Scăderea puterii de cumpărare a românilor, rezultată din majorările de preț din primele luni ale acestui an, nu a putut fi acoperită de creșterea salariului minim brut la nivelul țării, astfel schimbându-se și intențiile de consum. Consumatorii sunt acum mult mai precauți și mai restrictivi în ceea ce privește achiziția din afara listei de cumpărături și caută cu foarte multă atenție cel mai bun preț și cele mai bune oferte, conform unei analize.
”Începutul lui 2021 a fost marcat de o creștere nesemnificativă a salariului minim brut, de doar 3,4%, în timp ce zona bunurilor de larg consum a înregistrat creșteri și de peste 20%. Anul acesta, de Paște, traficul în magazine a fost unul scăzut, iar coșul de cumpărături unul redus, cumpărăturile fiind mutate semnificativ în mediul online”, spune Eugen Saulea, fondator ESSA Group, jucător pe piața serviciilor de trade marketing, un business de 15 milioane de euro anul trecut.
El arată că 2019 rămâne anul de referință pentru tot ceea ce va furniza 2021 în termeni de vânzari, clienți, trafic și coș de cumpărături, deoarece în 2020 s-au pierdut peste 18 procente din rezultatul financiar, din cauza măsurilor restrictive impuse de pandemie.
”Dacă în luna iunie a anului trecut promoțiile reprezentau 2% din cifra de afaceri, la mai puțin de două luni acestea ajunseseră la peste 20% din volumul lunar de business. Având aceste date și comparând măsurile recente de relaxare, estimăm că, din trimestrul al treilea al anului în curs, rezultatele vor fi cel puțin la nivelul lunii iunie din 2020. Din păcate, primele cinci luni nu au fost grozave, ceea ce va afecta rezultatul total, până la finalul anului. Estimez o creștere anuală de peste 15% față de 2020”, spune Saulea.
Totodată, cumpărăturile online nu mai implică în prezent coșul săptămânal, așa cum se obișnuia în vizitele din magazine, ci se comandă puțin, iar orice nouă nevoie este acoperită prin același tip de servicii, cu livrări rapide la domiciliu.