Grupul francez de retail Carrefour, pe a doua poziție în comerțul românesc ca afaceri, după Kaufland, a preluat sub control platforma Bringo, conform informațiilor analizate de Profit.ro, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă, fără a se mai deplasa la centrul comercial. Aceasta este cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață a comerțului online cu alimente în care retailerii încă încearcă să găsească cea mai bună intrare.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Platforma a fost lansată în toamna anului trecut de către Beta Software Management (21% din titluri), firmă care a creat programul software pentru ca aplicația să poată funcționa pe smartphone și/sau tabletă și/sau computer, și Ascend Netsolutions (49%), care a mai creat aplicațiile Star Taxi (pentru comenzi taxi online) și Oliviera (pentru comenzi online de la diferite restaurante din București).
Imediat după lansare, aplicația a intrat în Apple Store și Google Play și pune astăzi la dispoziție produse din magazine - în principal alimente și medicamente - precum Carrefour, Metro, Selgros, Farmacia Dona, Pharma Plant, Bucuria, Brot Manufactur.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„După ce am vândut Oliviera, în 2014, ne-am așezat la o masă în încercarea de a crea o nouă aplicație, dar nu pentru mâncare gătită, ci pentru cumpărăturile uzuale pe care oamenii le fac frecvent în micile și marile magazine cu produse de larg consum. Am plecat de la ideea de a face noi cumpărăturile în locul lor, ca un serviciu pentru persoanele ocupate", spuneau atunci managerii Bringo.
Al treilea fondator al Bringo a fost firma Allib Rom, administrată de Jean-Baptiste Dernoncourt, General Manager al Carrefour România, cu 30% din titluri.
Allib a decis însă recent, conform informațiilor analizate de Profit.ro, să cumpere întreaga participație a Beta Software și a ajuns să dețină 51% din Bringo, alături de Ascend (cu 49%), Carrefour preluând astfel controlul asupra platformei.
Este cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață de comerț online pe care marii retaileri prezenți în România s-au concentrat mai mult în alte țări decât pe zona locală. În România, primul pas pe piață a fost făcut tot de Carrefour, în iulie 2013, când și-a lansat platforma online care asigură și astăzi livrarea de produse la domiciliu, în București și zonele limitrofe.
UPDATE ora 17.06 Informațiile Profit.ro au fost confirmate de Carrefour
"Grupul francez Carrefour deține 51% din societatea Bringo Magazin SRL, societate care operează platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă. În prezent, Bringo Magazin SRL este deținută de două societăți : Allib Rom SRL, societate a gupului Carrefour, și Ascend Netsolution SRL. Astfel, Jean-Baptiste Dernoncourt are doar calitatea de administrator al uneia dintre societățile acționare, respectiv al societății Allib Rom SRL, care este deținută de Columbus Active SRL (fosta Billa Invest Construct SRL), societate care la rândul ei este deținută, în totalitate, de grupul Carrefour".
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Nepotul lui Mircea Lucescu, Matei, vrea să reînvie brandul Bere GrivițaPlatforma preluată acum sub control, Bringo, permite cumpărătorilor să își aleagă, prin aplicația online, magazinul de unde vor să achiziționeze un produs, să plaseze comanda, să selecteze un curier și să achite cumpărăturile la domiciliu, cu taxa de transport de 19,99 lei. Pe propriul site, Carrefour își asigură cumpărătorii că vor primi produsele astfel comandate în maximum 90 de minute și că le poate furniza peste 350.000 de produse la același preț, de hypermarket, serviciul fiind însă, la acest moment, disponibil doar în București.
Platforma este axată în principal pe cumpărături de alimente și medicamente.
Piața locală de comerț online cu alimente, încă ținută jos de neîncrederea cumpărătorilor
Piața locală de comerț online cu alimente nu este una puternic dezvoltată, astfel că nici marii retaileri nu s-au concentrat semnificativ până în prezent pe această nișă. Anul trecut, în România, întregul comerț electronic a totalizat 2,05 miliarde de euro și este estimat că va depăși 2,5 miliarde de euro în acest an, cu potențialul de a-și dubla valoarea până în 2020. Comerțul online din România a înregistrat de altfel, anul trecut, cea mai mare creștere din Europa, de 38%, mai mult decât dublu față de media europeană, de 15%, dar România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care cumpără online. Din acest total, întreaga piață de online pentru produse alimentare nu este însă estimată să fie mai mare de 17-20 de milioane de euro în România, inclusiv deoarece cumpărătorii locali nu au încă suficientă încredere să comande un produs alimentar pe care nu l-au văzut bine înainte sau nu știu să utilizeze cardul bancar pentru shopping online.
În Marea Britanie, de exemplu, 6,9% din totalul vânzarilor alimentare sunt prin intermediul comerțului electronic în timp ce România înregistrează un procent de doar 0,2% din vânzările la alimente în online.
Tendința pe piața românească este însă una de creștere.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Pachetele de țigări se vor scumpi, Guvernul ridicând neașteptat accizaCarrefour s-a extins în zona comerțului online și în alte țări, precum Belgia, unde a introdus puncte de colectare în parcările unor clădiri de birouri, puncte denumite "after-work", de unde consumatorii își pot ridica cumpărăturile după ce au comandat online. În Franța, a lansat C-Zam, un cont curent care poate fi activat online, pe smartphone, în 10 minute de orice cumpărător în vârstă de peste 18 ani
De asemenea, în ianuarie anul trecut, a cumpărat Rue du Commerce, cel mai important comerciant online de produse non-food din Franța, cu aproape 5 milioane de vizitatori unici pe lună.
Ce fac concurenții Carrefour pe această nișă
Principalul său concurent și liderul pieței, retailerul german Kaufland, a intrat timid pe piața online românească, lansând în urmă cu un an aplicația pentru cumpărături “Scan&Pay”, care promite clienților un timp de așteptare la casă de doar 30 de secunde. Clientul scanează produsele după ce le pune în coș, trebuie să introducă date personale și primește un cod QR ce este scanat direct de casier. Pentru a testa însă piața și succesul aplicației, serviciul a fost lansat doar într-un singur magazin din București și ar trebui introdus, la finalul anului, și în al doilea magazin, în Râmnicu Vâlcea.
Cora, controlat de controlat grupul belgiano-olandez Ahold-Delhaize, a lansat în 2013 serviciul coraDrive, mai exact primul hipermarket online din țară cu servire direct în mașină, prin care clienții consultă oferta de produse online, își trimit lista de cumpărături, iar când ajung la hipermarket, produsele le sunt încărcate în mașină sau livrate acasă. inițial, clienții care cumpărau produsele online, prin intermediul coradrive.ro, erau obligați să le ridice din magazin, dar, din decembrie 2014, retailerul a lansat și opțiunea de comandă online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu firma de curierat TNT România. Comanda minimă este 50 lei, iar costul transportului este de 15 lei.
Acum, peste 60% din comenzile de pe platforma e-commerce sunt cu livrare la domiciliu, iar obiectvul retailerului este extinderea cât mai rapidă a serviciului la nivelul întregii țări. Mai mult, retailerul analizează oportunitatea ca, pe termen lung, să ofere livrare la domiciliu și în orașe unde nu există magazine fizice Cora.
Comenzile online sunt disponibile însă la Cora doar pentru București, Ilfov, Constanța, Cluj-Napoca și Bacău.
CITEȘTE ȘI FOTO Fabrica de blănuri Rovex din Oradea, pe piață de 100 de ani, producător de căciuli pentru Miliție, a intrat discret în faliment, cu fabrici scoase la vânzare pe OLXUn serviciu de livrări la domiciliu a lansat, în vara anului 2014, Mega Image, parte din Delhaize Group, instrument gândit în parteneriat cu eMAG. Pusă pe piață sub sloganul "Supermarket la tine acasă", platforma online asigură livrarea la domiciliu a produselor din Mega Image în maximum 24 de ore, iar clienții pot alege ziua și intervalul orar de livrare.
Și Selgros, parte a grupului Transgourmet Holding, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Austria, Polonia, România și Rusia, a intrat în 2014 în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro, prin care livrează direct clienților peste 11.000 de produse alimentare și nealimentare. Selgros lucrează cu mai multe companii specializate în servicii de aprovizionare și livrare la domiciliu, pe platforme precum cumparaturionline, top delivery, cumparaieftin.
Pe de altă parte, retailerul german Lidl, cu peste 200 de magazine în România, a transmis de mai multe ori că ia în calcul posibilitatea de a deschide și un magazin online, dar nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. "La un moment dat vom intra pe online", spun de fiecare dată reprezentantii companiei.
În schimb, în Germania, compania vinde deja produse nealimentare printr-un magazin virtual și va începe și comercializarea de alimente online, la Berlin, începând cu luna decembrie, ca un proiect pilot.
La fel de reținut este și grupul francez Auchan, care anunța în aprilie 2014 că va lansa un magazin online în România în circa 2 ani. Francezii spuneau că în 2015 vor studia proiectul de înființare a unui magazine online în România și vor efectua teste în 2016, deoarece vor să vadă cum se descurcă celelalte companii pe această zonă și a învăța astfel din greșțelile lor.
"Vrem să profităm de experiența altor colegi, pentru a face teste în 2016. Aceasta pentru că se înregistrează frecvent pierderi pe online și trebuie să fim precauți", spunea, în 2014, Patrick Espasa, directorul general al Auchan România.
Doi ani mai târziu, în 2016, Auchan asigura din nou că nu a renunțat la ideea de a avea un magazin online: "Clientul cumpără astăzi din hipermarket, mâine din supermarket, iar apoi este online. Noi trebuie să fim acolo“, spunea conducerea companiei.
Până astăzi, nu a lansat în România un magazin online, în schimb a deschis în Franța, în 2016, când analiza piața din România, serviciul Auchan Frais, care presupune comanda online a unor produse proaspete cu ridicare din magazin.
În România, a preferat să intre mai întâi pe nișa benzinăriilor și să deschidă în incinta acestora mici magazine în parteneriat cu Petrom. Astfel, în luna mai a acestui an, Auchan a deschis primul magazin într-o benzinărie Petrom, intenția fiind ca, până la sfârșitul anului, să ajungă la 15 magazine MyAuchan în cadrul stațiilor Petrom din București și din țară.
Auchan are însă platforme de vânzare online în Franța Ungaria, Ucraina, Luxemburg, Polonia, Italia, China.