Persoanele din marile orașe din România, cu peste 100.000 de locuitori, sunt dispuse să aloce, în medie, un buget de 1.698 lei (377 euro) pentru cheltuielile de sărbătorile de iarnă, în creștere cu 4,4% față de bugetul alocat în aceeși perioadă din 2015, de 1.626 lei, se arată într-un studiu realizat de compania de cercetare Mednet Marketing Research Center.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban (orașe mici – sub 30.000 locuitori, orașe mijlocii – 30.000-100.000 locuitori, orașe mari – peste 100.000 locuitori) în perioada 23 - 28 noiembrie 2016, scrie News.ro.
Dacă în anii anteriori Mednet realiza studiul doar în rândul orașelor mari, din acest an compania de cercetare a extins studiul și la nivelul orașelor mici și mijlocii.
În acest condiții, nu există date pentru a putea face o comparație cu anii anteriori în ceea ce privește bugetele de alocate pentru sărbători de către românii din orașele mici și mijlocii.
Au fost intervievate 800 de persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 - 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.
Conform datelor studiului în mediul urban, ce cuprinde orașele mari, mijlocii și mici, bugetul total alocat pentru cheltuielile de Crăciun și de Revelion este estimat în acest an la 1.660,87 lei.
Astfel, aproape trei sferturi dintre locuitorii din orașe vor cheltui sume cuprinse între 1.000 și 3.000 lei pentru Crăciun și Revelion, în timp ce 17,9% dintre aceștia vor avea la dispoziție o sumă mai mică de 1.000 de lei.
CITEȘTE ȘI Hipermarketurile Real din România, vânzări de 57 milioane euro în anul fiscal 2015/2016O parte semnificativă a bugetului pentru sărbătorile de iarnă va fi destinată cumpărării produselor alimentare și nealimentare. Astfel, locuitorii din urban vor cheltui, în medie, pentru produsele alimentare 649,25 lei, iar pentru cele nealimentare 430,43 lei.
Mai mult decât atât, 564,69 lei este bugetul mediu alocat de aceștia pentru cadourile oferite celor dragi cu ocazia Sărbătorilor.
De altfel, respondenții care au ales să petreacă această perioadă călătorind vor plăti pentru aceste excursii 784,22 lei, iar pentru ieșirile în oraș suma medie alocată va fi de 287,89 lei.
În orașele mari suma medie alocată pentru sărbătorile de iarnă înregistrează un trend ascendent comparativ cu anii precedenți, bugetul mediu calculat pentru această categorie de orașe atingând o valoare de 1.698,81 lei.
Dacă în anul 2015 locuitorii orașelor mari intenționau să cheltuiască în medie 638,24 lei pe alimente, în 2016 bugetul mediu a înregistrat o ușoară creștere până la valoarea de 656,09 lei.
Pe de altă parte, în aceste orașe, față de alți ani când bugetul alocat produselor alimentare era în scădere, anul acesta se înregistrează o creștere până la 440,22 lei.
În orașele mari, cei care vor petrece sărbătorile de iarnă în excursii sau călătorii sunt dispuși să aloce un buget mai mic, comparativ cu anul 2015 (839,21 lei în 2016 și 1.008,46 lei în 2015).
Nici în ceea ce privește ieșirile în oraș, locuitorii orașelor mari nu și-au mărit bugetul față de anul precedent (299,21 lei buget mediu în 2016, față de 337,92 lei în 2015).
În ceea ce privește bugetul alocat cadourilor, se observă că de la an la an suma alocată de cei din orașele mari este în creștere (577,22 lei în 2016, respectiv 512,75 lei în 2015). Și anul acesta, procentul celor care intenționează să ofere cadouri de Sărbători se menține la peste 90%.
Puțin peste o treime dintre respondenții din mediul urban și-au exprimat intenția de a cumpăra brad natural de Crăciun în acest an. Cei mai mulți dintre respondenți (50,7%) dețin deja un brad artificial, în timp ce aproape 5% nu vor împodobi brad anul acesta.
În ceea ce privește Revelionul 2017, 80,9% dintre respondenții din mediul urban intenționează să-l petreacă în țară, în timp ce numai 2% vor pleca în străinătate, iar 4% dintre locuitorii din urban urmează să lucreze de Revelion.
Dintre cei care vor rămâne în țară de Revelion, 78,3% vor petrece alături de familie sau prieteni, în propriile locuințe sau ale prietenilor, 11,4% vor merge la un restaurant sau în club, în timp ce 8% vor petrece într-o stațiune montană sau balneară din România.
Procentul celor care vor ieși în aer liber la trecerea dintre ani este de 2,3%.
Mednet Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piață din anul 2000. Compania de cercetare este membru al ESOMAR (The World Association for Research Professionals) și SORMA (Societatea Română de Marketing și Cercetarea Opiniei Publice).