Compania aeriană low-cost Ryanair vrea să își dubleze afacerile pe piața poloneză și să se extindă în întreaga regiune a Europei de Est în următorul deceniu, deschizând un nou front în lupta cu rivala Wizz Air, transmite Reuters.
În conformitate cu strategia sa, Ryanair, care domină piețele din Irlanda, Italia și o mare parte din Europa Occidentală, își propune să își consolideze prezența pe aeroporturile din Europa de Est, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ryanair operează deja în peste o duzină de aeroporturi poloneze, inclusiv nouă baze, a declarat directorul general Michael O'Leary pentru Reuters, deseori negociind acorduri speciale pentru a obține taxe mai mici, cruciale în cursa pentru a menține costurile, și tarifele, la un nivel redus.
"De fiecare dată când concurăm cu Wizz, avem tendința de a avea tarife semnificativ mai mici și costuri mai mici", a spus Michael O'Leary.
Ca exemplu al acestei strategii, Michael O'Leary a dat drept exemplu Albania, unde Ryanair intenționează să deschidă 25 de noi rute în această iarnă pentru a concura cu Wizz Air.
Însă nici compania ungară Wizz Air nu stă cu brațele încrucișate. Wizz Air are de gând ca în 2038 să opereze cel puțin un număr dublu de avioane, comparativ cu cele pe care le are acum în Europa Centrală și de Est, și în scurt timp urmează să anunțe 35 de noi avioane numai în Polonia, a declarat directorul general Jozsef Varadi. "Ne uităm spre o creștere anuală de două cifre, pe parcursul următorilor șapte sau opt ani", a spus Varadi.
CITEȘTE ȘI Nou pas pentru modernizarea Transfăgărășanului pentru ca drumul să rămână deschis pe o perioadă cât mai mare din anCu o populație de aproape 40 de milioane de locuitori, Polonia este de departe cea mai mare țară din Europa emergentă, unde creșterea veniturilor disponibile a alimentat o cerere pentru călătorii care face regiunea o piață atractivă în contextul în care piețele din Europa occidentală au ajuns la maturitate.
"Toți acești oameni devin mai înstăriți. Și atunci când devii mai înstărit, zbori mai mult, în special dacă începi de la un nivel în care nu zburai prea mult", spune Jamie Lindsay, investitor la fondul Artemis Investment Management LLP.
Potrivit firmei de cercetare de piață IBA, companiile aeriene low-cost controlează 59% din piața de aviație din Polonia, în creștere față de 31% în 2021. Această cifră este așteptată să crească pe măsură ce din ce în ce mai mulți polonezi călătoresc în scopuri turistice sau pentru muncă, spune Michal Kaczmarzyk, director general la Buzz, o subsidiară a Ryanair cu sediul în Varșovia.
Avansul Ryanair în Polonia vine într-un moment în care compania irlandeză trece printr-o perioadă dificilă în Italia și Franța, unde organismele de reglementare vor să impună un preț minim la biletele de călătorie cu avionul pentru a reduce numărul de zboruri pe distanțe scurte, din motive de mediu sau pentru a proteja companiile de transport cu autobuzul și trenul.
În contrast, cerințele de reglementare mai relaxate din Polonia și Europa de Est, atenția mai mică privind protecția mediului și conexiunile feroviare mai slabe, le fac mai atractive pentru companiile aeriene low-cost.
CITEȘTE ȘI X/Twitter a început să impună un abonament pentru utilizarea platformei"Aeroporturile regionale joacă un rol vital în traficul de pasageri din Polonia, în condițiile în care primele zece aeroporturi regionale din Polonia au o cotă de piață de aproximativ 50% și se bucură de o revenire puternică după pandemie", susține Dan Taylor, director la firma de consultanță IBA Insight.
Atât pentru Ryanair cât și pentru Wizz, expansiunea în Europa de Est va fi susținută și prin noi avioane. Ryanair urmează să pună o parte mare din cele 300 de avioane comandate la începutul anului în Polonia și țările vecine, a spus Kaczmarzyk. "Astăzi avem 64 de avioane în regiune. Plecând de la presupunerea că în 10 ani vom avea o flotă cel puțin dublă. Dacă astăzi în regiune avem aproximativ 30 de milioane de pasageri, presupunem că vom avea 60 de milioane", a precizat Kaczmarzyk.
Michael O'Leary a spus și el că aproximativ 180 din cele 400 de noi avioane pe care compania are de gând să le introducă în exploatare în următorii opt ani vor opera în Europa Centrală și de Est.
Între timp, Jozsef Varadi este la fel de încrezător în perspectivele piețelor din Polonia și țările vecine precum și în capacitatea transportatorilor low-cost precum Wizz de a fura din cota de piață a companiilor aeriene naționale precum LOT din Polonia și TAROM din România.