2022 a fost un an al cifrelor mari și al profiturilor mici, spune, la PROFIT NEWS TV, Rudi Vizental, CEO ROCA Investments. Inflația a făcut ca toată lumea să aibă cifre de afaceri mult peste cele bugetate, dar cele mai multe dintre companii probabil ca nu și-au atins ținta de profit pe care și-au propus-o, pe de o parte pentru că a crescut costul finanțării, iar pe de altă parte pentru că o mare parte din profitul pe care l-au făcut în primul semestru a fost „mâncat” de acea întoarcere a prețurilor materiilor prime din semestrul doi.
Pentru alte companii, de exemplu din zona de transport, a fost fix invers, prima parte a anului a fost proastă, iar a doua parte a anului au recuperat din decalaj.
„Foarte puțină lume și-a imaginat că acest trend se va putea inversa în cursul aceluiași an și atât de abrupt în sens opus, vorbim de scăderi de 30-50% la unele produse de commodity sau de 20-30% la alte produse mai de larg consum. A-ți face un buget la începutul anului cu niște costuri, în special costuri de funcționare și de aprovizionare, costurile materiilor prime devine o adevărată provocare. Marile companii au trecut de la varianta tradițională de bugetare la lucrul cu mai multe scenarii, care permite o adaptare mult mai rapidă la modul în care piața se modifică”, afirmă CEO-ul.
Rudi Vizental mai spune și că în România există foarte puține companii mari și foarte multe companii mici și mijlocii. Iar zona de mijloc, care ar trebui să fie coloana vertebrală a economiei, lipsește cu desăvârșire și trebuie consolidată.
„Nevoia de capital privat este foarte mare. Capitalul privat poate să fie motorul care accelerează o economie și cu cât capitalul privat este mai mare, cu cât fondurile acestea sunt mai active și mai multe, cu atât avem mai mulți cai putere care fac acest motor să funcționeze”, precizează CEO-ul ROCA Investments, fond de private equity, parte din Impetum Group.
În același timp, această lipsă de capital privat, este și o mare oportunitate pentru România.
„O economie care crește, care are un PIB consistent, poate să recupereze și să genereze rezultate foarte bune dacă acest capital privat este folosit în mod eficient și cu o viziune. Viziunea nu de a colecta companii, ci de a le consolida, de a le face să funcționeze împreună, de a le înșirui într-un lanț funcțional care să genereze valoare din interacțiunea dintre ele”, mai spune acesta, adăugând că României îi lipsește în primul rând o viziune strategică de ansamblu, care să stabilească domeniile care pot oferi un avantaj competitiv țării în Europa.
„2023 e un an greu, în care e foarte important să ieșim mai sănătoși, nu neapărat mai mari sau mai profitabili, dar indicatorii de lichiditate, de îndatorare, procesele pe care le implementăm în companii e important să fie sănătoase”, completează CEO-ul.