Un nou dosar de anchetă a fost deschis de Comisia Europeană având ca subiect producători auto din China și posibile subvenții acordate de statul chinez. De data aceasta este vorba despre uzina BYD din Ungaria, care ar urma să înceapă producția pe 7 noiembrie.
O anchetă preliminară a Comisiei Europene a fost demarată pentru a verifica dacă China a plătit subvenții care încalcă legislația europeană pentru construirea fabricii BYD din zona Seged, Ungaria, scrie Financial Times, care citează surse apropiate de acest dosar.

25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Comisia Europeană nu a dat publicității nicio informație, deocamdată, referitoare la o posibilă investigație, având în vedere că vorbim despre stadiile preliminare, care nu sunt publice. Conform regulamentelor UE, ajutoarele de stat acordate companiilor private pot fi acordate doar în anumite condiții, fiind obligatorie notificarea Comisiei Europene.
Conform legislației, un ajutor de stat acordat incorect ar putea determina aplicarea de sancțiuni companiei respective, care pot fi sub forma unor amenzi sau de natură economică, cea mai ușoară fiind rambursarea sumelor primite. După cum precizează CE, „controlul UE privind ajutorul de stat necesită notificarea prealabilă a tuturor măsurilor noi de ajutor către Comisie. Statele membre trebuie să aștepte decizia Comisiei înainte de a putea pune în aplicare măsura”.
Autoritățile maghiare au declarat jurnaliștilor de la Financial Times că nu au fost informați despre o eventuală investigație privind investiția BYD în Ungaria. Reprezentanții Guvernului Ungariei susțin că orice investiție străină din Ungaria este urmărită cu „o atenție dublă” de Comisia Europeană.
BYD a anunțat investiția în fabrica de automobile din Ungaria la finalul lui 2023, precizând că va crea „mii de locuri de muncă” și va fi prima uzină de automobile a unei companii chineze în Europa. La acel moment, Ungaria a anunțat oficial că va acorda un ajutor de stat celor de la BYD, dar au spus că vor comunica suma după ce va fi aprobat de Comisia Europeană.

Deși BYD nu a anunțat valoarea totală a investiției, prețul unei fabrici cu capacitate obișnuită, de 200 – 300 mii de vehicule anual, poate ajunge până la 2 miliarde euro. Compania locală care deține uzina, a fost creată în urmă cu un an având un capital social de 500 milioane de euro.
Conform procedurilor Comisiei Europene, odată ce Comisia a primit o plângere validă de la un reprezentant al unei industrii din UE, care oferă suficiente dovezi rezonabile că o țară subvenționează companiile care exportă un anumit produs în UE și că acest lucru cauzează un prejudiciu industriei din UE, Comisia lansează o investigație în termen de 45 de zile pentru a examina dacă importurile din țara/țările în cauză sunt subvenționate.
De asemenea, dacă este vorba despre o anchetă privind un posibil ajutor de stat, se declanșează o anchetă pentru se stabili dacă s-au încălcat regulamentele UE.
Investigațiile se fac automat în momentul în care CE a fost notificată ca urmare a acordării unui ajutor de stat, totodată orice ajutor acordat fără notificarea Comisiei fiind considerat ilegal.
În mod normal, orice demarare a unei investigații trebuie publicată în Jurnalul Oficial al UE, sub forma unei notițe de deschidere a anchetei. Principalii actori ai investigației primesc chestionare cu diferite întrebări referitoare la situație, având un termen limită pentru a răspunde.

„Comisia este obligată să deschidă o investigație oficială în temeiul articolului 108 alineatul (2) TFUE în cazul în care are îndoieli serioase cu privire la compatibilitatea ajutorului cu normele UE privind ajutoarele de stat sau în cazul în care se confruntă cu dificultăți procedurale în obținerea informațiilor necesare”, precizează Comisia Europeană.
Există în principal trei rezultate posibile:
Decizie pozitivă : măsura nu este considerată ajutor de stat sau ajutorul este compatibil cu piața internă.
Decizie condiționată : măsura este considerată compatibilă, dar implementarea ei este supusă condițiilor prevăzute în decizie.
Decizie negativă : Măsura este incompatibilă și nu poate fi pusă în aplicare. În principiu, Comisia ordonă statului membru să recupereze ajutorul care a fost deja plătit. În cazul în care decizia se referă la ajutorul existent , Comisia nu poate dispune recuperarea ajutorului deja acordat, dar va împiedica statul membru să acorde ajutor viitor.
Cazul poate fi închis și în urma retragerii notificării de către statul membru.