrice replici ale modelului ce se fabrica la Arad în urmă cu un secol, iar primul autovehicul va circula cu turiști din 2025.
În 30 ianuarie, managerul HUB Cultural "mARTA" Arad, Ovidiu Balint, declarase pentru AGERPRES că modelul de autobuz supraetajat era produs la prima fabrică de automobile și motoare de pe actualul teritoriu al României, respectiv Westinghouse - MARTA. El spunea că o replică va fi construită cu ajutorul industriei automotive din județ.
MARTA este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, înființată în Regatul Ungar ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre.
Clădirea în care a funcționat fabrica MARTA este monument istoric și a intrat în proprietatea municipiului Arad la finalul anului 2021, fiind donată de compania Astra Rail. Pentru a fi reabilitată și folosită ca un centru cultural, în 2022 a fost înființat HUB Cultural "mARTA", care a primit imobilul în administrare la finalul anului 2023.
În prezent, clădirea în stil Art Nouveau, construită între 1900 și 1910, se află într-o stare avansată de degradare, atât la interior, cât și la exterior, deoarece în ultimele două decenii nu a fost folosită. Totuși, există câteva proiecte, cu o valoare totală de 11 milioane de euro, prin care clădirea va fi reabilitată și pusă în valoare.
Pro Urbe Arad, asociație pentru protecția patrimoniului urban, scrie pe site-ul său că fabrica MARTA exporta automobile în mai multe țări europene, inclusiv în Anglia. În 1913, fabrica avea 280 de angajați, iar aici se produceau autoturisme, autobuze, camioane sau motoare pentru tracțiune feroviară. Din 1915, în timpul Primului Război Mondial, la Arad s-au fabricat doar motoare de avion, iar după destrămarea Imperiului Austro-Ungar și unirea Transilvaniei cu Regatul României, a luat ființă societatea Astra - prima fabrică română de vagoane și motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica MARTA. În anul 1926, fabricarea automobilelor la Arad a încetat, iar utilajele au fost mutate la Brașov, unde s-a înființat Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).