E.ON și MOL vor dezvolta, în România, o rețea națională de 40 de stații de încărcare a vehiculelor electrice, acordul de finanțare fiind semnat astăzi la Tallin, confirmând astfel informațiile transmise în premieră de Profit.ro la finalul lunii iunie.
Acordul a fost semnat de reprezentanții consorțiului NEXT-E cu INEA (Innovation and Networks Executive Agency) și vizează construirea unei rețele de 222 stații de încărcare pentru mașini electrice în șase țări din Europa Centrală și de Est, între care și România.
Proiectul aparține consorțiului NEXT-E, un parteneriat între patru companii de top din cadrul sectoarelor de electricitate, petrol și gaze naturale cărora li s-au alăturat producători de autovehicule pentru a crea o rețea interoperabilă de stații de încărcare a autovehiculelor electrice, ca alternativă viabilă la autovehiculele echipate cu motoare cu ardere internă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Consorțiul este format din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika in Slovakia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON Romania), Grupului MOL (filialele din cele șase țări participante), Hrvatska elektroprivreda din Croația, PETROL (în Slovenia și Croația), precum și Nissan și BMW.
Investiția, care va începe anul viitor și va fi încheiată în 2020, va fi susținută cu finanțare nerambursabilă din fonduri europene, făcând parte dintr-un proiect mai amplu, denumit NEXT-E, care vizează dezvoltarea unei rețele pan-europene de stații de încărcare ce va traversa șase țări.
Înmatriculările de automobile cu propulsie alternativă din UE au crescut în trimestrul al treilea cu 51,4%, față de anul trecut. Au fost înregistrate 211.635 de vehicule ecologice, care au ajuns la o pondere de 6,2% din totalul pieței de autoturisme. Dintre acestea, vehiculele electrice reprezintă 1.6% din totalul pieței.
România a înmatriculat 74 de vehicule propulsate de baterii electrice, în trimestrul al treilea, având cea mai mare creștere, 957,1%, și asta pentru că anul trecut, în același interval, erau înmatriculate doar 7 mașini. La nivelul întregului an (primele 9 luni) numărul vehiculelor pe baterii din România a fost de 97 unități.
NEXT-E primește astfel cel mai mare grant de e-mobilitate din partea Comisiei Europene, pentru a extinde infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice în țările de coeziune, de 18,84 milioane euro.
CITEȘTE ȘI Un automobil chinezesc a devenit cea mai vândută mașină electrică din lume, devansând în premieră Nissan LeafPrin intermediul proiectului NEXT-E vor fi instalate 222 de stații standard de încărcare rapidă (50 kW) și 30 de stații de încărcare ultrarapidă (150-350 kW), creându-se astfel o infrastructură esențială pentru încărcarea vehiculelor electrice în Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croația și România.
Proiectul a fost selectat dintre 152 de proiecte din domeniul transporturilor, numărul inițial al proiectelor fiind 349, cu o sumă totală solicitată pentru co-finanțare CEF de 7,5 miliarde euro.
Proiectul NEXT-E reprezintă un model de cooperare a câtorva grupuri-lider în sectoarele de electricitate, petrol și gaze, acestea unindu-și forțele cu producătorii de automobile pentru a crea o rețea de încărcare interoperabilă și nediscriminatorie, ca alternativă viabilă la vehiculele echipate cu motoare cu combustie internă.
CITEȘTE ȘI Noi teste EuroNCAP: 8 mașini de 5 stele pe piața europeană. Volvo XC60, cel mai sigur automobil din 2017În Romania vor fi instalate, în cadrul acestui proiect, 40 stații de încărcare rapidă a vehiculelor electrice. Un număr de 19 stații vor fi instalate de către E.ON Energie România, care va susține această investiție printr-o finanțare nerambursabilă din fonduri europene, în valoare de peste 1 milion de euro. Alte 21 de stații vor fi instalate de către partenerul MOL România.
Stațiile de încărcare rapidă vor fi amplasate în perimetrele unităților din rețeaua de distribuție a carburanților operată de compania MOL și vor urmări acoperirea unor puncte importante de pe traseul a trei rute de transport rutier: Arad-București-Constanța (culoar IV pan-european), Sebeș-Târgu Mureș-Iași și Suceava-București-Giurgiu (parțial culoar IX pan-european).