Podul Prieteniei nu a fost supus timp de 70 de ani de la înființare la nicio reparație majoră pe partea bulgară, de aceea se impune a da astăzi startul lucrărilor de reparații ale acestei legături extrem de importante între România și Bulgaria, a declarat miercuri, la PTF Ruse, ministrul Dezvoltării și Infrastructurii din Bulgaria, Violeta Koritarova.
Oficialul bulgar a subliniat că Podul peste Dunăre dintre Giurgiu și Ruse face ca Bulgaria și România, prin coridorul de transport paneuropean IX, să fie interconectate cu tot restul Europei, scrie Agerpres.
"Este o onoare să mă aflu astăzi aici pentru a deschide și a putea declara începutul reparației principale pe partea bulgară a Podului Prieteniei, această infrastructură rutieră istorică ce are peste 70 de ani și care până în momentul de față nu a fost supusă unei reparații mai majore pe partea bulgară, de aceea se impune nevoia și celeritatea cu care se va proceda. Ne aflăm astăzi, aici, pentru a deschide, pentru a dat startul lucrărilor de reparații ale acestei legături extrem de importante, Podul peste Dunăre care face ca Bulgaria și România prin coridorul de transport numărul 9 să fie interconectate cu tot restul Europei", a declarat ministrul Violeta Koritarova.
VEZI AICI rutele alternative către Bulgaria, Grecia și Turcia
Ea a mulțumit reprezentanților părții române pentru coordonarea, colaborarea și înțelegerea de care au dat dovadă "mai mereu" în calitate de "buni vecini".
"Noi prețuim turiștii români și toți românii care trec prin acest punct de legătură important, de aceea, în spiritul cooperării și bunei vecinătăți cu partea română vom acționa în acest sens, al celerității, pentru că mereu este bine să ai un vecin foarte bun", a completat ministrul Violeta Koritarova.
La eveniment a fost prezent și viceministrul Transporturilor din Bulgaria, care și-a exprimat speranța că, în perioada reparațiilor la Podul Prieteniei, o parte a traficului greu va fi preluată de feribotul Giurgiu-Ruse.
"Deși Ministerul Transporturilor nu este direct implicat în reparație, practic Ministerul Transporturilor este prima stație căreia i se adresează transportatorii și persoanele care trec peste pod. Susținem în totalitate activitățile de reparații care se vor desfășura pe Podul peste Dunăre și consider că aceste reparații sunt făcute exact când trebuie și s-au obținut toate asigurările din partea tuturor instituțiilor implicate cu privire la pregătirea și realizarea cu maximă celeritate a lucrărilor. De asemenea, conform relațiilor bilaterale pe care le-am avut întotdeauna cu colegii din România, ne gândim și la facilitățile pe care le va oferi legătura prin feribot. Din calculele făcute de Ministerul transporturilor din Bulgaria organizarea traficului greu va fi susținută, în perioada reparațiilor la pod, în măsură de 20-30 la sută, de către complexul de feribot Giurgiu-Ruse', a declarat viceministrul Transporturilor și Comunicațiilor din Bulgaria, Dimitar Nedyalkov.
El și-a exprimat speranța că lucrările vor fi terminate înainte de termenul prevăzut de 730 de zile.
"Acest pod nu este doar o simplă infrastructură rutieră, este legătura vie între locuitorii orașului Ruse și ai municipiului Giurgiu, între România și Bulgaria, o legătură vie pe care o simțim în fiecare zi. Sunt convins că pot conta pe încrederea, susținerea și pe răbdarea prietenilor noștri din România implicați în această reparație prin înțelegerea lor așa cum am fost și noi implicați prin răbdarea și înțelegerea noastră în momentul în care s-au desfășurat lucrările de reparații a podului peste Dunăre în partea română și sper să ne adunăm aici și cu ocazia deschiderii lucrărilor pentru construirea celui de-al treilea pod peste Dunăre care va spori și mai mult interconectivitatea noastră', a declarat și primarul municipiului Ruse, Pencio Milkov.
Și ambasadorul Bulgariei în România, Radko Vlaikov, a declarat că pe cei 409 kilometri de graniță comună există doar două poduri peste Dunăre și 5 legături pe feribot care 'nu sunt toate funcționale' și, de aceea speră la construirea unui nou pod.
"Din data de 1 ianuarie 2007 de când România și Bulgaria au aderat la UE nu s-a făcut absolut nimic concret cu privire la interconectivitatea concretă între România și Bulgaria peste Dunăre, excepție o face podul de la Vidin la Calafat care însă a fost început mult înainte și a întâmpinat dificultăți majore din cauza factorilor externi. Din 2019 datează un memorandum semnat între Bulgaria și România în care s-au consemnat cinci puncte la care este oportună construcția unor poduri noi peste Dunăre. Nu este atât de greu să construiești un pod peste Dunăre, nu este deloc o problemă a banilor, mai degrabă este chestiune de voință politică pe care statul bulgar o demonstrează și o are', a declarat ambasadorul Bulgariei în România.
În final, excelența sa a declarat că se așteaptă să fie construit un pod nou între Giurgiu și Ruse, mai ales că 'UE a dat bani pentru demararea unui studiu de fezabilitate' și își dorește ca acest nou pod să nu dureze 13 ani cât a durat construcția podului Vidin Calafat, ci să fie 'niște ritmuri europene de construcție mult mai rapide'.
Termenul de predare a lucrărilor de reabilitare pe partea bulgară a Podului Prieteniei este exact de 730 de zile și partea bulgară speră ca acestea să fie finalizate înainte de termen.
Deschiderea lucrărilor de reabilitare a Podului Prieteniei în partea bulgară s-a desfășurat în spațiu deschis, în plin soare, în PTF Ruse, Bulgaria, pe un cod portocaliu de caniculă cu temperaturi de 39 de grade Celsius la umbră astfel încât atât organizatorii cât și participanții la eveniment au fost afectați de razele puternice ale soarelui și chiar translatorul evenimentului din partea bulgară a acuzat o stare de rău în timpul traducerilor, a primit primele îngrijiri din partea colegilor la umbra făcută de utilajul care va demara lucrările, iar pentru restabilirea acesteia a fost solicitat echipajul SMURD care își desfășoară activitatea, de la începutul sezonului cald, la PTF Giurgiu, tocmai pentru cazuri de urgență pe timp de caniculă.
La eveniment au participat prefectul de Ruse, Dragomir Draganov, reprezentanți ai CJ Ruse, reprezentanți ai Administrației Infrastructurii Rutiere a Bulgariei, vicepreședintele CJ Giurgiu, Cristian Anculescu și viceprimarul municipiului Giurgiu, Ionel Muscalu, care au salutat deschiderea lucrărilor de reabilitare a Podului Prieteniei în partea bulgară.
În acest sens, menționăm faptul că circulația pe Podul Prieteniei pe timpul desfășurării lucrărilor se va desfășura semaforizat, alternativ, pe o singură bandă de circulație, ceea ce va mări și timpul de așteptare pentru trecerea frontierei.