Romaqua Group, cel mai mare producător român de băuturi, a renunțat la litigiul prin care a contestat actul normativ (HG nr. 1059/2022) privind desemnarea administratorului sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, RetuRo Sistem Garanție Returnare SA.
Profit.ro a anunțat, la finele lunii mai, că judecătorii Curții de Apel Târgu Mureș au respins cererea Romaqua Group de anulare a actului normativ referitor la introducerea sistemului de garanție – returnare (SGR) a ambalajelor.
Litigiul a fost anunțat în premieră de Profit.ro în luna martie. Decizia instanței nu este definitivă și poate fi atacată cu recurs.
Compania susține că proiectul, lansat de Ministerul Mediului înainte să fie finalizată infrastructura de care are nevoie, prezintă o serie întreagă de disfuncționalități și nereguli, care aduc costuri suplimentare semnificative pentru tot lanțul din industrie, de la producător la distribuitor și magazin, și au început să se regăsească deja în prețurile produselor la raft.
“România are nevoie de un astfel de proiect, dar nu în această formă, nu o improvizație. Am semnalat anul trecut toate problemele SGR, prin multe mail-uri, atât către RetuRO, cât și Ministerului Mediului, fără niciun răspuns. Noi suntem deschiși la dialog, dar ca să venim la dialog, trebuie să ne cheme cineva, iar ei nici măcar nu răspund la mail. Nici dezbatere publică nu a fost”, a declarat anterior pentru Profit.ro Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua Group și președinte al Patronatului din industria apelor minerale APEMIN.
CITEȘTE ȘI PepsiCo, cu două fabrici locale, își avertizează investitorii în legătură cu taxa pe zahăr din România. O altă problemă: consolidarea din retail pune presiune pe prețuri
Romaqua susține că operatorul sistemului ar fi trebuit să fie, potrivit ghidului Comunității Europene, o organizație nonprofit, nu o societate pe acțiuni - ca RetuRO -, care urmărește obținerea de profit. Totodată, ar fi trebuit să fie o structură independentă, dar în acționariatul RetuRO se regăsesc toți marii concurenți Romaqua: “Cum mă poți tu pe mine obliga prin lege, HG, OU, să fac contract cu o firmă comercială care are acționari toți concurenții mei? Nu este vorba despre o firmă de stat care să aibă monopol, ci de o SA”.
Alte condiții care nu ar fi respectate se referă la autofinanțarea RetuRO și la infrastructură, în condițiile în care sistemul lansat la 30 noiembrie funcționează cu un singur centru regional de colectare din cele 17 proiectate.
CITEȘTE ȘI Turcii revin și discută din nou să schimbe numele companiei Arctic Găești cu un alt brand
Pentru că lipsesc aceste centre, ambalajele sunt transportate pe distanțe de sute de kilometri, de exemplu de la un mic magazin din sudul României la singurul centru deschis, cel din Bonțida, județul Cluj, iar potrivit legislației PET-urile trebuie returnate întregi și nu sunt compactate imediat ce au fost colectate, astfel că ocupă un spațiu mare și parcurg distanțe apreciabile, ceea ce implică valori ridicate ale costurilor de transport.
Mai departe, aceste costuri mari, calculate oricum netransparent, se vor regăsi într-o creștere a taxei de administrare impusă de RetuRO comercianților și producătorilor, care trebuie să suporte și alte cheltuieli legate de SGR, precum cele cu aparatele de colectare (RVM), cu refacerea etichetelor sau cu plata garanțiilor până la eventuala rambursare din partea RetuRO, potrivit sursei citate.
Reprezentanții RetuRO au transmis un comunicat care poate fi văzut mai jos.
"În lumina recentelor discuții apărute în spațiul public, dorim să clarificăm câteva aspecte esențiale referitoare la operațiunile și obiectivele RetuRO, subliniind angajamentul nostru către sustenabilitate și responsabilitate socială. RetuRO este o organizație not-for-profit, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România, ce are ca scop principal recuperarea a aproximativ 7 miliarde de ambalaje primare nereutilizabile de băuturi de pe piață în fiecare an.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Penny deschide în România primul magazin autonom, după o perioadă de pregătire de 80.000 de ore. Planul - investiții de 1 miliard de euro
Discuțiile privind implementarea Sistemului de Garanție-Returnare au început la nivelul autorităților decizionale și al producătorilor de băuturi încă din 2018, luând naștere din dorința creșterii procentelor de ambalaje colectate și a ratei deșeurilor de ambalaje reciclate. Este important de menționat că alte 14 state europene au implementat sisteme de garanție-returnare, iar studiile de caz arată că în țările în care a fost implementat, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de 2, până la 3 ani.
În momentul lansării Sistemului de Garanție-Returnare, România avea o rată de colectare separată a deșeurilor de doar 13%, situându-se pe unul dintre ultimele locuri în UE. RetuRO are în prezent două centre de colectare funcționale în județele Cluj și Timiș, iar în următoarele 3 luni urmează să deschidă centre în județele Brașov, Ilfov, Dolj, Bacău și Prahova.
Așa cum am anunțat încă de la momentul lansării Sistemului, acestea vor fi deschise treptat, pe măsură ce apar din ce în ce mai multe ambalaje SGR în piață. Returo Sistem de Garanție – Returnare S.A, (RetuRO) în calitatea sa de administrator al Sistemului de Garanție-Returnare înființat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021, a luat act de existența unor proceduri judiciare îndreptate împotriva prevederilor normative din H.G. nr. 1074/2021, în special din partea mai multor producători de vinuri vizați de această reglementare.
CITEȘTE ȘI Mega Image își urcă puternic profitul în România. Proprietarul a decis să mizeze pe inteligența artificială
Procesele în cauză sunt împotriva Guvernului României și urmăresc suspendarea și anularea reglementării SGR, în contextul încercării producătorilor de vinuri de a nu mai fi supuși cerințelor din cadrul acestui sistem. În calitatea sa de administrator al SGR, RetuRO a decis să intervină în acțiunile judiciare respective aflate pe rolul instanțelor de contencios administrativ, pentru susținerea valabilității acestor prevederi și funcționarea în condiții de legalitate și predictibilitate a SGR.
De asemenea, RetuRO a întreprins anumite demersuri judiciare și în legătură cu un număr extrem de redus de producători, care au decis să conteste în justiție valabilitatea unora dintre clauzele contractului de prestări-servicii încheiat în baza H.G. nr. 1074/2021. Cu privire la această ultimă categorie de proceduri judiciare, RetuRO a obținut deja câștig de cauză în primă instanță într-un proces inițiat de un producător de ape minerale. Important de precizat și că garanțiile pe care producătorii le plătesc pentru fiecare ambalaj pe care îl pun pe piață și care au aceeași valoare de 50 de bani, sunt imediat recuperate de aceștia în momentul în care produsele sunt facturate și livrate către distribuitori și comercianți, motiv pentru care nu există niciun argument pentru ca ele să fie încadrate ca “pierderi”.
CITEȘTE ȘI Proprietarul Jumbo a răbufnit în fața acționarilor: Românii nu sunt proști că lucrează 7 zile pe săptămână în magazinele noastre. Noi de ce nu putem? Achită Biserica cheltuielile?
RetuRO depune constant eforturi pentru asigurarea funcționării în condiții cât mai bune și dezvoltării la parametri optimi a SGR, fiind în contact continuu cu toți actorii economici și instituționali implicați, acționând în conformitate cu cadrul legal adoptat pentru înființarea și funcționarea SGR."
Și reprezentanții Romaqua Group au transmis la rândul lor următoarea reacție, semnată de directorul general:
"Citind comunicatul Returo din Profit.ro din 13 martie nu poți decât să rămâi perplex, intrigat și profund dezamăgit. Comunicatul nu clarifică nimic ! Ce constatăm ? - Eșecul sistemului care din 2018 și până în prezent nu a fost în stare să creeze un cadru legislativ, logic și coerent și logistică și infrastructura necesară unui asemenea sistem național; - Decapitalizarea frauduloasă a industriei care plătește bani grei pentru administrarea sistemului, deși sistemul știe că nu îi poate justifica întrucât nu are logistica necesară, neavând decât 2 centre de colectare națională din 17 declarate (și acestea insuficiente).
CITEȘTE ȘI SURPRIZĂ FOTO Cel mai mare retailer sportiv din Marea Britanie, deținut de miliardarul Mike Ashley, intră în România după mulți ani de așteptare
Și dacă Returo știe că nu poate, de ce încasează banii, de ce nu returnează producătorilor banii pentru care nu a fost în stare să presteze serviciul pentru care a fost creată ? Doar este societate pe acțiuni (SIC!) non-profit !!! - De asemenea, în această fază, crește nejustificat costul la consumatorul final. - Rezultatul “triumfalist” rezidă și din numărul mare de societăți care încă (după 4 luni) nu au semnat contractul cu Returo. - Pe 2 luni, sistemul se laudă cu circa 25-27 milioane de flacoane PET din cele aproximativ 7 miliarde anual. Mai este mult până departe ! -
Momentan, numărul litigiilor este mic și în stare, încă, incipientă, dar nemulțumirea producătorilor sau consumatorilor crește zilnic. - Garanțiile sunt recuperate de producători nu la facturare, ci la încasarea facturilor, deci este cale lungă și bătută. - Deși sistemul se referă la obiective corecte naționale și europene, modul de construcție și punere în practică a sistemului nu face altceva decât să aducă profit Returo ! Bineînțeles, toți producătorii, inclusiv Romaqua, sunt angajați în sustenabilitate și responsabilitate socială, dar numai în interesul României și protejării mediului conform conceptului de “Green–Deal” !"
Romaqua Group este cel mai mare producător român de băuturi, cu peste 2.000 de angajați în 7 fabrici și având în portofoliu branduri precum Borsec, Stânceni, Giusto și Albacher.
În 2023, afacerile companiei au depășit pragul de un miliard de lei, atingând 1,102 miliarde de lei, iar profitul net a urcat 88%, la 92,9 milioane de lei.
Acționarii Romaqua Group sunt Fundația Sofia Crețu (Liechtenstein) - 60,865%, Nicolae Palfi - 30,8656 și alți persoane - 8,27%, potrivit termene.ro.