Nu există, probabil, români care să fi zburat cu avionul și să nu se fi lovit de problema întârzierii curselor. Puțini cunosc, însă, în detaliu, ce drepturi au pasagerii, stabilite prin legislația europeană, ce despăgubiri pot obține dacă operatorii aerieni nu își respectă angajamentele. Exact cu acest scop a fost lansată o platformă online prin intermediul căreia își pot revendica drepturile, fără un mare efort.
În vacanță sau în interes de afaceri, tot mai mulți români aleg să călătorească cu avionul. De exemplu, de la București la Iași a ajuns mai avantajos să mergi cu avionul decât să înduri drumul lung și aventurile din traficul rutier extrem de aglomerat.
De pe Internet sau de la agenții, românii au învățat când este cel mai bun prilej să-și cumpere biletele, cum să caute tarife și orare de zbor mai avantajoase, ce pot lua cu ei în bagaj etc. Informația pe care puțini dintre călători o au este că, din momentul în care au cumpărat biletele, au devenit parte a unui contract cu drepturi foarte clare pe care companiile aeriene trebuie să le respecte, reguli stabilite prin legislația europeană.
Potrivit experților de la Pasagercudrepturi.ro, există situații foarte clare în care companiile aeriene sunt vinovate de cazuri precum întârzieri, anulări sau refuzuri de îmbarcare a pasagerilor, fapte ce conduc la multe ore pierdute în aeroporturi, la decalarea planurilor de vacanță sau ratarea unor evenimente importante din viata personală sau profesională.
Dacă vă aflați într-o astfel de situație, specialiștii vor determina rapid dacă evenimentele neplăcute au fost cauzate de compania aeriană. Apoi, în conformitate cu norme precise din legislația europeană (Directiva 261/2004), ei vor asigura întreg procesul de asistență juridică pentru despăgubiri ce pot ajunge pana la 600 de euro de persoană, în funcție de caz.
“La nivel internațional, în 2014, peste 8 milioane de pasageri au avut dreptul să ceară despăgubiri companiilor aeriene. Dintre aceștia, doar 2% și-au revendicat acest drept. Este bine de știut că timpul nu este pierdut deoarece procesul de despăgubire este retroactiv și orice situație de acest tip petrecută în ultimii 3 ani are potențial de despăgubire din partea companiilor aeriene”, a declarat Mariana Pavel, specialist comunicare.
Drepturile pasagerilor, conform Regulamentului European, se aplică pentru toate biletele, indiferent de categorie sau clasa tarifară, cu condiția ca zborul să fi fost operat de o companie aeriană autorizată la nivel european și să fi avut plecarea sau sosirea într-un stat membru al Uniunii Europene.
Potrivit datelor Pasagercudrepturi.ro, în Europa, peste 100.000 de pasageri depun plângeri în fiecare an pentru despăgubiri din partea companiilor aeriene.
"Din păcate, procedura care trebuie urmată de pasager este una deosebit de rigidă. Aici intervin experții noștri care au experiență în asistență juridică specifică aviației și turismului și sunt familiarizati cu procedurile stufoase din domeniu. Ei vor ține legătura cu compania aeriană, vor informa fiecare pasager despre statusul de rezolvare al litigiului și vor îndeplini astfel toată logistica de comunicare și de înfățisări până la obținerea efectivă a despăgubirii. Serviciile sunt oferite în schimbul unui procent din despăgubire, reținut doar atunci când cazul este soluționat favorabil”, a mai spus Mariana Pavel.