Discounterul german Lidl, parte din grupul Schwarz, după o creștere de aproape 14% în 2021 față de anul anterior, continuă să conducă piața de retail locală, urmat îndeaproape de Kaufland, care a fost detronat din fruntea clasamentului în 2020. Dacă în primul an al pandemiei primii trei mari jucători erau aproape pe picior de egalitate în ceea ce privește veniturile obținute, rezultatele din 2021, analizate de Profit.ro, arată că lupta pentru primul loc nu mai este atât de strânsă.
Cu afaceri de aproape 14,9 miliarde de lei în 2021 (peste 3 miliarde de euro), Lidl și-a securizat anul trecut poziția de lider al pieței de retail locală, semn că extinderea agresivă din ultimii doi ani a dat roade. Doar anul trecut retailerul german a inaugurat 33 de magazine noi, ajungând în prezent la o rețea de peste 300 de magazine la nivel național, dintre care 37 în București, și 5 centre logistice.
Lidl a intrat pe piața locală în 2011, iar de atunci businesss-ul său a crescut constant, cele mai mari creșteri fiind consemnate în ultimii doi ani.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dacă, în 2019, discounterul german era pe locul 2, după Kaufland, în 2020 a devenit liderul pieței de retail, înregistrând afaceri de 12,9 miliarde de lei (aprox. 2,6 miliarde de euro), de la aproape 9,8 miliarde de lei în 2019. Așadar, în primul an de pandemie, Lidl a avut un avans considerabil, afacerile sale urcând cu 24%.
În schimb, după 6 ani de creștere constantă, anul trecut compania a înregistrat un profit net mai mic cu 2,5%, de la 756,4 milioane de lei în 2020 (aproximativ 153 de milioane de euro), la 737,4 milioane de lei în 2021, potrivit datelor de pe Confidas.ro.
Doar într-un singur an Lidl a mai înregistrat o scădere a profitului net. În 2014, retailerul a raportat un profit net mai mic cu circa 50% față de anul precedent, puțin peste 60 de milioane de lei, de la 121,3 milioane de lei în 2013.
În următorul an, în 2015, profitul net al companiei s-a triplat, iar de atunci a fost tot în creștere, cu excepția anului trecut. Discounterul a ajuns în 2021 și la cel mai mare număr de angajați de la intrarea sa pe piața locală, aproape 9.100, de la aproximativ 8.800 câți avea în 2020.
La nivel mondial, Lidl are aproximativ 11.500 de magazine și aproape 200 de centre de logistică.
Alături de Lidl, și Kaufland face parte din grupul Schwarz, al șaselea cel mai mare retailer din lume după cifra de afaceri.
Kaufland rămâne în continuare al doilea cel mai mare retailer alimentar de pe piața locală, cu afaceri de 13,9 miliarde de lei în 2021 (aproximativ 2,8 miliarde de euro), plus aproape 8% față de 2020, când compania înregistra o cifră de afaceri de circa 12,8 miliarde de lei (aprox. 2,6 miliarde de euro).
Secundul pieței a înregistrat și el, la fel ca Lidl, un profit net în scădere anul trecut față de 2020, cu aproape 8,6%, ajungând la 887 milioane de lei, de la 970,4 milioane de lei. Este singurul an din ultimii zece în care Kaufland raportează un profit net în scădere. O situație similară s-a mai întâmplat pentru retailer în anul 2011, când profitul companiei scăzuse la 167,6 milioane de lei, de la 172,1 milioane de lei în 2010.
CITEȘTE ȘI Inflația galopantă din Australia a forțat KFC să pună varză în salată. „Scandalul verzei”, pe agenda consiliului de miniștri: Premierul: O decizie nebună. Pur și simplu nu este corectÎn schimb, compania și-a majorat numărul de angajați de la 13.108 în 2020, la 13.512 în 2021.
De remarcat că cel mai mare număr de angajați pe care i-a avut Kaufland în ultimul deceniu a fost consemnat în anul 2017 (13.519). Se pare că retailerului se apropie tot mai mult de acele cifre, având în vedere că în ultimii patru ani și-a crescut constant numărul de salariați.
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1.350 de magazine în 8 țări, 139.000 de angajați și o rețea de 150 de magazine în România.
În România, grupul francez Carrefour operează patru companii care i-au adus afaceri cumulate de 13,1 miliarde de lei (2,65 miliarde de euro), de la 12,7 miliarde de lei (2,567 miliarde de euro) în 2020, poziționându-l astfel pe locul 3 în clasament.
Cea mai mare companie din grup este Carrefour România SA, prin care operează hypermarketurile cu același nume și care a avut un rulaj de 9,396 miliarde de lei în 2021 (1,9 miliarde de euro), plus 4% față de 2020, și un profit net de 329,74 milioane de lei, de la 235,55 milioane de lei în anul anterior. Societatea și-a diminuat anul trecut numărul de salariați, cu circa 200, ajungând la 10.315.
La aceasta se adaugă însă Artima, care operează lanțul de supermarketuri Carrefour Market, cu afaceri de puțin peste 2 miliarde de lei anul trecut, de la 1,99 miliarde de lei în 2020. Pierderile companiei s-au majorat însă semnificativ, ajungând la 27,8 milioane de lei în 2021, plus 29% față de anul anterior. Ultimul an de profit pentru Artima SA a fost 2018 (16 milioane de lei). Din cele patru societăți deținute de grupul Carrefour, Artima are cel mai mare număr de angajați. Anul trecut, compania a avut 3.429 de salariați, mai puțini însă față de 2020, când 3.781 de oameni lucrau pentru Artima.
CITEȘTE ȘI Komoder se extinde în Spania și Austria. Noi trenduri pentru întoarcerea la birou. Comandă-record de la o multinaționalăÎn grupul Carrefour este și Columbus Operațional, compania care opera fostele magazine Billa ale REWE, preluată de Carrefour în 2015, acesta raportând afaceri de circa 1 miliard de lei și un profit net de 5,7 milioane de lei, în timp ce Supeco Investment, prin care grupul operează magazinele Supeco, a avut un rulaj de 623,2 milioane de lei și pierderi de 14,1 milioane de lei.
De la intrarea sa pe piața locală în 2001, retailerul a ajuns la finalul anului trecut la o prezență de 365 de magazine, dintre care 43 hypermarketuri, 188 de supermarketuri, 108 magazine de proximitate în format Express, cât și 26 de magazine Supeco, având o amprentă națională extinsă.
La nivel de grup, Carrefour are aproximativ 13.000 de magazine în peste 30 de țări.
Reprezentanții Carrefour au declarat pentru Profit.ro că majorarea cifrei de afaceri din 2021 se datorează pe de-o parte relaxării restricțiilor, iar pe de altă parte strategiei de creștere a companiei.
„Anul 2021 a inclus perioade de relaxare care au atras consumatorii înapoi în magazinele noastre, iar atunci când ne-am confruntat cu restricții, ne-am folosit know-how-ul pentru a face adaptări rapide.
Am continuat în paralel să urmăm strategia noastră pe termen lung, construită pe trei piloni principali: dezvoltarea prezenței omnichannel, utilizarea soluțiilor inovatoare în magazin și back-office și extinderea parteneriatelor noastre cu producătorii locali, pentru a oferi clienților cele mai sănătoase opțiuni.
Creșterea cifrei de afaceri în 2021 a fost rezultatul unei abordări integrate, cu proiecte și inițiative menite să îmbunătățească în mod continuu experiența de cumpărături, precum și să-i sprijine pe furnizorii noștri”, au spus reprezentanții Carrefour, adăugând că eforturile companiei au mers și către dezvoltarea canalelor de vânzări online atât prin site-ul carrefour.ro, cât și prin platforma Bringo.
CITEȘTE ȘI Croatul Branko Roglic își urcă puternic afacerile în România sub umbrela Interbrands, devenit liderul pieței de distribuție produse de larg consum, dar pierde din profit. Cresc și datoriile„Astfel, vânzările noastre online au crescut cu peste 30% în 2021. Am continuat să investim în prezența online cu o amprentă consolidată, anul trecut lansând împreună cu partenerul nostru, Bringo, un serviciu de livrare rapidă în 30 de minute, disponibil la finalul anului trecut în 43 de magazine”, mai spun oficialii Carrefour.
Reprezentanții companiei afirmă că planurile de dezvoltare ale business-ului includ și extinderea rețelei de furnizori locali cu cel puțin 60 de noi parteneri, dar și deschiderea de noi magazine Supeco și Express.
„Intenționăm să deschidem cel puțin 20 de noi magazine Express, dar și noi magazine Supeco, primul dintre ele, în curând, la Slobozia”, precizează reprezentanții Carrefour.
Lanțul de magazine Profi, controlat de fondul de investiții Mid Europa Partners, și-a crescut cifra de afaceri cu 7% în 2021, de la 8,8 miliarde de lei la 9,5 miliarde de lei. Compania este foarte aproape să atingă pragul de 2 miliarde de euro, potrivit datelor de pe Confidas.ro.
Numărul mediu de angajați a scăzut de la 17.979 la 15.980 persoane, inclusiv în contextul în care retailerul a decis anul trecut să se extindă în franciză.
CITEȘTE ȘI iSTYLE, reseller Apple, vânzări de aproape 400 milioane de lei în 2021În toamnă, compania a anunțat că va intra pe zona de livrare la domiciliu, menționând că expansiunea în offline va fi și de acum înainte într-un ritm susținut, dar numărul de magazine noi se va mai tempera, crescând în schimb numărul de magazine existente care vor fi remodelate.
Pe plan local, Profi deține 1.404 de unități în 634 de localități. Primul Magazin Profi a fost deschis în Timișoara, în anul 2000, oraș unde se află și în prezent sediul administrativ al companiei.
Locul 5 în clasament îi revine lanțului de supermarketuri și magazine de proximitate Mega Image, parte din grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, care a înregistrat în 2021 pentru al doilea an consecutiv profit în scădere.
Astfel, anul trecut, profitul net al companiei a scăzut cu circa 32,5%, de la aproape 160 de milioane de lei în 2020 (32,3 milioane de euro), la aproximativ 108 milioane de lei (21,2 milioane de euro), potrivit datelor de pe Confidas.ro.
Prezent pe piața locală din 1995, Mega Image este în prezent al cincilea cel mai mare retailer alimentar din România, după Lidl, liderul pieței, Kaufland, Carrefour și Profi.
În ceea ce privește numărul de angajați al companiei, acesta a scăzut anul trecut față de 2020, de la 10.964 la 10.663 persoane.
Mega Image este și cel mai mare lanț de supermarketuri din România cu o rețea care cuprinde în prezent peste 900 de magazine în: București, Constanța, Ploiești, Brașov, Târgoviște, Timișoara, Cluj, Iași și alte orașe din țară. În total, lanțul de magazine a ajuns să acopere circa 15 județe și Bucureștiul.
CITEȘTE ȘI Profitul Despec International, parte a grupului Altex, a crescut de peste patru oriÎn 2010, retailerul a lansat pe piața locală și conceptul de Shop&Go, care a ajuns în prezent la peste 400 de magazine.
Retailerul cash & carry Metro, parte din grupul german cu același nume, este următorul în clasament, pe locul 6. Compania aproape că și-a dublat cifra de afaceri în ultimii cinci ani, de la 4,356 miliarde de lei în 2016 (881,3 milioane de euro), la 7,282 miliarde de lei anul trecut (1,473 miliarde de euro).
Față de 2020, când compania raporta afaceri de 6,120 miliarde de lei, în 2021 Metro a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 16%.
Profitul net al companiei a continuat să scadă în ultimii trei ani, ajungând în 2021 la 65,281 milioane de lei, de la 77,446 milioane de lei în 2020 și de la 93,271 milioane de lei în 2019.
Retailerul Metro este prezent pe piața locală din 1996, iar în prezent deține o rețea de 30 de centre de distribuție, inclusiv 5 magazine Metro Punct, cu o suprafață totală de vânzare de aproximativ 190.000 de metri pătrați.
La nivel național, magazinele sunt distribuite astfel: în București - 5 centre, în Brașov, Constanța, și Timișoara câte 2 centre, un centru în fiecare din următoarele orașe: Pitești, Cluj, Bacău, Iași, Craiova, Baia Mare, Galați, Ploiești, Oradea, Sibiu, Suceava, Tg. Mureș, Arad, Deva, Satu Mare, Piatra Neamț, Buzău, Târgoviște și Turda.
Metro a dezvoltat și rețeaua de francize LaDoiPași.
CITEȘTE ȘI Platforma OLX în 2021: mai mult business, mai mult profit net. Și datoriile au crescutRetailerul francez Auchan, parte din grupul cu același nume, a încheiat 2021 cu afaceri în creștere, dar profit în scădere. După ce în 2020 profitul net al companiei înregistrase un avans de la 28,16 milioane de lei în 2019 la puțin peste 101 milioane de lei, anul trecut compania a raportat un profit mai mic cu 15,6%, la 85,3 milioane de lei.
Afacerile Auchan însă s-au majorat cu circa 12,3% în 2021, ajungând la 6,332 miliarde de lei (1,281 miliarde de euro), de la 5,553 miliarde de lei (1,123 miliarde de euro) în 2020. Este și cea mai mare cifră de afaceri consemnată de retailer de la intrarea sa pe piața locală.
Compania a început să funcționeze pe piața locală în anul 2006, iar de atunci și până în prezent a ajuns să dețină în portofoliu 223 de magazine, dintre care 33 de hipermarketuri, 5 supermarketuri și o rețea de 185 de magazine de proximitate MyAuchan, dintre care 176 în stațiile Petrom, cât și magazinul online auchan.ro. Suprafața netă de vânzare a retailerului se ridică la peste 300.000 de metri pătrați.
În România, Auchan mai deține și două centre logistice, cu o suprafață cumulată de 90.000 de metri pătrați, ultimul fiind inaugurat la începutul acestui an.
În topul celor mai mari retaileri alimentari din România, Auchan ocupă locul 7, urmat de Penny, parte din grupul german REWE, care a depășit anul trecut pragul de 1 miliard de euro în privința cifrei de afaceri, cu o rețea formată din peste 300 de magazine.
Compania a investit anul trecut 542 de milioane de lei în modernizarea și extinderea rețelei de magazine și construirea unui nou centru logistic în Filiași, județul Dolj. Penny a deschis 25 de magazine în noul format și a încheiat anul cu un total de 301 de magazine. Penny are acum peste 5.800 de angajați, 308 magazine și patru centre logistice, la Ștefăneștii de Jos (lângă București), Turda, Bacău și Filiași.
CITEȘTE ȘI Guvernul spaniol a prezentat un proiect de lege împotriva risipei alimentare, cu amenzi de până la 60.000 euroProfitul net al companiei a consemnat o creștere de 6%, de la 62,343 milioane de lei, la 66,318 milioane de lei (aproximativ 13,4 milioane de euro).
Selgros Cash & Carry România face parte din grupul Transgourmet, controlat în întregime de Coop Elveția, care deține în total 91 de magazine, dintre care 38 în Germania, 23 în România, 19 în Polonia și 11 în Rusia.
Romania Hypermarche, compania care operează cora la nivel național, a raportat pentru 2021 o cifră de afaceri de 1,548 miliarde de lei, comparativ cu 1,626 miliarde de lei, rulaj înregistrat în anul anterior, și pierderi de 42,929 milioane de lei, de la un profit de 4,796 milioane de lei, cât avea în 2020.
Reprezentanții companiei au declarat pentru Profit.ro că pierderile înregistrate vin pe fondul restricțiilor din perioada pandemiei și al costurilor suplimentare pe care le-au avut pentru a respecta recomandările autorităților.
"Anul 2021 a fost marcat de evenimente care și-au pus amprenta asupra activității noastre. Restricțiile prelungite impuse de pandemie și care au avut impact direct asupra traficului în hipermarketuri – cora fiind o rețea formată exclusiv din hipermarketuri - împreună cu costurile suplimentare pe care le-am avut pentru a respecta recomandările autorităților sunt câteva dintre cauzele principale.
2021 a fost și un an în care cora a făcut investiții accelerate în modelul de operare multicanal – Ecommerce, cu lansarea noului site, mai eficient și mai ușor de accesat pentru cumpărăturile online, dar și extinderea rețelei cora Urban și a tuturor canalelor noi de cumpărare. Suntem optimiști că aceste investiții vor genera rezultate bune în 2022, în condițiile în care contextul general nu va fi afectat de alți factori externi majori pe care în acest moment nu îi putem anticipa", au explicat reprezentanții cora.
CITEȘTE ȘI Distribuitorul IT&C controlat de președintele executiv eMAG, la un pas de afaceri de 2 miliarde de leiPrezentă pe piața românească din 2003, cora operează 10 hipermarketuri în București și în marile orașe, magazinele cora Urban și platforma de e-commerce cora.ro.
Cei mai mari 10 retaileri alimentari de pe piața locală au obținut în 2021 o cifră de afaceri cumulată de 83,482 miliarde de lei, de la 76,358 miliarde de lei în 2020.