Guangzhou Automobile Group Co. din China, unul dintre constructorii auto mai puțini celebri, dar la fel de preocupați de extinderea pe piața din Europa, s-a alăturat celor de la Xpeng și a început asamblarea mașinilor Aion V în Austria, pe liniile de producție ale Magna Steyr.
Compania cu sediul în Graz, parte a grupului canadian Magna International, are propria uzină în care produce sub licență automobile în volume mici, în general pentru mărci care nu vor să investească într-o uzină nouă, ci preferă să plătească serviciile de producție.
În uzina Magna se fabrică celebrul G Class, tot aici sunt produse mașini BMW și Jaguar, dar în trecut aici s-au produs automobile Mini sau Toyota și celebrele Fiskar, companie care a dat faliment.
Pentru uzină, contractele cu cele două companii din China reprezintă o gură de aer, în condițiile în care industria auto europeană ajunsese într-o situație de supracapacitate cu risc mare de închidere de fabrici. Doi dintre clienți, BMW și Toyota, își încheie contractele în 2026, Fisker a lăsat multe contracte neplătite, iar contractul cu Ineos a fost reziliat la cererea clientului.
Pentru chinezi, fabrica Magna reprezintă o soluție de compromis pentru a ocoli tarifele vamale majorate aplicate de Uniunea Europeană.
GAC a negociat și a ales fabrica Magna pentru că vinde în Europa mașini exclusiv electrice. Asta înseamnă că nu avea la îndemână soluția adoptată de alte mărci, de a importa mașini hibrid sau pe benzină.
„Europa este o piață strategică importantă pentru dezvoltarea globală a GAC și o regiune cheie care determină tranziția industriei auto globale către vehicule electrice. Cooperarea cu Magna este o măsură importantă pentru ca GAC să își aprofundeze investițiile pe piața europeană”, au explicat cei de la GAC decizia de a-și produce mașinile în fabrica Magna, la costuri destul de mari. Wei Haigang, președintele GAC INTERNATIONAL, spune fără echivoc că „Europa este o piață strategică importantă în dezvoltarea globală a GAC”. El susține că vehiculele destintate europenilor „vor fi personalizate local și de înaltă calitate”.
Chiar dacă pentru moment volumele nu sunt încă mari, se așteaptă ca în 2026 acestea să accelereze ritmul de producție.
Fabrica Magna Steyr din Austria are o capacitate de 150.000 de autovehicule anual, iar modelele actuale nu acoperă probabil nici jumătate din capacitate.
Primul model pe care l-a lansat în producție în Austria GAC este Aion V, un SUV compact electric, are un nivel ridicat de tehnologie, a primit 5 stele EuroNCAP și este deja prezent în Polonia, Portugalia și Finlanda.
Luna trecută, fabrica Magna a pornit și producția primelor modele Xpeng, SUV-urile G6 și G9, modele pe care compania le-a lansat deja pe cele mai mari piețe din Europa. Un al treilea model va fi lansat în producție anul viitor. Este vorba despre sedanul P7, care va concura în special cu modelele premium din Europa.















