Vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor, a lansat astăzi pachetul de modificări pentru licitațiile publice, anunțat în prealabil în emisiunea Talk News de la PROFIT NEWS TV.
În faza de licitație va fi un singur termen limită pentru răspunsul către ofertanți privind documentele justificative.
Vor fi eliminate ofertele apreciate ca nejustificat de mici, care blochează ulterior proiecte prin lipsa finanțării, prin stabilirea unui prag de 80% pentru oferte.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Sub acest prag ofertele vor fi considerate neobișnuit de scăzute. Aceste oferte vor fi supuse unei noi analize. Dacă se constată că prețurile consemnate sunt sub valoarea de piață, ofertele vor fi respinse”, spune Grindeanu.
Se mai propune și eliminarea blocării contractelor în faza de implementare din cauza creșterii prețurilor.
„Introducem obligația ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni, în funcție de evoluția prețurilor din piață”, susține ministrul.
CITEȘTE ȘI ENGIE Romania - Noi prefinanțăm schema de sprijin în vigoareVor fi eliminate contestațiile nejustificate, autoritatea de reglementare în domeniu urmând să rețină obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd contestațiile.
În faza de implementare se propune eliminarea "șantajului" antreprenorilor care, după semnarea contractelor, nu se mobilizează și nu respectă termenele contractuale. „Contractantul neserios va putea fi înlocuit cu un nou contractant, fără a mai fi relicitat întregul contract”, spune Grindeanu.
El apreciază că astfel că vor fi eliminate și întârzierile pe termen lung și indisciplina, prin emiterea unor certificate intermediare privind stadiul de execuție, din 90 în 90 de zile, iar antreprenorul notificat negativ nu va mai putea câștiga licitații, dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.
Vor fi eliminate și notificările depuse chiar la începutul contractelor. În faza de execuție, antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că și-a mobilizat resursele, iar în faza de avizare vor fi eliminați timpii pierduți provocați de birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale.
„Terenurile din proprietatea autorităților locale se vor transfera de drept în cea a Autorității Contractante care derulează proiectul. Se impune un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru analizarea documentației necesare eliberării: Certificatelor de Urbanism, Avizelor de la Apele Române, ISU, Consiliilor Locale, proprietarilor de utilități. Dacă aceste entități au observații, pot emite doar o singură dată certificate, avize sau autorizații condiționate. Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia conform cerințelor din document, autoritățile respective nu mai pot emite alte solicitări. Autoritățile în cauză sunt obligate să emită autorizațiile în termen de 5 zile după ce beneficiarul îndeplinește condițiile. În caz contrar se va considera că documentele respective au fost emise tacit”, mai arată ministrul.
Anterior, vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor a anunțat, în emisiunea Talk News de la PROFIT NEWS TV, că a avut o întâlnire cu președintele Klaus Iohannis, în urmă cu o zi, la solicitarea sa, în care i-a prezentat propunerile sale de modificare a cadrului legal privind achizițiile publice, la care a lucrat în ultimele trei săptămâni în Ministerul Transporturilor. Grindeanu a anunțat că va prezenta proiectul în ședința coaliției, săptămâna viitoare, și a precizat că ”nu am dus lipsă de bani în toată aceatsă perioadă, însă nu am știu cum să îi cheltuim”. El a mai atras atenția că suma pentru revendicări, în contracte, la CNAIR, ajunge la 1 miliard de euro, ceea ce arată că acest cadru legal e prost.
”Ieri m-am întâlnit cu președintele Iohannis, eu am cerut, pentru că de aproximativ trei săptămâni, cu colegii de la Ministerul Transporturilor, lucrez la schimbarea cadrului legal pe achiziții publice. E necesar în România să umblăm la toată această arhitectură”, a spus Sorin Grideanu.
CITEȘTE ȘI Multicom, distribuitorul de materiale de construcții și bricolaj, a ajuns în 2021 la 19 milioane de euro cifră de afaceriMinistrul a precizat că luni, vrea să discute în coaliție, să le spună cum vede el lucrurile și a precizat că ”după ce ne decidem să facem autostradă, 80% ne ocupă partea birocratică și 20% execuția.
”Statul are prea puține pârghii pentru a controla, statul este slab în acest moment în relațiile cu companiile. E un soi de șantaj pe care anumite companii îl aplică în relația cu beneficiarul. (..) E o chestiune pe care trebuie să o reglementăm”, a spus Grindeanu, precizând că o altă problemă este legată de birocrație, acte, de expropieri, mutări de utilități, corespondențe interminabile.
Sorin Grindeanu a mai afirmat că ”trebuie să schimbăm baza și regulile” și a menționat că ”nu am dus lipsă de bani în toată această perioadă, nu am știu cum să îi cheltuim”.
CITEȘTE ȘI Aeroporturile din România investesc în tehnologii de ultimă generație”Haideți să schimbăm regulile, nu știu dacă e perfect, ma aștept să fie îmbunătățit. (..) Aici e vorba de asumare, aștept să se vină cu idei de îmbunătățire”, a arătat el.
Grindeanu a mai afirmat că i-am prezentat președintelui în mare acest proiect, și că ”că este de acord, respectând directivele”.
Despre contracte, ministrul Transporturilor a precizat că suma de revendicări de la CNAIR ajunge la un miliard de euro.
”Nnu înseamnă că atât se va plăti. Companiile cer bani în plus față de contractele semnate. Unele se vor câștiga, există diverse soluții, dar astăzi vorbim de suma asta doar la CNAIR. Și asta ne spune că acest cadrul în care lucrăm e prost. Putem să avem o mie de răngi și să dărâmăm, chestiuni de imagine, trebuie schimbată baza”, a precizat ministrul Grindeanu.