Două facultăți din cadrul Academiei de Studii Economice vor face o analiză a 250 de produse care lipsesc de pe raftul retailerilor urmând ca în perioada următoare să fie căutate soluții pentru producerea lor în România, a anunțat Tănase Stamule, decan al Facultății de Administrarea Afacerilor cu Predare în Limbi Străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice.
„Penny are în strategie să ajungă la 60% produse 3RO (Triplu RO) și a venit la noi ca să facem o analiză de piață și să ne gândim împreună cum ar putea să ajungă la acest 60% pentru că problema e în zona de producție. Noi am făcut o analiză a celor 250 de produse identificate de companie, sunt două facultăți implicate: FABIZ și Facultatea de Economie Agroalimentară și a Mediului, le-am împărțit pe coduri CAEN produsele și am împărțit în 10 calupuri, iar din fiecare calup am scos primele 10 companii care au în portofoliu produse asemănătoare. În următoarea etapă vom face întâlniri între companii cu cei de la Penny și instituții guvernamentale ca să gândim linii de finanțare și măsuri de sprijin pentru ca aceste companii să dezvolte produsele care lipsesc de la raft”, a declarat, pentru Agerpres, Tănase Stamule.
El a explicat că proiectul a început în septembrie și au fost două luni în care s-a realizat analiza. La începutul lunii februarie vor fi realizate 10 mese rotunde în ASE, între Guvern, mediul de afaceri și Penny pentru a vedea ce blochează mediul de afaceri ca să aducă aceste produse pe piața românească. Din partea Guvernului vor participa directorii din ministerele care au programe de finanțare: Ministerul Agriculturii, Ministerul Economiei, Ministerul Antreprenoriatului, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri.
Potrivit acestuia, cele 250 de produse care lipsesc la raft contribuie cu cel puțin 2,5 miliarde de euro la deficitul balanței comerciale.
Penny România a lansat miercuri inițiativa „100 de idei de business pentru România”. Retailerul, împreună cu Academia de Studii Economice, analizează 100 de oportunități de dezvoltare a unor afaceri locale din industrii precum agricultura, ambalajele sau produsele cosmetice, pentru a găsi soluții care vor putea oferi românilor, într-un viitor cât mai apropiat, produse 100% românești, care să se alinieze obiectivului TripluRO (3RO). 100 de idei de business pentru România sunt reunite într-un volum sub forma unui ghid informativ, o linie de start pentru producătorii români care își doresc să își dezvolte afacerile în mod sustenabil.
În anul 2020, compania și-a asumat, sub umbrela TripluRO (3RO), ca până la finalul anului 2023, 60% din sortimentul aflat la vânzare în magazinele Penny să aibă ingredientul principal provenit din România, adică să fie cultivat, crescut, extras sau fabricat în țară și să fie procesat și ambalat în România.
„Este primul retailer care a spus: vrem să avem minimum 60% produse românești, produse în România, pe raft și întrebarea e cum să ajungem la 60%. Și am zis, hai să facem un proiect, să analizăm structura produselor care lipsesc și să vedem cum putem să dezvoltăm niște programe ca să începem să le producem în România. Bine, a dat o listă impresionantă de 250 de produse care nu se găsesc deloc sau se găsesc foarte puțin în România: mâncare pentru animale 300 milioane de euro deficit comercial, nu producem mâncare pentru animale, scobitori, cărbune pentru șeminee, cartofi congelați și multe, multe, multe altele care nu se găsesc deloc în țara noastră”, a spus, în cadrul conferinței de lansare a inițiativei, Tănase Stamule.
El a afirmat că, în 2021, România a avut exporturi de 74,7 miliarde de euro și importuri de 98,3 miliarde de euro, respectiv un deficit comercial de 23,7 miliarde de euro. Pe produse agricole, balanța comercială arată faptul că România are exporturi de 8,3 miliarde de euro și importuri de 10 miliarde de euro, având aici un deficit comercial de 1,7 miliarde de euro. Pe partea de cereale există un excedent de 4 miliarde de euro, dar România are un deficit pe produse procesate de 5,6 miliarde de euro.