Guvernul Poloniei are în plan construcția unui aeroport în valoare de 19 miliarde de dolari în apropierea Varșoviei, pentru a demonstra importanța economică tot mai mare a țării, dar criticii afirmă că proiectul nu este necesar și că este prea costisitor, relatează Bloomberg.
Directorul general al companiei aeriene poloneze LOT, Rafal Milczarski, a afirmat că țara și compania pe care o conduce au nevoie de un nou aeroport modern, în zona satului Baranow, la 40 de kilometri est de Varșovia, scrie News.ro.
Noul proiect va include terminale, hangare și piste, iar după construcția de noi linii feroviare și autostrăzi, valoarea acestuia va atinge 70 de miliarde de zloți (19 miliarde de dolari), urmând să deservească 45 de milioane de pasageri pe an și să rivalizeze aeroporturile Heathrow din Londra, Charles de Gaulle din Paris și Schiphol din Amsterdam.
CITEȘTE ȘI Comisia Europeană: Ajutorul de stat acordat Jaguar Land Rover de Slovacia respectă legislația UE și a convins compania să aleagă Europa în locul Mexicului”Europa Centrală are nevoie de un centru de aviație corespunzător”, a declarat Milczarski în biroul său din actualul sediul înghesuit al LOT, aeroport care poartă numele compozitorului Frederic Chopin și care a fost deschis în 1934.
LOT urmează să se implice în proiectarea și construirea proiectului.
Noul aeroport, care se va afla la o distanță de 15 minute cu trenul față de gara centrală din Varșovia, este esențial pentru ambițiile LOT de triplare a traficului de pasageri și de dezvoltare a zborurilor pe distanțe lungi, către Asia și Americi.
Construcția este programată să înceapă în 2021, după ce guvernul va cumpăra terenurile din Baranow și localitățile apropiate, iar zborurile vor începe în 2027.
În etapele viitoare ale proiectului vor fi adăugate piste și terminale, mărind capacitatea aeroportului la 100 de milioane de pasageri pe an, mai mare decât cea a aeroportului Heathrow, care este cel mai aglomerat aeroport din Europa.
Deși aeroportul Chopin a fost modernizat cu o nouă stație feroviară și un nou terminal în 2012, va ajunge în patru ani la o capacitate de 20 de milioane de pasageri. În 2017, 16 milioane de oameni au trecut prin acest aeroport, de peste două ori mai mulți față de 2005.
”Economia Poloniei a înregistrat o creștere medie de 3,3% pe an în ultimii ani, iar regiunea devine tot mai bogată. Aspirația noastră este să devenim operatorul aerian preferat în Europa Centrală”, a spus Milczarski.
Polonia este a șasea cea mai populată țară din UE și a opta mare economie din blocul comunitar, iar guvernul afirmă că aeroportul poate arăta că țara este o putere emergentă.
”Este cel mai mare proiect din istoria modernă a Poloniei. Având în vedere localizarea din estul Europei, aeroportul poate fi o poartă a UE către est”, a spus Mikolaj Wild, secretar de stat în Ministerul Infrastructurii, care coordonează proiectul.
Cu un număr de pasageri de 9 milioane etimat pentru 2018, LOT este abia al 19-lea operator aerian din Europa, dar are unele avantaje, fiind unul dintre puținii operatori independenți care mai activează în regiune.
Polonia are 38 de milioane de locuitori și mai multe milioane de cetățeni au emigrat în secolul trecut, iar mulți dintre aceștia păstrează legături strânse cu țara lor.
LOT are o flotă de 73 de avioane, între care 11 aparate Boeing Dreamliners care efectuează curse către Chicago, New York și Los Angeles, precum și în Asia.
”Dintre toți operatorii est-europeni, LOT are cele mai mari șanse de succes. Legăturile de familie sunt încă puternice”, a spus John Grant, director al firmei de consultanță JGAviation Consultants.
LOT nu este însă cea mai mare companie aeriană de pe piața poloneză. Wizz Air și Ryannair au mai mulți pasageri decât LOT.
Profitul operațional al LOT este pe care să scadă cu 22% în acest an, la 225 de milioane de zloți, în principal din cauza creșterii costurilor pentru carburanți și leasing, chiar dacă veniturile sunt estimate să crească cu 25%, la 6 miliarde de zloți. Și, cu o populație de circa 2 milioane de locuitori, Varșovia este relativ mică.
Crticii spun că banii ar trebui să fie cheltuiți mai bine pe autostrăzi, căi ferate și modernizarea aeroportului Chopin și a altui aeroport aflat la 40 de kilometri în nordul Varșoviei, care este folosit de Ryanair.
Prima fază a proiectului va costa 35 de miliarde de zloți, peste 10% din bugetul din 2018 al Poloniei. O parte din bani vor proveni de la Uniunea Europeană, dar guvernul afirmă că este probabil să fie contractate și împrumuturi.
Directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a afirmat că ideea este ”o prostie”, ”o catedrală strălucitoare în mijlocul pustiului”.
Și locuitorii din Baranow au votat împotriva planului.
Guvernul insistă că proiectul este solid și că va fi pus în preactică. Autoritățile afirmă că extinderea aeroportului Chopin nu are sens, deoarece se află în limitele orașului Varșovia, sute de mii de persoane locuind în apropiere. Iar pentru Milczarski și liderii guvernamentalei, construirea noului aeroport este cea mai bună metodă de a asigura rolul LOT și al Poloniei în economia globală.