Camioane încărcate cu Coca Cola trec granița în Rusia, turiștii ruși revin din străinătate cu valize pline cu haine de la Zara iar platformele online locale oferă mobilă IKEA, astfel că deși mărcile occidentale au plecat din Rusia, produsele lor sunt în continuare accesibile rușilor, transmite Reuters.
Ce așteptări au de la magazinele online din România clienții de pe piețele regionale de interes (Bulgaria, Grecia, Polonia, Slovacia și Ungaria), perspectivele economice ale comerțului online în anul 2023, răspunsurile pieței de curierat la cerințele tot mai specifice ale clienților, în contextul provocărilor anului, vor fi prezentate la Conferințele „Barometrul e-Commerce”, organizate de Profit.ro în parteneriat cu DPD România și devenite deja o tradiție. În acest an, conferința va fi organizată pe 7 martie, la Marriott Grand Hotel Bucharest, urmând să fie transmisă în direct și de PROFIT NEWS TV
Companiile europene, nord americane și japoneze au părăsit Rusia, însă impactul asupra consumatorilor ruși este minimal, chiar dacă a crescut timpul de așteptare până la livrare iar unele produse s-au scumpit. Principala schimbare a constat în modificarea rutei de livrare, dar produsele sunt în continuare disponibile atât online cât și în magazine. Cumpărătorii ruși trebuie doar să știe unde să caute, scrie Agerpres.
Un exemplu este lanțul Zara care și-a închis cele 502 de magazine din Rusia după invadarea Ucrainei și ulterior le-a vândut către firma Daher Group din Emiratele Arabe Unite. Acum importurile pe scară redusă și comercianții online mențin aceste magazine în funcțiune, arată o analiză Reuters efectuată pe șase mari platforme online din Rusia precum și interviurile cu zeci de cumpărători și vânzători.
Reuters a vorbit cu Albina, 32 de ani, care vara trecută a plecat cu o valiză goală la Minsk, Belarus, de unde s-a întors ziua următoare cu haine în valoare de 33.000 de ruble (442 de dolari) de la magazinele Zara, Bershka și Massimo Dutti pentru ea și prietenii ei. Tânăra rusoaică spune că a cumpărat de asemenea haine de la Paris și Dubai și a utilizat o rețea de comercianți online.
"Sunt pagini pe Instagram sau Telegram, sunt fete pe care le știu care trăiesc în Europa sau la Istanbul sau Dubai. Ele strâng comenzile, de exemplu în Istanbul, și adaugă un comision de 15%-30%, apoi le livrează aici și tu plătești pentru livrare", spune Albina.
Evoluțiile cursului de schimb reprezintă unul dintre factorii responsabili pentru majorarea de șapte ori a livrărilor din Turcia către CDEK Forward, un serviciu de livrări de pe site-urile de e-commerce din străinătate, spune directorul de marketing Dinara Ismailova.
"Imediat ce mărcile au anunțat că vor pleca, a început un fel de panică, după care numărul comenzilor și volumele au explodat", spune Ismailova.
Grație livrărilor de talie mică spre clienții privați, cifra de afaceri a CDEK Forward s-a dublat anul trecut și 80% a provenit din livrarea de haine. "Este ca și cum tu personal ai mers la un magazin Zara din New York, ai cumpărat ceva acolo și l-ai trimis prietenilor din Moscova", spune Ismailova.
Odată cu întreruperea lanțurilor de aprovizionare, Rusia a legalizat așa numitele importuri paralele, permițând retailerilor să cumpere produse din străinătate fără permisiunea deținătorului mărcii înregistrate.
În prezent, site-urile de e-commerce din Rusia vând o gamă largă de produse importate, iar comercianții își fac reclamă din faptul că aduc produse din străinătate.
De exemplu, liderul pieței Wildberries vinde produse marca Inditex și are aproximativ 17.000 de articole Zara în catalogul său. O sursă din apropierea grupului spaniol Inditex spune că este vorba de stocuri de produse care erau deja în Rusia în momentul în care grupul și-a suspendat activitatea acolo.
Un alt produs occidental care este omniprezent pe platforma Wildberries dar și pe platformele rivale Ozon și Yandex Market este Coca-Cola, pentru care comercianții subliniază că este vorba de produse importate astfel încât cumpărătorii să știe că este vorba de un produs autentic.
Deși grupul american Coca-Cola Co a încetat să mai producă și să comercializeze băuturi în Rusia anul trecut, produsele sale sunt în continuare disponibile iar etichetele de pe doze sau sticle arată că ele vin din Europa, Kazahstan, Uzbekistan sau China. O ciudățenie a acestui sistem este că prețurile la același produs variază. De exemplu, la un supermarket din Moscova trei doze de Coca-Cola disponibile la vânzare aveau trei prețuri diferite, pentru că sunt importate din Danemarca, Polonia și Marea Britanie.
Un director de la un mare retailer din Rusia a explicat pentru Reuters cum s-au adaptat companiile rusești. "Au fost stabilite rapid contacte și semnate noi contracte cu noii parteneri, au fost lansate noi fluxuri comerciale și lanțuri de aprovizionare cu companii din Turcia, Polonia și Kazahstan", a spus directorul sub protecția anonimatului. "Așa cum se întâmplă de obicei, cumpărătorul este cel care plătește mai mult pentru noile incoveniente", a adăugat directorul.