Un tribunal din Turcia a admis o plângere depusă de opoziție împotriva costisitorului proiect de construire a Canalului Istanbul promovat de președintele Recep Tayyip Erdogan, potrivit Rador, care citează publicația elenă
Canal urmează să facă legătura între Marea Neagră și Marea Marmara. Cu o lungime de 45 de kilometri, 275 de metri lățime și 21 de metri adâncime, noul Canal Istanbul, peste care vor trece șase poduri, va reduce traficul pe Bosfor cu 90%, potrivit președintelui turc. Lucrările ar trebui să dureze șase ani, iar costul acestora este estimat la 15 miliarde de dolari, arată G4Media.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Primăria metropolitană a Istanbulului, controlată de opoziția kemalistă, a intentat un proces împotriva traseului canalului și a planului de sistematizare urbană propus de administrația Erdogan, argumentând că proiectul ar provoca daune ireparabile asupra unor terenuri agricole, păduri și rezerve de apă și ar îngreuna și mai mult traficul, sporind ambuteiajele.
Tribunalul administrativ nr. 11 din Istanbul a blocat toate planurile legate de proiectul canalului, inclusiv cele legate de crearea unui nou oraș, „Yenișehir”, la periferia Istanbulului, motivându-și hotărârea pe baza identificării unei serii de deficiențe și nereguli cum ar fi determinarea imprecisă a populației noului oraș aflat în plan de construire, încălcarea legislației cimitirelor și justificări neclare. Ministerul de resort poate depune însă contestație împotriva hotărârii.
Această evoluție este interpretată ca fiind o lovitură pentru Erdogan, care visează ca acest proiect „nebunesc”, așa cum este caracterizat acest canal estimat la 15 miliarde de dolari, să devină o rută alternativă pentru nave cu scopul de a reduce presiunea asupra aglomeratei strâmtori Bosfor.
Oponenții proiectului subliniază impactul potențial asupra mediului, invocând îngrijorarea că proiectul ar putea declanșa o cursă frenetică a construcțiilor care ar crește și mai mult populația Istanbulului care în prezent numără 16 milioane de locuitori.
Primarul Istanbulului – și un posibil viitor adversar al lui Erdogan, potrivit presei turce și susținătorilor săi – se opune ferm proiectului, caracterizându-l drept „un proiect sinucigaș”. „Așa cum am promis, Primăria Metropolitană din Istanbul (IMM) este custodele spațiilor verzi din Istanbul. Contestația noastră împotriva construirii Canalului Istanbul a fost validată. Tribunalul Administrativ nr. 11 din Istanbul a anulat planul pentru rezervorul Yenisehir”, a scris Imamoglou pe platforma X.
CITEȘTE ȘI Austria vrea să închidă contractul prin care OMV cumpără gaze de la GazpromProiectul, care va necesita o finanțare uriașă dacă, în cele din urmă, va fi aprobat, este probabil să domine campania electorală pentru alegerile locale din luna martie, unde Imamoglu se va confrunta cu opțiunea lui Erdogan pentru primăria Istanbul, fostul ministru al mediului Murat Kurum, care este un susținător ferm al construcției canalului.
Erdogan, după cum a remarcat presa internațională, a investit zeci de miliarde de dolari în proiecte de infrastructură în ultimele două decenii pentru a-și asigura sprijinul majorității alegătorilor turci.