Antreprenorii atrag atenția cu privire la cadrul de aplicabilitate al proiectului de lege care prevede, printre altele, interceptarea unor comunicații, adoptat de Guvernul Cîțu în ultima ședință în care a mai putut aviza acte cu putere de lege, înainte de demiterea sa prin moțiune de cenzură.
Prevederea apare într-un proiect de lege care a fost adoptat de Guvernul Cîțu în ultima ședință în care a mai putut aviza acte cu putere de lege, înainte de demiterea sa prin moțiune de cenzură. Proiectul a fost adoptat deja de deputați, dar votul final îl au senatorii.
Sabin Sărmaș, președintele Comisiei IT din Camera Deputaților, susține, într-un mesaj transmis Profit.ro, că prevederile incluse în noul Cod al Comunicațiilor, aflat în dezbaterea Parlamentului, "au menirea să protejeze cetățenii, instituțiile și statul român și nu duc în niciun fel la încălcarea dreptului la viața privată", pe ideea că la nivelul României sunt derulate zilnic campanii de atacuri cibernetice, fraude și tranzacții ilegale ce folosesc ca metodă și mediu de propagare aplicații precum WhatsApp, Signal, Facebook Messanger sau Telegram, iar, în lipsa unui cadru legal adecvat, instituțiile abilitate să combată și sancționeze astfel de activități "se află în imposibilitatea de a acționa și mai ales de a acționa rapid în situații de criză".
CITEȘTE ȘI 4 aspecte importante de luat în considerare atunci când alegeți un ERP pentru hoteluri și restaurantePe de altă parte, Ovidiu Toma, CEO-ul CryptoDATA, companie românească ce activează în domenii precum securitatea cibernetică, telecomunicații criptate și inteligența artificială pentru a oferi soluții IT cu ajutorul tehnologiei Blockchain, explică problemele aduse de prevederea "strecurată" în lege.
„Legiuitorul trebuie să clarifice această lege. Legislația ar trebui gândită în concordanță cu posibilitățile tehnologice. Nu se specifică nicăieri ce se întâmplă cu operatorii care nu au sediul fiscal în România. Telegram, Signal, WhatsApp nu sunt societăți românești. Nu poți să-l notifici pe american, pentru că nu cred că ai autoritate ca și instituție.
O lege ambiguă nu ajută foarte mult. Sper că, atunci când va fi publicată în Monitorul Oficial, va avea un cadru destul de bine definit și niște norme de aplicare bine definite astfel încât noi, cei din domeniu, să putem să aplicăm”, spune, la PROFIT NEWS TV, Ovidiu Toma.
CITEȘTE ȘI România nu ține pasul cu accesul la medicamente. Pacientul român - lipsit de acces la circa 40% dintre produsele inovative folosite în mod curent în vestul Europei. ARPIM lansează un Pact pentru Inovație în SănătateMomentan, legea este dezbătută în Parlament și încă nu se știe concret care este cadrul de aplicabilitate al acesteia.
„Nu prea văd cum autoritățile ar putea aplica această lege pentru arhitecturile de comunicații descentralizate, în care nu există un cetățean sau o entitate care deține cheia de criptare. Legislația trebuie să prevadă niște cadre specifice și niște modalități de aplicare. Până nu vedem legea în format final, nu putem să iterăm niște opinii foarte pertinente”, subliniază omul de afaceri.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Bucureștiul și Constanța pot rămâne fără căldură și apă caldăEl adaugă însă că, dacă prin adoptarea acestei legi, va fi constrâns să își schimbe direcția de afaceri sau planul de business și să devină un operator de telecomunicații în loc de furnizor de soluții software, atunci cea mai bună soluție pe care o are este să își mute sediul social într-o altă țară, unde legislația este mult mai bine definită și nu impune obligativitatea schimbării direcției de business.
„Sunt de acord să respectăm legile și să colaborăm cu instituțiile statului. Dar nu poți să-mi schimbi direcția de afaceri pentru că s-a schimbat cadrul legal. Mai bine mă mut din țară. Mai bine vând afacerea și îi las pe americani să facă profituri, ca de obicei. Știm cu totii că s-a întâmplat de foarte multe ori. Te apuci de o afacere, ți se închid ușile din punct de vedere legislativ și atunci mai bine o vinzi și lași americanii să facă bani în direcția asta”, mai spune CEO-ul CryptoDATA, care a aflat de acest proiect de lege din presă, deși susține că, în ultimii ani, a observat o direcție foarte bună a autorităților de a consulta mediul de afaceri.
Se pare că, de data aceasta, mediul politic „a sărit” peste consultațiile cu mediul de afaceri.
„Industria noastră nu a fost invitată la dezbatere sau consultări pe această temă. Cred că autoritățile ar trebui să înțeleagă că nevoia de a consulta oamenii de afaceri din fiecare domeniu este din ce în ce mai mare”, afirmă antreprenorul.
CITEȘTE ȘI Pactul pentru Inovație în Sănătate. ARPIM lansează un document care, în primă fază, ajunge în Parlament și Guvern. "Este cel mai bun moment să punem Sănătatea pe primul plan și să ne unim cu toții!" Potrivit proiectului de lege, aflat în dezbatere în Parlament, furnizorii de internet, respectiv de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, și furnizorii de serviciu de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere, precum WhatsApp, Facebook, Skype, Signal, Wire, Telegram, vor fi obligați să permită organelor de aplicare a legii și celor cu atribuții în domeniul securității naționale punerea în executare a metodelor de supraveghere tehnică, respectiv de interceptare a comunicațiilor utilizatorilor acestor servicii.
”Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP și furnizorii de servicii de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere au obligația să sprijine organele de aplicare a legii și organele cu atribuții în domeniul securității naționale, în limitele competențelor acestora, pentru punerea în executare a metodelor de supraveghere tehnică ori a actelor de autorizare dispuse în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională, republicată, cu completările ulterioare, respectiv:
a) să permită interceptarea legală a comunicațiilor, inclusiv să suporte costurile aferente;
b) să acorde accesul la conținutul comunicațiilor criptate tranzitate în rețelele proprii;
c) să furnizeze informațiile reținute sau stocate referitoare la date de trafic, date de identificare a abonaților sau clienților, modalități de plată și istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente;
d) să permită, în cazul furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, accesul la propriile sisteme informatice, în vederea copierii sau extragerii datelor existente.
(2) Obligațiile prevăzute la alin. (1) lit. a) - c) se aplică în mod corespunzător și furnizorilor de rețele sau servicii de comunicații electronice”.
Înființată în anul 2013, CryptoDATA Tech reprezintă o companie cu capital 100% românesc ce activează în domeniul tehnologiei, având sediul central în București.
Anul acesta, CryptoDATA a preluat 50% din compania UniVRse Education, fondată în anul 2017 și care s-a extins în sistem de franciză în cinci orașe din România. Din anul 2018, UniVRse Education activează în piața digitală.