Adrian Voican, co-fondatorul agenției de turism Bibi Touring, una dintre cele mai mari companii din domeniu, spune într-o discuție cu Profit.ro că, în mare parte, oamenii au uitat de Covid, iar ridicarea restricțiilor a mutat interesul acestora de la vacanțe în România către cele în afara țării, atât în destinațiile clasice, precum Grecia, Turcia, Bulgaria, cât și spre cele mai exotice, în America de Sud.
„Asta nu înseamnă că n-au fost turiști în România, ci că n-a crescut numărul lor așa cum ne-am fi dorit. Dar cred că e un moment bun ca România să mizeze și pe turismul de incoming. Avem, începând cu ianuarie, o reglementare care stimulează turismul de incoming. Există o remunerație de 40 de euro per turist adus în România care stă mai mult de 4 nopți. Statisticile arată că turiștii străini stau sub 3 nopți în România. Deci, agențiile de turism care aduc turiști străini care să stea mai mult de 4 nopți în țară ar putea fi premiate”, spune acesta.
Adrian Voican se așteaptă ca turismul de incoming să crească în 2023, însă nu spectaculos.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Poate în 2024 să se vadă o revenire cu adevărat pentru că situația de la graniță este incertă. Mă aștepte la o creștere de 20-30% în 2023, similară cu cea de anul trecut față de 2021”, afirmă el.
Co-fondatorul Bibi Touring consideră și că dacă s-ar face mai multă promovare țării, turismul de incoming ar crește substanțial.
„În Europa s-au consumat 3 miliarde de nopți de cazare în 2019, iar în România nu erau decât 30 de milioane, deci 1%. Doar un pic dacă faci promovare, dacă știi să targetezi piețele țintă și să folosești vizibilitatea pe care anumite evenimente a adus-o României, s-ar simți o diferență. Evenimentele și investițiile vor face diferența. Noi avem identificate peste 100 de segmente de nișă în România, deci turiștii au de unde alege”, precizează acesta.
Despre prețuri, Adrian Voican spune că vor mai crește, însă nu foarte mult.
„Vor mai fi creșteri de prețuri pentru că încă există inflație, dar nu cred că vor fi spectaculoase pentru că nu s-ar mai cumpăra vacanțe. Oamenii compară foarte mult, aleg oferte solide, verificate, sunt avizați și își schimbă opțiunile în funcție de realitatea înconjurătoare”, afirmă el.
CITEȘTE ȘI Daniel Cadariu: În 2023 s-ar putea să avem o altă problemă - foarte multe din contractele de concesionare a plajelor expirăGrupul turistic Bibi Touring, fondat în urmă cu mai bine de trei decenii, a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de aproximativ 12 milioane de euro. Pentru 2023, grupul estimează că va atinge venituri de 15 milioane de euro.
„Vom investi agresiv. Avem planuri să mergem la foarte multe târguri internaționale și să investim foarte mult în tehnologie și digitalizare”, spune Adrian Voican.
Compania Bibi Touring activează exclusiv în online. Despre posibilitatea de a deschide și sucursale fizice, Voican afirmă că „etapa asta a trecut”.
„A fost o etapă prin anii 2000 când era o cale de dezvoltare să ai agenții în diferite orașe. Eu nu mai cred în genul acesta de dezvoltare”, precizează antreprenorul.