Nu este nevoie ca Rusia să interzică exporturile de motorină pentru a combate creșterea prețurilor și posibilele penurii de combustibil, după ce atacurile ucrainene cu drone au redus capacitatea de rafinare, a declarat vineri viceprim-ministrul Alexander Novak, transmite Reuters.
Adresându-se reporterilor, Novak a mai spus, fără a detalia, că proiectul Arctic LNG 2, condus de compania Novatek, care a început producția provizorie în decembrie, rămâne implicată în discuții despre livrările de gaze naturale lichefiate (GNL), deoarece sancțiunile occidentale împiedică disponibilitatea tancurilor necesare proiectului, scrie News.ro.
Rusia s-a confruntat cu o reducere accentuată a capacității de rafinare a petrolului, paralizată de întreruperi tehnice și atacuri cu drone.
Guvernul a interzis exporturile de benzină timp de jumătate de an, începând cu 1 martie.
Ponderea capacității de rafinare oprită de atacurile cu drone a atins 14% din capacitatea totală de rafinare a petrolului a Rusiei, conform calculelor Reuters.
Capacitatea totală zilnică de rafinare primară a petrolului scoasă din funcțiune a crescut cu aproximativ o treime în martie, din februarie, la 4,079 milioane de tone metrice.
Novak a spus că alte rafinării de petrol au reușit să-și sporească producția, în timp ce guvernul lucrează la problema livrărilor de combustibil de la uzine, pe fondul blocajelor feroviare.
”Situația de pe piața produselor petroliere este stabilă astăzi. Companiile noastre au crescut deja sarcina la capacitățile disponibile. A permis o mai mare aprovizionare, inclusiv... benzină și motorină”, a spus Novak.
Vorbind despre o întrerupere tehnică la rafinăria Norsi, a patra ca mărime din Rusia după producție, Novak a spus că o turbină defectă ar putea relua operațiunile într-o lună sau două.
Surse din industrie au spus că una dintre cele două instalații de cracare catalitică rămâne nefuncțională la rafinria Norski.
ARCTIC GNL 2
În comentariile despre Arctic LNG 2, un element cheie în planurile Rusiei de a câștiga o cincime din cota globală de piață a gazelor naturale lichefiate până în 2030-2035, Novak a spus că Novatek a purtat discuții despre livrarea mărfurilor.
Compania a declarat inițial că livrările comerciale de GNL din proiect ar trebui să înceapă în primul trimestru al anului 2024. Cu toate acestea, Washingtonul a impus în noiembrie sancțiuni împotriva proiectului, care au urmat unor măsuri separate legate de proiect în septembrie, din cauza conflictului Rusiei cu Ucraina.
Proiectul are și provocarea de a asigura transportatorii de gaze. De teamă de o reacție din partea sancțiunilor, acționarii străini și-au suspendat participarea la proiect, renunțând la responsabilitățile pentru finanțare și pentru contractele de preluare a fabricii.
Răspunzând la o întrebare despre când va fi livrată primul transport cu GNL din proiect, Novak a spus că ”compania se ocupă de probleme, discuțiile corespunzătoare sunt în curs”.
”Principala lor problemă este cu tancurile”, a adăugat el.